Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?
Som flera redan sagt beror det på till vem man skickar hästen hur det går.
Generellt tycker jag man pratar igenom innan vad det är man vill ha hjälp med.
Jag har inte skickat iväg häst. Men tar emot hästar i mån av tid(vilket inte finns nu, så inget jobbragg).
Det jag alltid gör innan är att förhöra mig om kundens förväntningar. Och sen prata om ifall de är rimliga eller ej och om tidsplanen är rimlig.
Jag tycker det är viktigt att veta VEM man utbildar hästen åt och vad den vill göra med hästen.
Man måste utbilda dem helvetes olika om det tex är en konvalesent som ska rehabas och byta rörelsemönster till ett sundare, en inridning, en utbildning av en normal och trevlig häst utan fysiska prob, en tillridning i form av rädd eller aggressiv häst.
Om det sen är en rädd och grön ryttare eller om den ska ridas av rutinerade, balanserade och coola ryttare gör mkt.
Ska den gå dressyr, ska den ridas ut, ska den visas på bedömningar etc?
Sen måste ryttaren som ska ta vid efter utbildningen fasas in.
Det gör jag gärna gradvis under lektioner där de får sitta upp direkt efter mig först. För att då få sitta på "en annan känsla" än de själva riktigt får till. Och att direkt få känna på det.
Då vet man iaf vad man ska leta efter. Det blir lättare att nå dit sen då.
Sen kör man lektioner med hjälp att hitta dit igen.
Man lämnar dem med en checklista och verktyg att nå dit.
De ska FÖRSTÅ vad som sker och varför.
Ska man ändå lämna den på utbildning så tycker jag man inte ska snåla med tiden hästen är där. Det är inte så jäkla mycket dyrare med två månader än en om man nu iaf ska kosta på sig det här. Klart det är mkt pengar. men man får mer valuta för dem om man är lite frikostig med tid. Men det ger mkt i hästen!
Nu lämnar du till en känd person. Då hade jag känt mig trygg.
Annars hade jag velat kolla upp personen.
Och inte bara meriter. Utan med gamla kunder, om DE blev nöjda och kunde rida sin häst efter. För det är inte bara att utbilda som åt sig själv. Man måste utbilda så den passar åt den som ska rida.
Jag har tränare som alla tre också tar eller tagit emot hästar. Dem hade jag absolut vågar lämna till om jag inte själv kunde göra jobbet.
Jag vet ju dock som alla andra folk som lämnat iväg och fått dåliga jobb gjort m hästarna.
Men så är det väl i alla branscher. Jag hade inte heller valt den billigaste, för att spara. Nu är inte dyrt=bra eller billigt= dåligt. Men man bör inte bli dumsnål och ta en billig hur som..