Lämna VALP utanför affär...

Sv: Lämna VALP utanför affär...

KL.

Jag undrar bara hur fasen man kan lämna en valp bunden utanför en affär?:mad: Skulle ni lämna ert 2-åriga barn ensamt utanför affären också?
Jag häpnar och blir förbaskad på såna hundägare faktiskt.
Har stora hundar, schäfer o rottis, men skulle aldrig få för mig att lämna dem bundna utan uppsikt. Är de med i bilen så lämnar jag dem i burarna med delvis öppen med låst baklucka plus låsta burar. Är det sommar o varmt så stannar de hemma om jag har några ärenden.

*kl*

Visst är det hemskt att det finns oärlighet, och att någon kan tänka sig att stjäla en hund. Dessvärre måste man därför vara sig själv och de sina närmast, och göra vad man kan för att skydda dom. Man kan inte ändra världen, men man kan ändra sitt eget agerande. Jag skulle aldrig binda min hund utanför en affär.

Mina kompisar/bekanta som gör det har fått sina hundar slagna, hotade och tom. stulna.

Jag brukar ju binda fast hundarna utanför affären, men när min syrras hund var nära på att bli stulen så försöker jag se till att ha någon med mig. Kan jag inte få någon med sig så brukar jag gå in till kiosken, och där han man full koll på hunden tack vare glasdörren.

Men att stjäla en valp? Och binda upp en valp när man ska handla så länge.. nje, jag skulle försökt be grannen kolla till eller så.

Men det är kanske inte så lätt att lämna valpen hemma heller om man inte har någon som kan passa den.
Men en åtta-tio månader gammal valp borde väl klara av att vara hemma den lilla stunden?

Hur som. Skulle inte binda min hund utanför affären och jag har uttryckligen förbjudit min man att göra detsamma, "trots att vi bor i ett fint och trevligt område".

Har den separationsångest, eller inte är tränad i att vara ensam bör den ju inte bli gladare av att bli lämnad utanför en affär på en stökig, livlig plas och se husse försvinna.
Att bli lämnad hemma i sängen med ett smaskigt ben borde vara mindre traumatiskt för de flesta hundar.

Senast ändrad:

tror inte någon kommer gå fram till min hund om jag binder henne utanför en affär. Dock kommer jag aldrig behöva vara orolig för det kommer aldrig hända att jag binder henne utanför affären. då kan hon lika gärna vara själv hemma...

jag har bundit mina utan för den lokala lilla affären i byn. Dock så kan jag se dem hela tiden innifrån och det har bara varit 1minuters ärenden. Jag skulle aldrig våga läma dem om jag inte såg dem främs då man aldrig vet vilka typer som ska fram och klappa. Vilken hund som hälls kan känna sig trängd i ett sånt läge och bita ifrån.

Fy vad otrevligt.

Å andra sidan hade jag nog snarare räknat med att något skulle hända om jag bundit hunden utanför affären. Tycker det är jätteoansvarigt att göra så.

Även om jag ser den går det otroligt fortom ett barn rusar fram och kanske råkar trampa på hunden och hunden reagerar,eller att en lös hund kommer rusande fram...att stjäla en hund tror jag också kan gå ganska snabbt.

Skulle aldrig lämna en hund utanför affären,inte ens om jag har koll,för saker kan hända fort och även om man hinner ut på 15 sek kan det vara försent.

kl
Men visst är det för j*****t att man inte kan få ha sitt eget ifred utan att det ska stjälas/förstöras?
Har man inte råd att köpa,så får man väl spara,och sen köpa,och ge f*n i andras ägodelar! Var är människan(en del)på väg?

Men,jag brukar lämna vovven utanför min "bykiosk" när jag ska in en snabbis,men där ser jag henne hela tiden!
Skulle inte våga lämna henne där jag ej ser henne!
Den dag jag blir av med något el förstörs,och jag får reda på av vem..meningen avslutar jag inte..

Har mycket svårt att förstå hur man kan lämna en valp utanför affärer och dylikt, särskilt om det rör sig om mer än några få sekunder. För ett par veckor sedan när jag var på Shopping (en galleria i centrala Luleå) satt det en liten collievalp bunden utanför. Det var fullt med folk i rörelse och minusgrader. Var inne och gick i affärer, uppskattningsvis ca 40 min. ...o när jag kommer ut - tror ni inte att valpstackaren satt kvar?!:crazy:

För ett par veckor sedan när jag var på Shopping (en galleria i centrala Luleå) satt det en liten collievalp bunden utanför.

Där utanför såg jag en liten bichon frisé (stavning?) sitta en gång, den skällde och helt plötsligt kom det fram ett fyllo och sparkade till den och började gorma om att "hundj*veln ska hålla käften!" osv.

Jag tycker det är är skrämmande att tänka på allt som kan hända med hunden om man lämnar den utanför affären. Ser framför mig hur hon blir biten av en annan hund, smittad av en annan hund, blir trängd av småbarn som ska fram och hälsa, slagen av småbarnen, retad och hotad av förbipasserande... Nej jag lämnar henne inte utanför :(

*knapplån*

Tråkigt det som hände och synd att man inte kan få ha sina egna saker ifred. Binder min hund utanför affären ibland, men det är ytterst sällan.

Men ni skulle sett det jag såg idag, då blev jag riktigt förvånad och undrar hur vissa personer är funtade.. När jag kom till en stor Ica affär idag för att handla så såg jag att det satt en stor schäfer på en liten gräsplätt mellan parkeringen och cykelvägen/lite större väg för bilar också. Och den här hunden var fastbunden i en omkullvällt cykel :O:O vet inte om hunden vält cykeln eller om den redan låg ner. Men tänkt vad som kunde hänt om hunden blivit rädd och sprungit? med en stor damcykel efter sig? :S:S

//Diana

kl
Usch, binder själv upp min hund de enstaka gångerna jag går till videobutiken, den ligger dock lite avsides (innåt liksom). Men min hund är rätt reserverad mot främlingar, de får i princip släpa bort honom i sådana fall. Jag brukar dessutom stoppa ut huvudet för att se så allt är bra. Dörren är alltid öppen så det känns som om man har en viss koll, men är olyckan framme så..
Men ja, det är ju inte ovanligt att de snor hundar i malmö, dels för att ha de som deras kamphundar kan träna sig på (man då tror jag det brukar vara vuxna vovvar)eller kanske i detta fallet en ny kamphund?

Bor man i Malmö och har en staff, amstaff eller kamphundsblandning m.f så knyter man den för fasen inte utanför en affär :mad:

Det är som att säga till alla dom som håller på med illegala hundkamper - Hej. ta gärna hand om min valp, ni behöver absolut inte betala för den :cry::(

Visst tycker jag synd om ägaren, men jag tycker desto mer synd om valpen och ja jag tycker det är fruktansvärt korkat av ägaren :crazy:

jag har ALDRIG lämnat våran hund utanför en affär.. just för att hennes utseende gillar många människor, när dom ser våran hund blir det ofta kommentar som, "åh, titta lilla piraten, va söt, så gullig hund har jag nog aldrig sett osv" så nä.. hon drar till sig blickar..
och hon är ju så snäll.. så skulle det komma någon följer hon glatt med eftersom att hon vill leka och vara med alla typ :angel:

en hund vi hade förut fruktade jag istället för människornas hälsa, eller vad man ska säga.. gick dom för n'ära kunde dom få sig ett bett av henne.. var en schäfer/setter..
men hon lämnade vi aldrig bunden heller.. hon var så för att hon blivit misshandlad förut när hon varit bunden och då brukar försvara sig mot alla som hon inte känner, även om dom bara gick förbi(för nära alltså)

så jag binder aldrig hunden i större ställen.. skulle jag bara till närköpet i närheten så kan jag binda henne, för där finns det bara ett stort fönster ut, så då ser man henne helatiden.. som tur e... och personaen känner jag så dom ser hunden också om det skulle va så..

Nu lämnar jag inte mina själv utanför en affär då mina klarar att vara själva samt att affären ligger ca 50 m från där jag bor,men jag hade inte ens tagit laptoppen om den låg en utanför.Dels så är den inte min,den tillhör någon annan samt att någon kan se mig ta den. och bli betraktad som tjuv är det sista jag vill.Men jag kanske är FÖR ärlig då???

håller med dig, jag skulle inte ens ta en laptop som bara låg..
jag hittade ju en bunt med 4000kr på gatan en gång, jag och en kompis (det var isländska) men ändå.. vi tog å lämnade in det till polisen, men vi fick pengarna sedan för ingen anmälde det tappat..

Där utanför såg jag en liten bichon frisé (stavning?) sitta en gång, den skällde och helt plötsligt kom det fram ett fyllo och sparkade till den och började gorma om att "hundj*veln ska hålla käften!" osv.

ja, det är ju en till anledning att inte binda hunden utanför.. :( tragiskt

Jag bor i ett litet samhälle och har en valp på 8 månader som knappt kan vara hemma själv, men det går bra i små stunder, jag tar med henne till affären här i byn om jag ska handla. jag sätter henne utanför, och då är hon lugn. Hon tycker inte om främmande människor ( just nu är det väl bra i denna situation ) så om någon ska koppla loss henne eller hälsa så skriker hon, skäller och piper i ett.. Jag har vart med om att få sprungit ifatt en kille för att han skulle klappa henne men hon vägrade låta honom. Jag har alltid vart rädd att hon ska bli stulen, eller ja alla hundar jag sätter utanför affären, men jag hoppas att den dagen kommer då jag ertappar någon som snor min hund.. Då tar jag itu med hårdhandskarna..

Vad jag skulle säga var att.. Jag förstår varför vi hundägare sätter hundarna utanför, men vi ska inte straffas för att det finns människor i världen som letar hundar att sno. Och så måste jag ju fråga, var det inte en käft utanför affären vid det här tillfället som hunden blev snodd? Och om det var det, är alla så fega och inte säger emot? Det måste ju sett skumt ut. Man går ju iaf och frågar..? Om inte annat ser man väl vart tjuven kommer ifrån och om hunden verkar känna igen personen?!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst på Buke i många år, men inte reggat mig förrän idag. Nu behöver jag hjälp med att tänka! Jag har ofta tänkt att det inte...
Svar
17
· Visningar
1 723
Senast: fetange
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 365
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 680
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Gör ni det eller inte? Hur motiverar ni ert val? Ofta ser man en eller två hundar sitta uppbundna utanför ica, med massor av folk som...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 459
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka