Lämna katt själv ?

Sv: Lämna katt själv ?

Det där är ju så sjukt. Hade en vän när jag var liten som släppte ut kaniner, hamstrar, möss i skogen när hon tröttnat på dem. Hon och hennes föräldrar påstod att de var gjorda för att leva ett naturligt liv. Det slutade med att alla hennes avdankade djur flyttade hem till mig och mina föräldrar var tokiga på hennes. :D
Kanske lite från ämnet men ändå.

Det är många som har katt här inne, och hur gör ni om ni vill åka bort någon eller flera nätter ? Fixar ni kattvakt eller fyller ni bara på med mat och vatten om det rör sig om en natt eller 2 ?

Vet flera som lämnar sina katter utan problem tex en hel helg under förutsättning att det finns mat och vatten så den klarar sig under tiden, är det något man kan göra i undantagsfall eller är det ett stort tabu ??

Hur resonerar ni om att lämna katten själv ?

Vi lämnar katten ensam över dagen. Är vi borta längre än så får katten bo hos våra stående kattvakter. Skulle inte lämna henne ensam ett dygn.

Jag kände en förut som lämnade sina katter själva i över en vecka. Han fyllde på med mat och vatten och de överlevde ju men tänk om de hade hänt dom något.. :mad:

Men fy! Jag har ångest bara jag lämnar honom själv i några få ynka timmar. Men att lämna honom i en hel vecka helt själv är inget jag skulle göra. Då skulle jag hellre "slänga" iväg honom till ett pensionat. Då har han åtminstonde sällskap, får mat och nytt vatten varje dag.

nej jag menade typ allt möjligt:P.. hälsa på föräldrar/morföräldrar,fika med vänner etc har ju en viss tendens till att dra ut på tiden. okaj.

Aha då hänger jag med, mina föräldrar bor inte så långt härifrån och om jag tar med mig hunden dit så stannar jag bara runt 3 timmar men om jag skulle stanna kvar där över natten så tar jag katten med mig och även hans mat osv. Varken mina morföräldrar eller farföräldrar lever längre så det problemet har jag inte, fika med vänner gör jag inte då jag inte har några här ;)

*kl*

Nu åker vi väldigt sällan bort (hänt bara en gång 1-4 januari) och då har vi kattvakt. Min mamma kommer då morgon och kväll och ger mat och vatten och gör rent lådorna. Sen är vår katt inte så väldigt sällskaplig av sig förutom med oss 3 i familjen så de såg inte ens till katten på hela tiden.
Men hade hon (katten, inte mamma) varit sjuk eller så hade de ju märkt det och fått iväg henne till veterinären. De skulle stanna och hålla henne sällskap men hon var inte alls intresserad så de hade bara varit kvar en liten stund varje dag.

Min systers katt är mkt mer sällskaplig så mina föräldrar har henne boende hos sig när syrran är iväg. Eller när hon jobbar mycket i perioder. De brukar säga att Chi (katten) är deras andra barnbarn. ;) Men vår katt är mycket mer blyg och osäker och skulle inte vilja åka iväg nånstans.

Det är många som har katt här inne, och hur gör ni om ni vill åka bort någon eller flera nätter ? Fixar ni kattvakt eller fyller ni bara på med mat och vatten om det rör sig om en natt eller 2 ?
Är vi borta en natt eller så, så ser vi till att det finns mat o vatten bara. Tar det slut hittar de både och utomhus så de klarar sig. Lämnar kattluckan upplåst.

Är vi borta längre så ber jag min syster åka ut och se efter dem, fylla vatten och mat. När vi åker bort sommartid (1-2veckor) så brukar vi tom lämna luckan låst så att de kommer ut men inte in för att undvika massinvation av grannkatter och tassavtryck överallt. Våra katter är sällan inne om inte vi är hemma iaf. Då får de komma in om de vill med min syster när hon kommer förbi på dagen och ger dem mat (maten ställd ute) och gå ut genom luckan sen/eller med henne. Det beror dock lite på väder och annat, min syster kan ju också ändra låset på luckan om hon bedömmer att de bör kunna gå in. De har tillgång till våra uthus och ett stort revir (5 katter) så de klarar sig ypperligt utan "boningshuset".

Kattlåda äger jag ingen så det behöver jag inte bry mig om när vi reser bort.

Den nöd som går på dem är väl att kelbehovet blir lidande. Syster hinner kanske inte sitta där flera timmar om dan och gulla, hon har fö 3 egna hemma. De får då nöja sig med varandra.

Vi har kattvakt även om vi skulle vara borta en hel dag. Skulle aldrig våga lämna katten utan tillsyn. Mamma har nyckel till lägenheten ifall det händer oss nått också. Då kan hon lätt komam in och ge henne mat och vatten samt rensa lådan. Och kela lite. :)

Då jag och sambon jobbar så olika tider är det sällan vår katt är ensam mer än någon timma om dagen och iom att jag har promenadavstånd till jobbet går jag oftast hem på lunchen.
Ska vi bort tar vi oftast med henne eller lämnar henne hos sambons föräldrar. Hon brukar även få följa med dit om vi bara ska vara där en kort stund bara för att hennes bästis bor där ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar