Lämna valp ensam

Sv: Lämna valp ensam

Beror på om valpen blir lugnare/tryggare av sällskapet eller inte, samt hur mycket ensamhetstränad den är sen innan.

Beror på valpen.
Min valp lämnades ensam max en timme tills han blev cirka 6 månader, sedan ökade vi stegvis och nu kan han vara ensam 4-5 timmar någon gång i veckan utan problem (Nu 8 mån). Kompisens kunde inte lämnas ensam alls i princip för än 7-8 månaders ålder.

Edit: Ensam = med sällskap av vuxen hund.

Okej.
Jag vet väldigt lite om valpar känner jag. Ruben var över året när vi köpte honom o van att vara ensam hela dagar sen länge. Nu funderar vi på en valp o planerar tiden. Vi jobbar båda heltod men väldigt oregelnundna tider. Ruben brukar vara hemma ensam några timmar, max 6 timmar, men det är sällan, brukar istället vara hos min pappa.
Undrar mest om det finns några riktlinjer.

Räkna med att den kan vara ensam max en timme upp till den är halvåret, med sällskap. sen kan man trappa upp där efter. min valp är 5 månader och lämnas bara korta stunder då med mina andra, ett par gånger har det varit upp mot en timme.

jag vet folk som lämnar från dag ett, men det är varken schysst eller särskilt sunt.

eftersommin mor har kennel så har våra valpar sällskap av de vuxna hundarna, men vi börjar inte lämna dom ensamma förrän är 3-5 månader, då lämnas de ensamma max 30 minuter, 6-1 år brukar dom klara av att vara ensamma längre, men eftersom att valpar ska äta 3-4 ggr per dag så lämnas dom inte ensamma mer än 2 timmar. Jag har själv skaffat mig en amstaff valp nu och han vill inte vara ensam, så jag brukar träna på att lämna honom ensam, jag har en bur som jag stänger in honom i och lämnar honom där. i början satt han och ylade i säkert 1 timme men så fort han blev tyst fick han komma ut, nu gnäller hanbara lite sen går han pch lägger sig och somnar för att han vet att buren är en plats där jag ska vara lugn. sen har väl alla sina egna sätt att lämna och vänja sin hund med att vara ensam, så länge djuret inte kommer till skada kan man ju göra lite som man vill tycker jag.

Man lär inte en Amstaff att vara ensam genom att stänga in den i en bur, det brukar resultera i att den kommer att trasha hela huset den dagen den får komma ut ur buren och vara ensam.

För övrigt är det jäkligt taskigt att låta en valp sitta och yla i en timme instängd i en bur helt ensam, för att den ska "lära" sig något...

Pm kanske?
Vi äger ingen bur o ska absolut inte ha ngn amstaff

Man lär inte en Amstaff att vara ensam genom att stänga in den i en bur, det brukar resultera i att den kommer att trasha hela huset den dagen den får komma ut ur buren och vara ensam.

För övrigt är det jäkligt taskigt att låta en valp sitta och yla i en timme instängd i en bur helt ensam, för att den ska "lära" sig något...

Hur gör man då?

Min hund var vuxen när jag tog över henne(jag är ensam och arbetar hela dagarna så valp var inget alternativ för mig, kravet var en vuxen hund som klarade att vara ebsan på dagarna), men på en av de kurser vi gått så pratades det mycket om bur träning för att hunden ska lära sig att vara ensam och framför allt att den ska se buren som en trygghet.

Förfarandet i träningen så ut typ så här, om jag minns rätt:

favvo filt i buren, ett tugg ben som bara fick vara i buren, låta valpen gå in själv och "tvinga" den att stanna fast med öppen dörr och i början bara korta stunder och med uppmuntran.
Sen öka tiden i buren successivt, för att efter någon tid gå över till träning med stängd dörr under korta stunder och sedan successivt längre stunder.

Målet är, vad jag förstod att hunden tillslut ska vara hemma med öppen bur så att den kan söka tryggheten där när husse matte inte är hemma.

Bäst var tydligen om man hade samma bur som i bilen då detta blev en portabel trygghetszon som gör hunden trygg på utställningar och tävling mm.

Om det funkar vet jag inte som sagt, men det verkade vettigt när instruktören förklarade.

Tycker inte man ska skaffa valp alls om man inte har möjlighet att vara hemma med den dom första månaderna.

Korta stunder kan man lämna valpen ensam, tex gå ut o hämta posten. Men inte längre än så, ialla fall inte i början. . När valpen vart hemma någon månad så kan det vara tid att börja öva den att vara ensam längre stunder.

Vår hund var hemma med min pappa (han gick arbetslös) då vi tog tillfället i akt att skaffa en hund, då han kunde vara hemma.. Han gick hemma i ca två månader med valpen. Sedan tränade vi hunden genom att gå ut ur dörren och säga "hejdå" klart och tydligt. Sen kom vi tillbaka efter tio minuter, 20. En halvtimme. Och man ska inte göra någon "grej" av det när man kommer tillbaka, utan bara lugnt gå in.

Nu för tiden är hunden själv hemma från 8-11. Så fyra timmar när hunden var ca 5 månader. Gick hur bra som helst, han gick och la sig när man låste om nyckeln. Pappa kommer hem på sin lunch och släpper ut hunden, vi vill inte att han ska vara själv så länge. Sedan kommer syrran hem vid 2-3 tiden.

Allt har att göra med hur du övar in. Eftersom din hund har sällskap av en annan hund så kan dom säkert vara ensamma längre än en hund som är helt ensam. Men börja inte för tidigt att lämna den själv.

Tycker inte man ska skaffa valp alls om man inte har möjlighet att vara hemma med den dom första månaderna.

Korta stunder kan man lämna valpen ensam, tex gå ut o hämta posten. Men inte längre än så, ialla fall inte i början. . När valpen vart hemma någon månad så kan det vara tid att börja öva den att vara ensam längre stunder.

Vår hund var hemma med min pappa (han gick arbetslös) då vi tog tillfället i akt att skaffa en hund, då han kunde vara hemma.. Han gick hemma i ca två månader med valpen. Sedan tränade vi hunden genom att gå ut ur dörren och säga "hejdå" klart och tydligt. Sen kom vi tillbaka efter tio minuter, 20. En halvtimme. Och man ska inte göra någon "grej" av det när man kommer tillbaka, utan bara lugnt gå in.

Nu för tiden är hunden själv hemma från 8-11. Så fyra timmar när hunden var ca 5 månader. Gick hur bra som helst, han gick och la sig när man låste om nyckeln. Pappa kommer hem på sin lunch och släpper ut hunden, vi vill inte att han ska vara själv så länge. Sedan kommer syrran hem vid 2-3 tiden.

Allt har att göra med hur du övar in. Eftersom din hund har sällskap av en annan hund så kan dom säkert vara ensamma längre än en hund som är helt ensam. Men börja inte för tidigt att lämna den själv.

Två punkter som jag verkligen tror är nyckelgrejer för att det ska bli så ordamatiskt och naturligt som möjligt för hunden.

Jag tycker det är viktigt att man börjar ensamhetsträningen i samma rum som valpen. Dvs att den ska kunna ligga och chilla fast man är i samma rum.
Sen ska den kunna chilla fast man är i rummet brevid osv.

Ser så himla många hundar där man gått för fort fram med ensamhetsträningen och hunden ylar bort hyreskontraktet för sina ägare.

Ja det såg jag o eftersom det inte hör till tråden ryckte jag att pm var en bättre ide.

Tack för andra svar. Självklart har vi inte tänkt ta hem hunden o så lämna den ensam direkt. Jag ville bara få lite vägledning :-)

Ser så himla många hundar där man gått för fort fram med ensamhetsträningen och hunden ylar bort hyreskontraktet för sina ägare.

Ja, eller inte tränat det alls.
Jag hade en pudel på prov innan jag fick den hund jag har idag, men den blev helt förstörd bara man gick utanför dörren, sprang runt överallt i lghten och ylade...försökte att begränsa ytan(på inrådan av veterinär), till enbart köket, men det hjälpte inte, ylade endå, sen lärde hon sig snabbt att öppna dörrarna med. Det var synd om stackarn så hon fick åka hem igen.

Ska ni ha nån speciell ras? Annars är faktiskt mitt tips att göra som ni gjorde sist, ta en halvvuxen hund. Dels finns det många och dels slipper man ofta mycket jobbigt.

Nej, eller min kollega har valpar av samma typ som vpr Ruben, därför blev vi intresserade :-)
Svårt att hitta omplaceringar, stora otäcka blandningar eller aktiva problem hundar.
Vi vill ha en liten Rubenhund :-)

Visst var han! Menar bara att ni skulle slippa en massa, massa jobb och kunna få en lättare vardag om ni skaffade vuxet.

Jag har själv valp nu och även om det är rolig så tror jag att det blir en vuxen nästa gång...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 327
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 223
Senast: movi
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 276
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.