Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den jag lämnade till krävde ett friskintyg på hästen, antingen av veterinär eller att man på annat sätt kunde intyga att den inte var ofräsch och därför betedde sig illa. Trodde det var ett krav från de flesta sk proffs?
Vad var det som, enligt din uppfattning, orsakade krubbitningen?...
Med facit i hand tror jag inte ens att utbildaren fattade varför krubbitningen startat. Ibland får man sina aha-upplevelser och i detta fallet tror jag att kunskaperna vid sidan av ridning och träning är rätt bristfälliga. Man tror inte att det är sant på den nivån, men det måste ju vara så. Annars skulle inte dyrbara hästar skötas likadant, jag känner att det är mer tur än skicklighet att de presterar så bra... Menmen, det är ingen ide att bråka känner jag. Jag flyttade min häst och ser till att inte rekommendera någon annan dit annat än för ridning.
Hej!
Ja, det kan man tycka. Vi i personalen var ju ca 16-18 år gamla och gjorde som vi blev tillsagda. Det var åtminstone 2 tillridningshästar och 1 inridningshäst som vi red mer än tillridarna. Nog för att det då kändes som ett stort förtroende, men jag gissar att hade hästägarna vetat hade de nog inte velat betala fullpris.
Och det var alltså inte tal om rida ut i skogen, det var ridning i ridhus det handlade om, utbildning av hästarna.
/Lavinia
Vad var det som, enligt din uppfattning, orsakade krubbitningen?
Spännande Du kan väl uppdatera sedan och skriva lite om dina erfarenheter?
Det finns en tråd om krubbitning, ganska gammal men den är ändå väldigt intressant http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=516924. Vad jag kan förstå stödjer den din uppfattning.Min häst är inte en ovanligt känslig häst, hon finner sig snabbt till ro i nya miljöer, ligger ner första nätterna i nytt stall och rubbas inte speciell mkt av att åka runt. Tvärtom har hon varit känd för att vara stabil, lättsam och trygg i sig själv i okända miljöer. Därför förvånade det mig mkt.
Jag tror som sagt att det är kombinationen av så mkt oregelbundenhet som varit den utlösande faktorn, inte oregelbundna hagtider i sig för det kan nog de flesta leva med om det händer annat istället. Men den största orsaken måste helt klart vara att hon stått utan mat och sysselsättning för länge. Det är ju allmänt känt att hästar ska ha grovfoder och tuggbehovet tillfredsställt. Det blir det inte av att få ett par kilo hö kl 7 och sedan gå tom till eftermiddagen - antingen i steril hage eller i box med spån som strö. Iaf inte för min häst som äter snabbt.
Och har det varit så i ett par månaders tid är det väl inte konstigt om magsyraproduktionen satt sina spår i magen och det triggat igång ett stressbeteende att inte kunna förse sig med mat och tugg när man är vrålhungrig? Jag förstår inte varför folk är så förvånade över det? Det finns ju en anledning till att man fodrar regelbundet och med visst tidsintervall.