Lämna ut på foder!

Linda.B

Trådstartare
Är i valet att lämna ut min 4½-åring på foder - Är gravid och mår väldigt dåligt vissa dagar och då tar det emot att åka till stallet! Kommer ändå inte att kunna rida hästen och jag vill inte att han ska bli stående - Vill att han kommer till någon som kan rida, träna & utbilda honom, åka på träning/kurser och eventuellt tävla!

Hur ser det ut - Är det svårt att hitta rätt/bra fodervärd till islandshäst?

Mvh Linda

Sv: Lämna ut på foder!

Är i valet att lämna ut min 4½-åring på foder - Är gravid och mår väldigt dåligt vissa dagar och då tar det emot att åka till stallet! Kommer ändå inte att kunna rida hästen och jag vill inte att han ska bli stående - Vill att han kommer till någon som kan rida, träna & utbilda honom, åka på träning/kurser och eventuellt tävla!

Mvh Linda

Ja det är väldigt svårt att hitta någon vettig person.
Man får många konstiga mail och konstiga förslag.
Många som inte har pengar ser chansen att få ha hand om en häst utan att behöva betala för inköpet.

Man kan alltid undra om hästen får bra mat o skötsel, eftersom personen inte tjänar på att sköta hästen rätt.

Givetvis finns det bra människor med seriösa avsikter, men innan man hittar den, så har man blivit gråhårig.

Med risk för att låta tråkig, i detta läge vill du inte ha en fodervärd om du med säkerhet inte känner till vad den personen går för. En vettig fodervärd skulle kunna vara en med lång tidigare erfarenhet, men ofta vill dessa ha en häst som de kan komma ut och tävla på inom en rimlig tid.

Förslag är, låt rida in hästen hos någon med gott renomme. Ställ sen hästen på vila, och ta upp ridningen när du är ok igen. Det kommer att löna sig långt mycket mer än att låna ut hästen nu, då vet du inte i vilket skick du får tillbaka den.

Ja, jag skulle nog inte lämna ut min unghäst på foder för inridning. Det kan ju bli hur som helst.
Såklart finns det bra folk, men hur vet man vem det är?
Och hur vet man att deras syn på hästar överrensstämmer med din?
Jag hittade själv någon som jag trodde var en bra fodervärd på alla vis. Jag fick tillbaka hästen efter 8 veckor. Inte så kul överraskning...

Om du inte tycker att du har råd att lämna den på träning nu ett tag som Boj föreslog, så skulle jag ställa av den. Du kan ju träna vanlig hantering och markarbete när du känner dig bra, kanske finns det någon i stallet som kan ta med honom som handhäst ibland?
Jag tror verkligen inte att hästen skulle ta skada av att bli inriden lite senare.

Lycka till!

Mvh Linda

Om du inte känner ngn lämplig hästmänniska som du litar på & vågar lämna hästen till skulle jag föreslå att du placerar den på lösdrift med helinackordering, alltså att allt ingår.
Hästen är så ung så den mår inte dåligt av att inte tränas.

Om du inte känner ngn lämplig hästmänniska som du litar på & vågar lämna hästen till skulle jag föreslå att du placerar den på lösdrift med helinackordering, alltså att allt ingår.
Hästen är så ung så den mår inte dåligt av att inte tränas.

Jag ska protestera lite här, med tanke om TS omständigheter kan hästen hinna bli över 6 år eller äldre innan träningen kan sättas igång. Då är det lättare att träna hästen nu i grunder, ställa på vila och sedan återuppta ridning/träning när det passar bättre. Att börja rida in en 6 åring på väg att bli 7 kanske, kan komma att bli varken lätt eller kul uppgift.

Jag ska protestera lite här, med tanke om TS omständigheter kan hästen hinna bli över 6 år eller äldre innan träningen kan sättas igång. Då är det lättare att träna hästen nu i grunder, ställa på vila och sedan återuppta ridning/träning när det passar bättre. Att börja rida in en 6 åring på väg att bli 7 kanske, kan komma att bli varken lätt eller kul uppgift.

Så vad menar du ts ska göra då?
Bättre att lämna hästen till en ryttare som gör den till en sämre ridhäst?det låter ju som en toppenidé:smirk:
Jag har utbildat några 6 åringar & det har inte varit ngn skillnad från att utbilda en 3-4 åring förutom att 6 åringarna varit mer mogna för uppgiften.

Det beror på individen hur mkt de tar in av utbildningen & inte åldern.
(Kan nämna att jag förutom islandshästar har utbildat fd travare & majoriteten av dessa blir inte inridna förrän efter travkarriären & då har de varit minst 7-8 år gamla & de har inte haft några problem med sin utbilding)
Jag föreslog lösdrift då alla inte har råd att lämna hästen till tränare & betala 5000/mån.

Men visst kan man väl rida in hästen & sedan låta den vila, många gör det, det var inte det mitt inlägg gäller utan det där med att 6 åringar skulle ha svårt med till & inridning.

Lämna honom till någon som ska göra unghästprovet som har rekomendationer. Och som sen efter det kanske vet någon som kan ta honom på foder.

Jag tänker göra unghäst provet bara jag får tid. Har ett barn som snart blir ett och är ju snart dax för syskon =)

Mvh Marica

Ja, jag skulle nog inte lämna ut min unghäst på foder för inridning. Det kan ju bli hur som helst.
Såklart finns det bra folk, men hur vet man vem det är?
Och hur vet man att deras syn på hästar överrensstämmer med din?
Jag hittade själv någon som jag trodde var en bra fodervärd på alla vis. Jag fick tillbaka hästen efter 8 veckor. Inte så kul överraskning...
Lycka till!

Jag tror att det blir extremt svårt att lämna ut en häst som måste ridas in på foder. Jag har svårt att se att de som kan vill göra det gratis åt någon annan.
Lämna ut på foder gör man med en tränad och okomplicerad fyrgångare. Annars kan man få tillbaka vad som helst.
Eller också gör man som jag har gjort det lämnar hästen på foder när den ska föla. Med krav inskrivet i kontraktet att hästen inte får ridas. Även en kompetent person formar en krånglig femgångare på sitt eget sätt och jag vill ha min underbara ridhäst i fred när jag kommer tillbaka till Sverige.

Till TS: helst lämna den till en tränare du litar på i alla fall någon månad för att få en bra grund. Skicka iväg hästen sen på lösdrift och koncentrera dig på ditt barn. Ett tag innan du känner dig sugen på att rida igen skicka iväg hästen igen på lite träning. Då kommer du nog få en jättrevlig ridhäst av din unghäst!
Lycka till!!

/Jonaz

Då kom jag in på kostnaden igen, det är dyrt att ha hästen på träning.

Visst men en inridning av grunder tar ca 5-6 veckor och därefter kan hästen gå på vila. 6 veckor kostar en slant ja, men vad kostar 6 månaders korrigering om hästen hamnar hos någon som inte borde ha varit fodervärd.

Visst men en inridning av grunder tar ca 5-6 veckor och därefter kan hästen gå på vila. 6 veckor kostar en slant ja, men vad kostar 6 månaders korrigering om hästen hamnar hos någon som inte borde ha varit fodervärd.

Om man inte korrigerar den själv alternativt låter bli att skicka den till ngn som rider den fel;)
Jag tror alla vet vad jag menar vid det här laget så jag slutar tjata på samma sak nu.

Oftast vill ju de som är duktiga ha betalt för att rida andras hästar. Att lämna till någon som ska göra unghästprovet går bort om du redan har börjat inridningen av honom. Om jag var du skulle jag ställa av honom och ev lämna bort honom så får han gå i en stor flock under vilan. Har aldrig upplevet att det skulle vara "svårare" att rida in en 6-7 åring mot 4-5åring.

Om man inte korrigerar den själv alternativt låter bli att skicka den till ngn som rider den fel;)
Jag tror alla vet vad jag menar vid det här laget så jag slutar tjata på samma sak nu.

Jag håller med om att det finns många sk "tränare" som verkligen inte gör ett bra jobb med hästar. Men att utifrån det säga att gemene man klarar det bättre är väl ändå att ta i?? De flest har faktiskt inte tillräckligt med erfarenhet eller tillräckligt bra hjälp i sin närhet att klara av detta. Och är det dessutom en häst som har det lite svårare att få alla gångarter att komma på plats är det än värre.

Det finns verkligen jättemånga duktiga tränare som man kan lämna hästen till. Det som jag inte förstår är att folk inte kontrollerar att träningen blir bra under tiden hästen är i träning. Klart mycket kan gå fel då.
Visst kan 6 veckors träning kännas som mycket pengar, men i längden lönar det sig att få en väl inriden häst!

Vill bara påpeka att jag inte har en aning om TS hästkunskaper. Talar generellt

/Jonaz

Håller absolut med Jonaz och vill förtydliga att om du anser att du har råd så är, enligt mig, det absolut bästa att lämna bort honom innan vilan till en erkänt duktig ryttare.

Jag håller med om att det finns många sk "tränare" som verkligen inte gör ett bra jobb med hästar. Men att utifrån det säga att gemene man klarar det bättre är väl ändå att ta i?? De flest har faktiskt inte tillräckligt med erfarenhet eller tillräckligt bra hjälp i sin närhet att klara av detta. Och är det dessutom en häst som har det lite svårare att få alla gångarter att komma på plats är det än värre.

Det finns verkligen jättemånga duktiga tränare som man kan lämna hästen till. Det som jag inte förstår är att folk inte kontrollerar att träningen blir bra under tiden hästen är i träning. Klart mycket kan gå fel då.
Visst kan 6 veckors träning kännas som mycket pengar, men i längden lönar det sig att få en väl inriden häst!

Vill bara påpeka att jag inte har en aning om TS hästkunskaper. Talar generellt

/Jonaz

Du missförstod mej, vad jag menade med att inte skicka den till ngn som rider hästen fel är att inte skicka den till fodervärd, jag hoppas att de flesta tränare som finns vet vad de gör även om man sett en del stolpskott, som i alla kategorier av hästmänniskor.
Det jag menade mest var att det aknske inte är ett alternativ att skicka till en fodervärd amn inte vet ngt om men inte heller kanske är ett alternativ att skicka hästen på träning hos tränare eftersom det kan kosta en del.

De flesta har inte 5-6000 xtra att lägga ut varje månad på att få hästen tränad om man ändå kan göra det själv men lite senare.
Jag tyckte inte det var farligt att sätta hästen på lösdrift men det tyckte alla här inte var bra.
Hursomhelst, nu kanske jag rett ut det hela:)

Du missförstod mej, vad jag menade med att inte skicka den till ngn som rider hästen fel är att inte skicka den till fodervärd, jag hoppas att de flesta tränare som finns vet vad de gör även om man sett en del stolpskott, som i alla kategorier av hästmänniskor.
Det jag menade mest var att det aknske inte är ett alternativ att skicka till en fodervärd amn inte vet ngt om men inte heller kanske är ett alternativ att skicka hästen på träning hos tränare eftersom det kan kosta en del.

De flesta har inte 5-6000 xtra att lägga ut varje månad på att få hästen tränad om man ändå kan göra det själv men lite senare.
Jag tyckte inte det var farligt att sätta hästen på lösdrift men det tyckte alla här inte var bra.
Hursomhelst, nu kanske jag rett ut det hela:)

Där ser man. Jag trodde att du menade tränare. Håller med om att skicka till fodervärd har väldigt små chanser att bli bra i det här läget när hästen knappt är inriden.
5-6000 spänn är mycket pengar, men med tanke på att det leder till en värdeökning på hästen också tycker jag faktiskt att man ska se det som en investering. Det är naturligtvis upp till var och en.

Jag har aldrig ridit in någon häst som blivit upp mot 6-7 år gammal, men om den ändå är någorlunda väluppfostrad borde det väl inte vara några större problem.

Jag avråder dock TS att lämna ut på foder. Helst till tränare en månad, annars lösdrift och låta hästen vara häst.

/Jonaz

Syskon? Jasså minsann... Tänk att man får läsa det här... Hur långt gången är du?:)

När tråden är aktiv igen kan jag meddela att hästen kommer få en medryttare 4 dagar/veckan - En person med unghästvana och goda dressyrkunskaper så han kommer att utvecklas på ett positivt/rätt sätt!

Han kommer självklart stå kvar i sitt stall - Där även sambon har sin häst! Så vi kommer att ha full koll på läget. //Linda

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 269
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare