Lämna iväg eller kämpa på...?

Sv: Lämna iväg eller kämpa på...?

minimi skrev:
Nu har både ägaren och jag stor stovana (och hingstvana) så det var nog inte problemet utan en häst med lite vassare personlighet än andra.
Du svarade inte på min fråga, hur hade du gjort??
Sa jag att jag bankar vett i hästar.:confused: :confused: Då får du nog läsa inlägget en gång till. :angel:

Men åter till frågan, i den konkreta situationen när hästen beter sig som jag beskrev, eller reser sig tex. OBS ej rädd häst. Förbannad häst. Jag vill veta hur du stryker medhårs och ändå blir av med beteendet. BEskriv! Predikan om icke-våld behöver jag inte.

Hur jag gör? Ptja, har ju aldrig sett denna häst och ridit den men generellt skulle jag säga att jag skulle ta det lugnt, en arg häst = desto större anledning för mig att inte skapa hotfulla situationer. Vet inte, kanske skulle jag ge upp den om den är så omöjlig. Inse mina begränsningar som någon här sa...en arg häst är en farlig häst. Gör hamburgare av den vet ja..haha. Nä, nu var jag dum...:smirk:
Jag är inte övermäktig...klarar ingen annan hästen så är det väl inget att försöka bygga på. Tyvärr verkar en del aldrig ge upp, hur galna hästarna än verkar.

Senast ändrad av en moderator:

Valencia skrev:
Hur jag gör? Ptja, har ju aldrig sett denna häst och ridit den men generellt skulle jag säga att jag skulle ta det lugnt, en arg häst = desto större anledning för mig att inte skapa hotfulla situationer. Vet inte, kanske skulle jag ge upp den om den är så omöjlig. Inse mina begränsningar som någon här sa...en arg häst är en farlig häst. Gör hamburgare av den vet ja..haha. Nä, nu var jag dum...:smirk:

Tja, nu var det ju ett år sen, så idag gör hon inte så, så nej hamburgare blir hon inte. Men en trevlig dressyrhäst har hon blivit, numera nyss fyllda 6. Ja, hon är kvar ägaren har lite svårt att hitta köpare, eller skiljas från henne, hon är så bra. Tuffa hästar är ofta väldigt bra när man väl fått ordning på dem. Det var bara ett exempel jag drog, inte ett problem jag har idag.

Men alltså, du vet inte vad du gör om hästen tvärnitar ur galopp, kastar runt och försöker resa sig eller bocka av dej? Eller andra liknande beteenden som kunde bli farliga för en ryttare.
Jag tar sällan till pisken men i det läget gör jag det. Jag ville höra om du hade andra förslag som fungerar. Det är så lätt att sitta dä'r ocgh tycka, och helt ointressant för andra. Det är konkreta råd som ger något.

minimi skrev:
Tja, nu var det ju ett år sen, så idag gör hon inte så, så nej hamburgare blir hon inte. Men en trevlig dressyrhäst har hon blivit, numera nyss fyllda 6. Ja, hon är kvar ägaren har lite svårt att hitta köpare, eller skiljas från henne, hon är så bra. Tuffa hästar är ofta väldigt bra när man väl fått ordning på dem. Det var bara ett exempel jag drog, inte ett problem jag har idag.

Men alltså, du vet inte vad du gör om hästen tvärnitar ur galopp, kastar runt och försöker resa sig eller bocka av dej? Eller andra liknande beteenden som kunde bli farliga för en ryttare.
Jag tar sällan till pisken men i det läget gör jag det. Jag ville höra om du hade andra förslag som fungerar. Det är så lätt att sitta dä'r ocgh tycka, och helt ointressant för andra. Det är konkreta råd som ger något.

Du är ju helt oresonabel. Om det fungerar beror väl precis på situationen lr? Menar du att slå till hästen skulle hjälpa alla ryttare? Ja, då är väl mig den första det inte skulle hjälpa hos...

Jag vet inte så mycket om unghästar men jag tycker din häst verkar jätterolig! Intelligent och tuff, en härlig kombination.
Nu är hon i en tonårstrotsperiod. Med hundar (som jag kan bättre :smirk: ) brukar jag försöka avleda och inte inleda konflikter när de är i den åldern. Alltså: vill din häst nosa på en jordhög, låt hene göra det och beröm henne enormt för att hon gör det, så hon tror att det är ert gemensamma beslut.:D

I andra situationer gäller det att ligga ett steg före (jag vet, det är ofta sk*tsvårt) genom att som någon annan beskrev det börja aktivera huvudet på djuret innan den eventuella konflikten kan uppstå. Lite serpentiner eller förhållningar och massor med beröm! Jag tror personligen på godis med rätt tajming. Kanske du kan klicka in henne, så behöver du inte böja dig fram i just exakt ögonblick? Det låter som om din häst kan lära sig att uppskatta klicker eftersom hon är en häst som frågar "varför?" i stället för att bara lyda.

Som sagt, undvik konflikterna en period, antingen genom att arbeta från marken eller genom att uppmana henne att göra det hon ändå vill och berömma, så har det här stadiet säkert passerat om ett halvår.
Hoppas jag skrivit något nyttigt. Och prova klicker! Eller visselpipa? Om en vissling betyder "stå still så kommer godis" kan det bryta många knäppa beteenden...:D

Jag ska börja med klicker... Inte så dumt alls faktiskt, har inte tänkt på det. Tack!

//E

Vissa saker funkar nog på de flesta djur, särskilt ett smart som ditt sto.
Fast första gången jag skulle klicka in min hund fattade hon ingenting. Det gick bättre när hon var lite äldre.

Glöm inte att berätta hur det går!!!:bump:

Jag har själv för första gången lämnat min häst för inridning,fick rekommendation av min hovlsagare.Tjejen verkar bra,men det är ändå lite nervöst.Den andra red jag in själv, men den här kändes lite för svår för mig.Jag längtar så efter honom.. men det är långt.Vi sa en månad,men hon tror att det kan ta ngn vecka till,han bockade av henne när hon skulle trava.

lady_vip skrev:
Ja, det är frågan om min 4-åring...
Hon är riden en del i skog och mark och jag har så smått börjat med böjda spår, mest för att hon ska lyssna på hjälperna.

Hon är, och har alltid varit, väldigt tuff och stenhård i pysket. Mig respekterar hon fullständigt från marken och lyder som en hund, men andra kan hon slänga runt som vantar, speciellt om de inte "utstrålar" pondus. Jag trodde att insittningen och inridningen skulle bli bekymmer, men iochmed hennes trygghet i mig och hennes psyke så har det gått super, för hon tyckte det var roligt.

Nu när vi ska börja slipa och gå vidare så har det dock blivit bekymmer, så fort jag ställer krav så protesterar hon och det blir värre och värre protester. Hon stegrar, bockar och ska helt enkelt bråka. Jag är en rätt tuff ryttare, men häromdagen satt jag faktiskt av och ledde hem henne, det blev för farligt för både mig och henne.

Situationen kan se ut så här; Hon är inte rädd för något i stort sett, men som häromdagen, de hade grävt på ett ställe så det låg svart jord på en äng. Vi skulle bara gå förbi så jag bad henne att gå förbi, men hon ville bara titta på jordhögen. Eftersom jag bestämmer tyckte jag att vi ska förbi. Men började protesten och hon stegrade (jag blev förbannad och höjde rösten), hon satte ner frambenen och började med flit vingla och skulle dra iväg (jag blev ännu argare och sa till på skarpen), men hon gick inte att kontrollera. Tyvärr satt jag då av eftersom situationen blev farlig (vi var helt ensamma).

En annan liknande händelse; hon står stilla och vi pratar med någon, hon tycker det är tråkigt och börjar steppa. Säger jag då lugnt till henne att stå stilla så kan hon bara resa sig och stå på bakbenen.

Att resa sig är hennes grej, dock har hon inte gjort det mot/med mig sedan hon var föl... Hon har superbalans där uppe och kan gå på bakbenen framåt utan bekymmer.

Iaf, häromdagen kände jag direkt, "nä, jag klarar inte av henne, hon måste till en tillridare". Dels för att de har tiden och dels för att de har mycket mer erfarenhet än en som jag som rider in en häst vart tredje år... Nu har jag ställt av min andra häst för vintervila, därför tänkte jag lägga mer energi på 4-åringen som stått på sparlåga...

Så frågan är, ska jag lämna i väg henne eller ge henne någon månad nu i vinter och ge henne chansen?? I såfall, vad ska jag göra för att bli av med problemen...?

Tanken är ändå att lämna iväg henne till våren, men jag vill komma lite längre innan.

Ge mig lite perspektiv!!

//E

Jag skulle förmoda att problemet är att du ser att kliva av hästen som att du förlorar. Jag skulle istället vilja säga att du skall avdramatisera händelser som stoppet vid jordhögen. Om hästen inte går framåt efter vänlig men bestämd tillsägelse av dig, så kliver du av och visar att du vågar gå förbi. Då visar du ledarskap och mod.

Att hästen står på bakbenen tyder enligt mig inte på att den är hård, tuff och intelligent. Bara på att du kräver något som den inte riktigt vågar och att den inte vet vad den skall göra när du blir arg.

Hälsning Maja

Angående att lämna bort. (Funkade inte när jag bara ville ändra i ovan inlägg) så skulle jag inte ha lämnat bort hästen i det här läget. Ni behöver utveckla förtroendet tillsammans. Istället hade jag försökt rida för instruktör. En lugn och sansad instruktör som kan hjälpa dig framåt. Sedan om du anser att hästen behöver ridas till dressyrmässigt av någon mer kunnig, så är det en annan sak. Då kan du lämna bort den ett tag, för att få en häst tillbaka som kan lite mer och som du då kan lära dig mer på.

Men att lämna bort i fostringssyfte hjälper ofta inte ägaren. Hästen är ju redan sutten och riden. Däremot kan det vara bra att skaffa ridsällskap av någon äldre och lugn häst när unghästar skall ut i skog och mark.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Angående att lämna bort. (Funkade inte när jag bara ville ändra i ovan inlägg) så skulle jag inte ha lämnat bort hästen i det här läget. Ni behöver utveckla förtroendet tillsammans. Istället hade jag försökt rida för instruktör. En lugn och sansad instruktör som kan hjälpa dig framåt. Sedan om du anser att hästen behöver ridas till dressyrmässigt av någon mer kunnig, så är det en annan sak. Då kan du lämna bort den ett tag, för att få en häst tillbaka som kan lite mer och som du då kan lära dig mer på.

Men att lämna bort i fostringssyfte hjälper ofta inte ägaren. Hästen är ju redan sutten och riden. Däremot kan det vara bra att skaffa ridsällskap av någon äldre och lugn häst när unghästar skall ut i skog och mark.

Hälsning Maja

Håller definitivt inte med om att man sla sitta av och därmed visa att det verkligen var något konstigt. Jag sitter aldrig av om det inte är MYCKET starka skäl ´som livsfara.

Men resten håller jag med om. :bow: Det handlar väldigt mycket om förtroende och relation överhuvudtaget. Därför utsätter jag unga hästar för mycket läskigheter för att de ska veta att om ajg säger
en sak så kan de lita på att det är ok. Men man måste förstås vara väldigt ansvarsfull och veta att det man begär kommer att gå bra.

oopsie skrev:
Håller definitivt inte med om att man sla sitta av och därmed visa att det verkligen var något konstigt. Jag sitter aldrig av om det inte är MYCKET starka skäl ´som livsfara.

Men resten håller jag med om. :bow: Det handlar väldigt mycket om förtroende och relation överhuvudtaget. Därför utsätter jag unga hästar för mycket läskigheter för att de ska veta att om ajg säger
en sak så kan de lita på att det är ok. Men man måste förstås vara väldigt ansvarsfull och veta att det man begär kommer att gå bra.

Varför skulle man bekräfta att något är farligt genom att kliva av? Anser du då inte heller att arbete med förtroende mellan häst och ryttare börjar med ryttaren på marken?

Hälsning Maja

Kan ju svara alla.

Jag fortsatte rida henne och det var väl inga större problem. Men så började hon gå väldigt spänt och nervöst och hon är inte den typen, möjligtvis rastlös, men inte nervös.

För 2 veckor sen var vi ute och red och plötsligt, som en blixt från klar himmel blev hon rodeohäst, inte alls som hon nånsin varit innan. Hon la av en serie bocksprång och krumsprång, vi snackar 50 meter utan uppehåll, totalt okontaktbar...
Fick till slut stopp på henne och vi fortsatte, men hon var superspänd, laddade hela tiden för en ny serie. Då fattade jag ju att nåt var fel, äckligt fel, hon var inte pigg och glad, utan arg och okontaktbar... Tänkte direkt på sadeln, hon har breddat över ryggen en del nu på vintern.

Så jag satt av (nä, faktiskt inte av rädsla, utan för att hon visade tydliga symtom på smärta). Hon gick lika spänt hem.

Iaf, ringde runt lite, men eftersom det var söndag så ville jag inte ringa yrkesfolk, utan ringde vänner och fick rekomendationer. Dagen efter var jag på homeparty med hästprylar (det ni, fattig är ju bara förnamnet efter att ha pillat på alla fina grejer). Tjejen som har detta visar sig ta emot hästar, tjejen som rider in är en gammal vän till mig och vi kommer in på ämnet "min häst".

Iaf, helgen efter flyttade hon, till tillridningen. I tisdags kom ET och tryckte och drog. Hon har av någon anledning som vi inte riktigt kan lista ut, spänningar i musklerna i ryggen. Hon trodde inte sadeln var orsaken, men tydligen så är det en del unghästar som har samma bekymmer. Det förklarar en hel del i hennes beteende... Hon behandlades och hade väldigt ont några dagar efteråt, men har ridits i helgen och det har gott jättebra. Vi har nu ett program för hur detta ska undvikas igen och sadeln är bytt för säkerhets skull.

Hon är alltså iväg nu och det känns väldigt bra. Tjejen som rider henne är väldigt duktig, har tålamod och framförallt tiden. Min motivation tröt alldeles för mycket...

När det gäller förtroende, den hästen har bara riktigt förtroende för en människa, och det är jag. Hon går efter mig överallt, man kan alltid jobba på det mer, men denna gången var det inte det som var problemet.

//E

Stopek skrev:
Varför skulle man bekräfta att något är farligt genom att kliva av? Anser du då inte heller att arbete med förtroende mellan häst och ryttare börjar med ryttaren på marken?

Hälsning Maja

Därför att hästen stannar, tvekar, du gör något du inte brukar göra (antar jag) du hoppar av och går förbi. Hästen lärde sej at ja där var det något särskilt för där hoppade matte plötsligt av när jag tyckte det var läskigt. Alltså var det läskigt.

Nej fortsätt driva framåt, lungt och stadigt, låt den stå och titta men gör helst något du oftra gör, som hästen inte uppfattar som konstigt, vissla, prata med den (gör jag alltid inget konstigt för hästen) rätta till något i sadeln, visa på alla sätt hur avslappnad du är, t o m prata i telefon kanske?

Om jag jobbar från marken jobbar jag från marken jag hoppar inte
av och på hästen. Det är en helt annan sak. Dedt jag har föresatt mej, att rida, det ska ajg göra. Är ajg redan ute och går med den av nån anledning så är det självklart att går före och visa. Det är en annan sak.

Nu har jag inte läst alla och många och säkert skrivit det jag tänker skriva nu... (:

Jag skulle absolut ta hjälp av en duktig tränare/tillridare, eller vad du nu har till din hjälp, man är inte mer än en människa och måste se till sina begränsningar.. Dessutom, om det är en fara för både dig och henne (som du beskriver), så är det väl nästan ett måste, i alla fall enligt mig. Däremot kan det vara en bra ide att vara med, träffa både tillridare och din häst, under perioden som hon är borta så du lär dig, och det inte bara är så att tillridaren kan hanskas med din häst, medan du inte kan det. Som sagt, jag skulle absolut tagit hjälp! Men lycka till, och hoppas att dina problem löser sig.

oopsie skrev:
Därför att hästen stannar, tvekar, du gör något du inte brukar göra (antar jag) du hoppar av och går förbi. Hästen lärde sej at ja där var det något särskilt för där hoppade matte plötsligt av när jag tyckte det var läskigt. Alltså var det läskigt.

Nej fortsätt driva framåt, lungt och stadigt, låt den stå och titta men gör helst något du oftra gör, som hästen inte uppfattar som konstigt, vissla, prata med den (gör jag alltid inget konstigt för hästen) rätta till något i sadeln, visa på alla sätt hur avslappnad du är, t o m prata i telefon kanske?

Om jag jobbar från marken jobbar jag från marken jag hoppar inte
av och på hästen. Det är en helt annan sak. Dedt jag har föresatt mej, att rida, det ska ajg göra. Är ajg redan ute och går med den av nån anledning så är det självklart att går före och visa. Det är en annan sak.

Jag förstår hur du tänker och gör likadant själv. Så odramatiskt som möjligt. Jag vill dock minnas att det här handlade om att bli arg och bli tuff och gå på hårt om hästen inte gick fram och därmed få en våldsam reaktion som stegrande. Jag anser då att om hästen är osäker så behöver den inte en tuff respons från sin ryttare utan en ryttare som inte visar rädsla och visar med hela sin kropp att det inte är farligt.

Om man visar vägen i ett tidigt stadie med sin häst. Visar att man som ryttare är orädd för att gå förbi det "farliga" så kommer gångerna man behöver göra det att bli allt färre och hästen kommer att bli allt modigare.

Med din metod kan man bli stående länge vid det "farliga". Med min så klarar man sig förbi i ett nafs och får hästen till att funderar över andra saker.

Hälsning Maja

Nej, jag har aldrig blivit stående länge faktiskt. Det här låter nog kanske märkligt men jag har för länge sen märkt att om jag har bestämt mej för att grundläggande saker ska funka så gör de det nästan alltid. Det gäller såna här situationer. OCh det gäller lastning tex.
Är man tillräckligt bestämd mentalt så känenr hästen det och blir antagligen trygg emd det. Det låter enkelt och är det ofta, men ändå inte. Jag kan inte förklara bättre.
Inte med någon häst på många år har det varit ett läge där ajg behövt hoppa av, eller bli stående, det kan komma, men just nu vet jag inte när det hände sist ärligt talat. Tror det var en smal träbro som min valack inte ville över och där kanterna var för nära för att ajg skulle vilja riskera att ramla om han jazzade runt. Då ledde jag för jag tänkte att ska han ramla får han göra det ensam. Men jag såg ju att han hade koll på fötterna så nästa gång satt ajg kvar coh han gick efter en stunds diskussion.

Det handlar nog inte så mycket om metod för min del, utan förhållningssätt. Det handlar nästan altid om det när det gäller hästar.

Men jag tror vi är överens i övrigt. Men stående, nej det accepterar jag inte att bli. Inte våld men bestämdhet när hsäten väl har fått kolla och se vad det handalr om. Jag har ofta lärt dem kommandon som "gå fram" redan från början. Om sånt sitter har man stor hjälp av det.
Svårt att förklara så här men bra att tänka efter hur man gör ibland.

Nej, jag tror inte att vi är oense i hur vi anser att en häst skall bli behandlad, tvärtom. Alla sätt som fungerar med både glad häst och människa är bra. Man måste hitta sin väg och den dag det inte fungerar, då provar man på ett annat sätt. :D Alla hästar är ju individer.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 097
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar