Lämna ut häst på foder men vara medryttare

M

Mark

Scenario: Bosse ska sluta jobba och börja plugga. Han vill inte sälja hästan utan låna ut den på foder i 3 år. Är det att nån vill ha hästen på foder samt ha ägaren som medryttare nån dag i veckan?

Ägaren står för försäkring, personen som lånar hästen betalar resten. På ett ungefär.

Är detta en orimlig utopi eller nåt som skulle fungera i praktiken? Vet du andra som gjort det?

Detta gäller staden Göteborg och Bosse heter egentligen nåt annat ;)

OBS: Detta är ingen annons utan en fråga om huruvida detta är nåt som skulle fungera. Intresserade fodervärdar får hålla utkik bland annonserna om det kommer en sån.

Sv: Lämna ut häst på foder men vara medryttare

Att lämna ut en häst på foder bettyder inte att dom vill ha ägaren som meryttare, utan det e någon som "lånar" din häst utan att köpa den av dig utan du får tillbacka den sen när erat kontrakt har gått ut.
Fodervärden betalar allt för hästen eller hur ni kommer övernes.
Jag har själv lämnat ut min häst på foder och det enda jag betalar är försäkringen, men det var något vi kom överens om. Men hon som har honom har sakt att jag får komma och rida honom om jag vill. Självklart åker ajg och hälsar på rätt ofta och ringer och hör hur det går å så.

Jag har lånat ut mitt sto, men står för allt !
Skoning, försäkring foder .
Självklart får jag komma och rida på henne om jag vill.
Men hade jag inte stått för allt så tror jag inte att det hade funnits intresse av att jag kommit och ridit !?

Hej från hambo

Min syster är fodervärd åt en häst som ägaren har hand om 2 dagar i veckan.
syrran betalar stallkostnaderna.

Själva idén med att lämna hästen på foder är att det kommer blir dåligt med pengar under studierna.

Samtidigt vill Bosse försöka ha kvar kontakten med hästen under dessa 3 år.

Jag kan även förstå om fodervärden vill ha hästen för sig själv om den nu ska betala för allt.

Men, problem är ju till för att lösas :)

Min syster är fodervärd åt en häst som ägaren har hand om 2 dagar i veckan.
syrran betalar stallkostnaderna.

Precis så var det tänkt. En eller två dagar/vecka. Betalar syrran för "allt" annat oxå?

Fungerar det bra?

En vän till mig lånade ut sin islandshäst på foder när hon blev gravid - Men hon var medryttare några dagar i veckan! Det fungerade bra för dem. Fodervärden köpte dock loss hästen för en tid sedan då hon inom kort skulle ha sitt andra barn. //Linda

Det viktigaste är att skriva bra och igenomtänkta kontrakt och att hålla god kommunikation. Är båda parter tydliga och med på hela avtalet och det man kommer överens om, så kan det mycket väl funka riktigt bra, speciellt om man hittar nån som man funkar bra med i personkemi.

Personligen skulle jag aldrig ta en häst på foder där ägaren skulle vara medryttare nån/några dagar i veckan, känns som risken är att man själv mer skulle bli som en skötare/medryttare då.
Isåfall får väll ägaren skaffa en medryttare X antal dagar/vecka.
Känns mest som om det skulle vara ett sätt för ägaren att ha en gratis häst att rida...

Jag tror inte det är omöjligt. Alla är vi olika, men jag hade kunnat tänka mig något sådant om jag skulle ta en häst på foder. Det kan ju vara skönt också om ägaren som vet hur hästen fungerar hjälper till. Sen hur stor del ägaren då ska betala får man också komma överens om, men grundidén tror jag man kan få någon som nappar på. Visst, en del fodervärdskandidater faller bort men det gör det ju alltid p.g.a. alla möjliga kringliggande orsaker. Prova och se.

Håller med.

Eftersom det brukar finnas lika många sätta att ta hand om en häst som det verkar finnas hästägare, så är jag skeptisk.

Jag har själv svårt att tro att ägaren inte skulle lägga sig i hur hans häst ska skötas. Det skulle åtminstone jag ha svårt för, att inte kommentera.

Själva idén med att lämna hästen på foder är att det kommer blir dåligt med pengar under studierna.

Samtidigt vill Bosse försöka ha kvar kontakten med hästen under dessa 3 år.

Jag kan även förstå om fodervärden vill ha hästen för sig själv om den nu ska betala för allt.

Men, problem är ju till för att lösas :)

Precis så var det tänkt. En eller två dagar/vecka. Betalar syrran för "allt" annat oxå?

Fungerar det bra?

hon betalar enbart stallhyran,ägaren står för försäkring och skoning,avmaskning mm

Det funkar bra:) nu har ju jag fixat denna lösning för dem båda,jag känner hästägaren som ville ha mer tid för annat och känna hur det känns att inte ha häst 7 dagar i v,min syster vlle ha häst men inte 7 dagar i v,så det löste sig jätte bra:idea:

Mvh Arabizar

jag hade inte gått med på att ägaren hade haft hästen 2dagar i veckan hade ju viljat ha den själv jag hade foderhäst betalade för allt och ägaren kom två ggr under den tiden jag hade hästen hon bestämde foderstaten

Så gjorde jag med min första häst.

Först hade jag en medryttare som övergick till att vara fodervärd med mig som medryttare och tillslut så köpte hon hästen. Väldigt bra arrangemang.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 518
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Tjo! Tänkte lite på en sak. Varför begär folk pengar av sina medryttare när dom sökt hjälp med sina hästar? Min personliga...
2
Svar
26
· Visningar
3 987
Senast: Immakim
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 520
Senast: Lyrisk
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
39 143
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud