Jag blir lite trött på dina uttryck "ser inte mina hästar som tävlingsmaskiner".
Du kan ju alltid hoppa över mina inlägg, om uttrycken inte passar dig!? Alternativt behöver du ju inte ta åt dig?
Jag köper/säljer djur på mitt sätt och mot bakgrunden ovan. Du och andra gör som ni vill och på era villkor utefter era åsikter.
Om du läser inlägg både här och i andra trådar, så framgår klart, att DET ENDA kravet på hästen är att den skall förmå att tävla hoppning/dressyr i viss klass. Annat intresserar inte. Man köper alltså en tävlingsmaskin, och ser dom inte som varelser.
Hur skall man, efter en provritt eller två, veta hur hästen passar en som individ (om man bryr sig)? För all del, någon fick minsann hämta hästen i hagen.
Att "PROVA" en häst är en sak, hur man trivs med den kanske en annan. Något som ofta inte visar sig förrän efter dagar eller veckor. "Provrida"? Ja det är ju självklart, men resten då?
Läs otaliga andra trådar, där man klagar över, att hästen man köpt inte fungerar socialt, med andra hästar eller med folk. Förutom allt annat. Jag vill inte ha "min" häst där, oavsett vad orsaken är. Vill du?
Att din häst tråkigt nog måste tas bort, är väl inget argument mot provtid? Sådant måste vi alla vara beredda att ta, när vi har djur. Risker finns ju hela tiden för båda parter, oavsett säljvillkor.
"Man BEHÖVER ju inte köpa häst 60 mil bort"
Nej, verkligen inte. Tänkte på det när jag läste om någon från Norrland som skulle till Skåne.
"Det finns andra lösningar att se till att köpare och häst passar ihop innan köpet går igenom utan att man måste lämna ifrån sig hästen först."
Vilka då?
LIA