Lämna katt själv ?

Sv: Lämna katt själv ?

Säger som du och flera andra, skulle aldrig lämna katterna mer än över natten (och då handlar det givetvis om att jag åker på kvällen och är tillbaka nästa förmiddag). Är vi borta en helg kommer någon som katterna känner morgon och kväll och när vi har varit borta längre har en vän bott hos katterna. De ska inte behöva vara ensamma. Katter behöver mer än mat och vatten för att må bra.

Åker jag bort så hamnar katten hos mamma, ska mamma också åka bort så lämnar jag ändå min katt hos mamma och min kompis (som bor 1 min ifrån mamma) kollar till katterna, ger dom mat och vatten och myser/leker med dom en stund.

Är vi borta över en dag så är min katt fortf. kvar hemma hos mig och så ger jag han extra mycket mat och vatten så jag vet att maten och vattnet inte riskerar att ta slut. Skulle vi av någon händelse vara borta längre så har min kompis min hemnyckel och ibland mammas hemnyckel så hon kan hämta min katt och lämna honom hos mamma så hon kan se till båda lite lättare.

självklart ordnar jag kattvakt. Vill att nån tittar till dem o ger dem mat två gånger per dag om inte jag själv är hemma. De är ju även utekattor o vill gärna gå ut en stund per dag.

Dock har jag sån tur att både mamma o mormor bor på promenad avstånd o dessutom lika mycket kattälskar som jag så det brukar aldrig vara problem de få gånger jag är borta.

I så fall skulle jag fixa en kattvakt dels så hade uppfödaren (och många andra) som krav att katten inte får lämnas mer än 6-7 timmar/dag om den är ensam och det är ett krav jag gladeligen följer och sen skulle jag aldrig kunna lämna honom ensam mer än max 5 timmar.
Så då säljer dom inte till folk som jobbar heltid?:o

Om vi åker bort mer än 1 natt fixar vi någon som ser till att allt står väl till med katterna, vi har innekatter så kattlådan bör städas minst 1 gång om dagen och sen måste ju vattnet bytas.
Har 2 katter så de har sällskap av varandra så de blir ju aldrig helt själva iaf.

Men om vi ska vara borta över natten klarar de sig bra själva, har en foder automat med torrfoder så de har alltid fri tillgång till de.:)

KL

Ska åka bort nästa helg, från lördag lunch till söndag lunch. Då kommer Fiona att vara ensam hemma. Hon är så folkrädd så det duger bara med den närmaste famlijen, om någon annan kommer så gömmer hon sig under sängen tills man lockar fram henne så för henne är det ändå bäst att vara ensam hemma tills "mamma och pappa" kommer hem igen. Blir så himla stressad om nån annan kommer in, så även om det inte är bra för henne så är det ändå det bästa av två onda ting...

Jag kände en förut som lämnade sina katter själva i över en vecka. Han fyllde på med mat och vatten och de överlevde ju men tänk om de hade hänt dom något.. :mad:

Själv så får mina katter följa mig om jag åker bort liksom hunden. Skulle jag mot förmodan åka till ett ställe där de inte kan följa med så har jag kattvakt. Mer än tolv timmar har de aldrig varit ensamma.

I så fall hade jag köpt en till katt.

jag tyckte faktiskt detta var lite intressant..vad jobbar du med? hur lyckas du vara hemma så ofta? går du aldrig ut:P?
5 timmar är inte lång tid alls ju..

för övrigt klarar mina sig själva ett dygn utan svårighet.
har tre skålar med vatten och tre med mat. (fritillgång). så lyckas dom välta en skål (hur fasiken dom ska klara det :S) har dom 2 extra .
annars ber jag syster eller kompis leka och ge dom mat. :)

Så då säljer dom inte till folk som jobbar heltid?:o

Det vet jag inte men det står så på deras hemsidor i alla fall. Har man däremot 2 st katter så har dom ju sällskap av varandra. Den här rasen är väldigt social av sig, de är som hundar i princip och de vill vara nära hela tiden och ha flocken samlad.

jag tyckte faktiskt detta var lite intressant..vad jobbar du med? hur lyckas du vara hemma så ofta? går du aldrig ut:P?
5 timmar är inte lång tid alls ju..

Jag jobbar halvtid och kommer alltid att göra det och nej jag går inte ut så ofta om du tänker på fester och sån't ? Det är inget för mig.

Jag kände en förut som lämnade sina katter själva i över en vecka. Han fyllde på med mat och vatten och de överlevde ju men tänk om de hade hänt dom något.. :mad:

Fy. :( Kattlådan måste ju blivit något snuskig, ja hela lägenheten egentligen. Varför skaffar sig vissa folk djur när dem inte kan ta det ansvar som krävs?

Fy. :( Kattlådan måste ju blivit något snuskig, ja hela lägenheten egentligen. Varför skaffar sig vissa folk djur när dem inte kan ta det ansvar som krävs?

Ja det kan man säga. Ändå var katterna så lojala att de gick på den och inte gjorde nånting utanför. Tycker så synd om dem. De lever i en rökig liten etta och får aldrig frisk luft. Djurskyddsinspektören kan inte göra mycket för de får mat, vatten och omvårdnad.

Ifall din "bekanta" reser bort något mer så kan du anmäla för katterna måste ju ha tillsyn två gånger per dag enligt lagen. Usch, vad trist. :(

Jag jobbar halvtid och kommer alltid att göra det och nej jag går inte ut så ofta om du tänker på fester och sån't ? Det är inget för mig.

nej jag menade typ allt möjligt:P.. hälsa på föräldrar/morföräldrar,fika med vänner etc har ju en viss tendens till att dra ut på tiden. okaj.

Två nätter, unga problem, iaf inte med Elvis.

De nya vet jag inte.

Men kattvakt är inga problem om jag behöver det. Dels grannen som älskar katter men inte vill ha egen och dels "akuthemmet" Elvis bodde hos när jag bodde hos min bror.

Jag har hört en ännu värre variant.

För några år sedan stötte jag på en kvinna på gatan och vi började prata hund och kom väl in på katter på något vänster. Helt apropå och utan att själv tycka att det var något fel berättade hon om sina goda vänner som nyligen åkt på semester i två veckor och bara släppt ut katten och låtit honom sköta sig själv medan de var borta. Inställningen var att katter, till skillnad från hundar, ju alltid klarar sig. Jag stod bara och gapade och kom mig inte ens för att förklara vilket djurplågeri detta var. Detta var, ironiskt nog, under en period då jag själv hade innekatt i tätbefolkat och hårt trafikerat område och ständigt behövde förklara för folk varför min katt bara fick gå ut i sele. Usch, jag får nästan tårar i ögonen av att tänka på den stackars missen som inte förstod varför matte och husse plötsligt inte öppnade dörren... :cry:

Vi pratar inte med varandra längre så jag har ingen koll på om han åker bort men jag hoppas att han inte gör så längre. Numera bor han i en stad där han känner massor så jag hoppas han utnyttjar kattvakt om han kan.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar