Lämna katt själv ?

KisseNova

Trådstartare
Det är många som har katt här inne, och hur gör ni om ni vill åka bort någon eller flera nätter ? Fixar ni kattvakt eller fyller ni bara på med mat och vatten om det rör sig om en natt eller 2 ?

Vet flera som lämnar sina katter utan problem tex en hel helg under förutsättning att det finns mat och vatten så den klarar sig under tiden, är det något man kan göra i undantagsfall eller är det ett stort tabu ??

Hur resonerar ni om att lämna katten själv ?

Sv: Lämna katt själv ?

Att lämna en katt själv en helg med mat och vatten är nog ingen fara.
Men om man är borta längre så ordna kattvakt, som tittar till katten och byter vatten osv.
Bra om man kattvakten kan komma två gånger per dag, för då kan katten få gå ut på dagen, och blir insläppt över kvällen och natten, om det nu är en utekatt vill säga.

Jag skulle aldrig lämna min katt ensam över en helg!
Det kan hända vad som helst, dom kan skada sig, välta ut vattnet osv, man skaffar kattvakt om man lämnar katten anser jag.

Eftersom katter enligt lag måste ha tillsyn minst två gånger per dygn så är det inte ett alternativ för mig. Även om det inte hade varit olagligt hade jag aldrig gjort det, det hade verkligen inte känts tryggt. Hur kattsäkrat ett hem än är kan det alltid hända olyckor, och katterna kan ju också bli akut sjuka.

Jag har inte rest bort sedan jag skaffade katterna, men jag har en alldeles underbar kattvakt på "standby", som jag vet kommer att ta hand om mina ögonstenar som om de vore hennes egna bebisar. :love:

Jag fixar kattvakt eller tar med mig katterna. De föreskrifter som finns gällande vård av katt säger också att de ska ha tillsyn minst två gånger om dagen och föreskrifter är juridiskt bindande så det är juridiskt inte OK att lämna katter hemma ensamma ett helt dygn.

Mycket kan hända under ett dygn så även om det vore juridiskt OK skulle jag inte vilja lämna katterna så "länge". Om en katt skadas eller blir sjuk vill jag att den får vård så fort som möjligt. Den ska inte behöva ligga ett dygn helt i onödan.

Kattvakt. Över natten möjligen att jag skulle lämna själv men då låsa kattluckan så att de är kvar inne.

Jag kör katterna till kattvakt eller tar med dem dit jag ska. Lämnar inga djur utan tillsyn mer än 10 timmar, jag vill ha koll om de blir sjuka eller skadar sig.

Jag kan lämna mina över natten, men det blir inte ett helt dygnt. Och skulle jag bli borta mer än en natt så får nån komma hit och titta till dom. Dock är det omöjligt för mig att få hit nån 2 ggr/dygn, så det får jag nog rucka på i så fall. Nu är jag ytterst sällan borta ens över natten så jag slipper det problemet :D

En gång har jag åkt bort och enbart haft tillsyn tre gånger dagligen av diverse vänner och bekanta, men alla andra gånger har jag sett till att antingen ta med mig katterna, lämna dem hos någon eller att någon bor här. Nu har jag inneboende sedan ett år tillbaka så där har jag en given kattvakt; hon schasar ner sin pojkvän de helger jag vill åka iväg. :D

Jag är inte alls tillfreds med att lämna katterna med bara tillsyn kortare stunder och skulle ALDRIG lämna dem själva med bara mat och vatten över t.ex. en helg. Speciellt min ena katt skulle bli djupt olycklig om hon blev lämnad ensam en längre period; hon behöver människor för att må bra.

Jag fixar så att någon kommer och ser till katterna 1-2 ggr/dag och fyller på mat och vatten samt rensar lådor (inte om det bara är en natt). Det är väl numera lag på att katter ska ha tillsyn minst 2 ggr/dag?

Efter att ha läst hela tråden: Såg att Sol redan skrivit att det finns lag/föreskrift på att dom ska ha tillsyn 2 ggr/dag.

Kattvakt, som bor med katten, har det alltid varit hittills. Den nye gynnaren skulle nog kunna bo hos mamma och pappa, men jag har hittills föredragit att ha honom i van hemma-miljö. Sen är det bra med husvakt också.

Själv skulle jag nog inte ha en bra resa om jag lämnat ett djur helt ensam.

Jag brukar ta med mig mina katter om jag ska vara borta längre än en natt annars ber jag min mamma titta till dom.Dom brukar oftast må bra och så men jag är lite ``mammig`` med mina katter.

En natt får hon vara ensam hemma, men då åker jag på kvällen och kommer hem nästa morgon. Är jag borta längre får hon åka till kattvakten!

I så fall skulle jag fixa en kattvakt dels så hade uppfödaren (och många andra) som krav att katten inte får lämnas mer än 6-7 timmar/dag om den är ensam och det är ett krav jag gladeligen följer och sen skulle jag aldrig kunna lämna honom ensam mer än max 5 timmar.

Jag fixar kattvakt om jag ska vara borta över en helg.
Åker jag bort i tex 2 veckor så tar jag in honom på ett kattpensionat.
Det kostar en slant men det är värt det eftersom dom har tillsyn hela tiden.

Jag skulle inte lämna honom ensam en hel helg.

I så fall skulle jag fixa en kattvakt dels så hade uppfödaren (och många andra) som krav att katten inte får lämnas mer än 6-7 timmar/dag om den är ensam och det är ett krav jag gladeligen följer och sen skulle jag aldrig kunna lämna honom ensam mer än max 5 timmar.

hur funkar det med jobb?

har lämnat nästan ett dygn av diverse (personliga) anledningar. var inga problem. har åkt iväg 1 vecka sen jag skaffade "ungarna" och hade då kattvakt.

Jag skulle aldrig lämna våra katter utan tillsyn under ett helt dygn. För det första måste deras lådor rengöras ofta så de slipper trampa i sin egen skit, för det andra så kan de välta ut vattnet och framför allt så kan de insjukna snabbt eller råka ut för en olycka. Det mest troliga som händer av scenariorna är ju att katten råkar välta ut vattenskålen/arna och ska den då sitta törstig under en hel helg? Nej, aldrig att man ska riskera det.
Vi har inte åkt ifrån några av våra katter sedan vi tog hand om kattungar (dem var ca 8 veckor vid tillfället), då var vi borta tre dagar och min mamma var här två gånger per dag och matade dem och rengjorde lådan, dessutom hade dem sällskap och stimulans av varandra - att lämna en katt ensam hemma under en helg tycker jag är grymt. Var ska den få sin fysiska och psykiska stimulans ifrån?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar