Lämna valp ensam

Sv: Lämna valp ensam

*KL*

Min storpudel började ensamhetsträna redan när hon var 10 veckor. Det var inte min plan men min pojkvän som var hemma med henne första veckorna hade en annan uppfattning. Han lämnade henne när hon sov som djupast och gav sig ut och joggade i cirka 30 minuter. Hon sov när han kom tillbaka och märkte antagligen inte att han var borta. Vi har fortsatt att träna efter det med varierande stunder och akivitetsnivå. Nu när hon är 5 månader har hon varit ensam upp till 4 timmar åt gången. Det är inte varje dag, men jag försöker lämna henne någon gång i veckan för att hon ska van att bli lämnad när det väl behövs. Det blir inte 4 timmar varje gång heller, utan det han nog hänt en eller två gånger.

Hon är lugn när hon blir lämnad och har på sin höjd tuggat på lite papper som legat på golvet. När hon blir hämtad brukar hon ligga i soffan eller i sin bur och sova. Jag planerade inte att börja lämna henne så tidigt eller att lämna henne så långa stunder, men eftersom det har fungerat så bra så har vi töjt på gränserna för att träna henne så mycket som möjligt innan jag flyttar till ny ort där vi kommer att ha det lite knaprare med hundvakt. När jag lämnar henne brukar jag passa på att ge henne mat (gärna sprida ut den på golvet) eller något att tugga på så att hon är sysselsatt när jag går. Samt se till att hon är rastad såklart.

Så länge som valpen behöver äta 4 ggr/dag, knyta an till sin nya ägare, lära sig rutiner och därmed rastas ofta för rumsrenhetsträningens skull osv., så tycker inte jag att man bör lämna den ensam hemma alls faktiskt. Oavsett om den har sällskap av vuxen hund eller inte.

Jag ensamtränar inte med bur om det inte är absolut nödvändigt (dvs det går inte att få hunden trygg någon annanstans än i en bur), utan jag lär hundarna hur och vad som gäller med mig i hemmet och börjar succesivt att ställa krav på att den ska hålla samma uppförande även när jag är i andra rum, och senare när jag lämnar huset. Dom blir trygga av sig själva med åldern, och jag gör inget specifikt som ren träning.

Min ena import fick jag burträna för att lära henne att inte kissa inne och tugga sönder hela huset på 3 sekunder. Hon ligger och myser i sängen dom få gånger som mina lämnas hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 327
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 223
Senast: movi
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 276
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025