Lämnar ni hunden utanför affären??

Sv: Lämnar ni hunden utanför affären??

Alla eller låt säga de flesta (hoppas jag) jämför inte sin hund med en bil eller ett föremål. Hunden är en familjemedlem av betydelse och inte materiell för de flesta och egentligt enligt fysikens lagar.
Väljer man att riskera sin hunds liv på att binda upp den får man också ta konsekvenserna för det. Jag hade inte gjort det.

Så du skulle lämna dina barn ute i barnvagnen i friska luften? Utan att oroa dig?
Beroende på var jag är. Inte i Stockholm, för där bryr man sig tydligen inte om vart utvecklingen bär. Där jag bor nu vore det inga problem, en del gör det f ö. "Min barnvagn" stod i Sthlm, men det var då det.

Fast vad jag gör med barnvagnar idag var inte pointen i mitt inlägg. Men den var väl inte intressant?

LIA

Jag håller med LIA!!

Ska man behöva vara rädd för allting blir man till slut oerhört begränsad, tom fånge i sin rädsla för allt som kan hända! Jag jämför med min katt som går ute (med halsband) som vem som helst kan sno eftersom hon gärna går fram till folk, eller tom självmant följer med dom hem. Skulle jag då tvinga henne att vara inne för att det finns risk att någon elak sate tar henne och plågar ihjäl henne?
(Mardrömsscenariot är att någon använder henne till att träna kamphundar på. :cry:)

Om jag går på stan med min vovve och behöver gå in i en affär, då gör jag det och parkerar vovven utanför. Jag tar både risken att han kan bita någon och att någon kan stjäla honom.

P.S. Min mamma har alltid haft oss ungar sovandes ute i vagnen, även dagbarnen. I stan har vi ett populärt dagis där dom också kör med den metoden; alla sover ute i vagnar! D.S. :cool:

Vill du ta den risken så är det upp till dig.

Mina katter kommer från ett katthem där de hamnat efter att ha funnits ute lösspringande/instängda i dåligt skick. Vill inte riskera att de ska behöva uppleva det igen så de är innekatter som får gå ute under uppsikt. Man kan tillfredsställa djurens behov utan att tumma säkerheten, men det kräver lite engagemang och vilja.

Min katt kommer också från ett katthem och hon var i mycket dåligt psykiskt skick. Nu är hon lugn, trygg, social, kelig och oerhört charmig! Mitt engagemang tycker jag räcker långt, då jag i flera års tid gått en daglig promenad med henne ute. Annars tycker hon inte särskilt mycket att vara ute i alla fall den kalla årstiden, men hon föredrar att göra sin toalett ute och då ska hon få det. Om det så bara handlar om fem minuter så tar jag mig tid att sätta på henne halsbandet, för att då fem minuter senare hämta in henne och av med halsbandet. Men om hon vill vara ute och njuta av frisk luft och alla dofter som finns och att få känna frihet, då ska hon få det för jag älskar henne!

vi lämnar hundarna utanför ibland. Rottisen är världens snällaste, men hon avskräcker de flesta. Och skulle de försöka ta dem så skulle de få smaka cockertänder av den äldre hanen. Dock är vi så naiva att vi tror att vi hinner ut om någon skulle få för sig att trakassera dem eller liknande. Vi är aldrig långt borta och i de flesta affärer får de komma med in. Jag sätter dem alltid där det är lite undanskymt och där det inte finns risk att de kommer ut i vägen, stör någon eller på annat sätt hamnar fel.

Går jag ut för att handla får de stanna hemma men om jag kommer på nåt på vägen förbi en affär där de inte är välkomna så sätter jag dem utanför. Så har jag alltid gjort och har aldrig haft någon anledning att inte göra det.

Senast ändrad:

Går jag ut för att handla får de stanna hemma men om jag kommer på nåt på vägen förbi en affär där de inte är välkomna så sätter jag dem utanför. Så har jag alltid gjort och har aldrig haft någon anledning att inte göra det.

Jag med! :)

Är det inte dags att byta spår? Varför låta buset bestämma?

Du parkerar aldrig en bil på stan, för den kan skadas eller stjälas? Händer dagligen.
Du går aldrig ute på stan med pengar på dig, för du kan bli rånad? Händer dagligen.
Du går aldrig på lokal, för där kan du bli misshandlad? Händer dagligen.
Osv, osv ...

Är det inte dags att stå upp mot buset och den utveckling vi ser i samhället?

LIA
Jag parkerar ofta på stan.
Jag går omkring med cash på mig nästan dagligen.
Går ut "på lokal" någon/några gånger i månaden.
Har inga som helst problem att röra mig ute nattetid, ensam.

Så det är ju inte så att buset bestämmer.

Men bilen är ett materiellt ting och jag kan försvara mig.
Hunden är en familjemedlem som jag ansvarar för. Och det vore oansvarigt av mig att knyta upp honom utanför affären.

Är endast ute på korta promenader nu för tiden med Simson och det är uppe i villaområdet där jag bor så inga affärer riktigt så nära. Men har förut lämnat honom bunden utanför lokala Statoil macken massvis med gånger under åren (även ett par ggr utanför Konsum men knappast lika mycket) och visst, jag har under flera tillfällen gått ut en snabbis för att kolla så han ligger still och är välbehållen. Aldrig varit rädd för att någon ska sno honom men med tanke på alla bilar som kommer in för att tanka har ju chansen funnits att om han drog iväg så kunde han bli påkörd. Men som tur är har aldrig något sådant någonsin hänt. :)

Jag åker buss till jobbet och hem varje dag och har gjort det i flera år nu. Har aldrig varit med om någon krock.
Alltså kommer det aldrig att ske och jag kan skita i att använda bilbältet. :idea:

Hundar stjäls utanför affärer. Det bara ÄR så. Det händer.

Ja? Vart vill du komma? Jag har inte sagt att hundar aldrig stjäls utanför affärer.

Det görs inbrott varje dag, bilar stjäls varje dag. Tänk om nån gör inbrott i ditt hus och snor hunden? Tänk om nån snor din bil med hunden i?

Hur långt ska man gå? Man kan inte vara rädd för allting.

Jag skulle aldrig någonsin lämna ngn av mina hundar utanför en affär medans jag handlar... hua:crazy:

Jag frågade för att jag sett en tendens till att hundägare tar det som självklart att katter ska ränna runt ute, medans de tar ansvar för sina hundar. Inte alla dock. Få verkar ha nappat på min fråga, tack för svaret. ;)

"Man kan inte vara rädd för allt."

Så irriterad jag blir på denna kommentar. Att vara rädd för allt är inte samma sak som att vara rädd OM det man har.

Jag skulle inte göra det, måste jag ha med honom lämnar jag honom i bilen (om det inte är en varm sommardag...) annars får han stanna hemma den korta tiden det tar att åka och handla.

Läste den där på bussen i morse. Reagerade över att de inte hade lite större bilder på hundarna i artikeln, hade kanske kunnat hjälpa till att hitta dem.

Överallt finns stöldrisken! Om vi inte kan lämna hundarna hemma, inte i bilen, inte utanför affären ... var då då?

Jag har i affärer sett exempel på hund medförd i ägarens kläder. Men hur stoppar man in två stora schäferhannar i ens kläder?

LIA, som inte vet hur hantera sin fjompighet. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 265
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka