Lämna tillbaks häst

• Ekonomi & Juridik
  • Trådstartare Trådstartare Lilla Gullefjun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 996
Sv: Lämna tillbaks häst

Kan vara att TS inte förstod konsekvenserna av att hästens ben var skevt?

kan vara så att vet nu säger att det är pga detta och att TS drar sig till minnes att hovslagare sa att det var skevt?

Bara en liten fundering.

KL

Jag kan köpa att konsumentköplagen skyddar okunniga köpare men det gör mig rädd att såpass okunniga människor har hästar själv. Se tråden i Hästvård om fodervärdarna som svalt hästen de hade.

Kan man inte se att hästen är skev i bena bak när hovslagaren varit där och sedan även få det bekräftat från vet.?

Drar man inte åt sig öronen första gången, eller frågar någon i närheten som kan första gången, då tycker jag man har för lite kunskap för att köpa häst.

Detär inte lätt att kunna allt inom häst. Vi vet ju inte ens Hur skev hästen är? Det kanske knappt syns om man inte är medveten om det? Och alla defekter på benen ger ju inte skador!

Det "fina" i kråksången är att det inte går att reklamera något som inte är ett fel. D v s om iinte snedheten/skevheten ger något uppenbart problem går det heller inte att reklamera.

Till Sammet:

Om man har en häst som man köpit av en uppfödare (som har ett företag och som betalar moms) så undrar jag om man kan lämna tillbaka den efter ett tag. Så här är det alltså:
Hästen veterinärbesiktades utan anmärkning hos uppfödaren men det var för långt att åka dit så vi var inte med då och sen så nu när den är här i mitt stall så säger både hovslagare och veterinär att den är typ helt sned i ena benet och det kan jag också se när dom visar mig. Alltså, den har fel vinkel i benet och kotan men jag vet inte vad det kallas. När vi tittade på den hos uppfödaren så var den oskodd och lite ojämn i hovarna och nu när den fått skor så syns det massor mer.
Vi har haft hästen 5 månader och ridit superförsiktigt men den har blivit svullen i ena kotan och det tror dom beror på benvinkeln.
Kan man begära att lämna tillbaka hästen till uppfödaren om typ min veterinär på kliniken hävdar att benställningen är helt fel och det är medfött fastän vi själva kollade igenom den innan vi köpte den? Vi är inte så vana vid att besiktiga hästar och den veterinär som köpbesiktiga hästen tyckte tydligen det var helt ok med benet. Men vi är ju inga experter heller som kan se allt. Man litar ju på en veterinär, eller hur?
Vad är det som gäller?

Där det är rött, hovslagaren sa att benet var skevt och hon såg det oxå när dom VISADE henne!

Sedan har dom ÄNDÅ ridit hästen, trots att dom VISSTE att den var skev, därav svullnad i kotan, den fanns ju inte där INNAN.

Hur kan man reklamera en häst när man vetat om skadan i 5 månader, om det ens är en skada? Det undrar jag, enligt vad jag tycker så har man ju godkänt hästen, när hovslagaren och veterinären säger att hästen är skev så ringer man ju säljaren direkt och inte väntar i 5 månader för nu har den blivit svullen.

Som sagt; det är svårt att få igenom en reklamation om inte förutsättningen visar sig ge ett fel. Om hästen är köpt för ridning och den inte håller för ridning ska detta ju påvisas. Att den inte håller.

Köps den för att vara helt igenom korrekt i alla hänseenden (enligt kontraktet) hade skevheten gått att reklamera.

Jo jag läste det men! Bara för att hästen är sned betyder det ju inte att den kommer med 100% säkerhet att bli skadad? Det beror ju helt och hållet på vad för sorts snedhet den har. Av allt vi vet kan den vara kobent på ena benet...

Och som Lovisa nämnde ovan:

"Det "fina" i kråksången är att det inte går att reklamera något som inte är ett fel. D v s om iinte snedheten/skevheten ger något uppenbart problem går det heller inte att reklamera."

Lovisa, är det abra vad jag fått för mig (aka som folk gör meninte är ok) eller är det itne så att man, om man köpt en häst som visade sig ha ett fel, Måste rida sönder den om säljaren vägrar ta tillbaka den. För tat kunna reklamera och tinga säljaren ta tillbaka. (om denna är näringsidkare) Alltså, att det är vedertaget och "helt efter reglerna"?

Jag vet ryttare som fått göra så.

Senast ändrad:

*tillägg* Fö tycker jag det är synd att hästen är skadad och önskar TS lycka till.

Lovisa, är det abra vad jag fått för mig (aka som folk gör meninte är ok) eller är det itne så att man, om man köpt en häst som visade sig ha ett fel, Måste rida sönder den om säljaren vägrar ta tillbaka den. För tat kunna reklamera och tinga säljaren ta tillbaka. (om denna är näringsidkare) Alltså, att det är vedertaget och "helt efter reglerna"?

Jag vet ryttare som fått göra så.

Det är ju precis det jag menar!!:laugh:

Även om den inte var skadad så ringer man ju och påpekar de till säljaren direkt när både hovslagaren och veterinären har sett det.

Nu är ju hästen svullen och nu skall det reklameras, det gjordes inte från första början, då blir det lite som du skrivit ovanför.

Nu har ju inte TS kontaktat säljaren så det gäller ju inte henne.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 690
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 065
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 408
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?