Lämna iväg eller kämpa på...?

Sv: Lämna iväg eller kämpa på...?

Jag måste tyvärr säga att jag tycker det är synd om du har erfarenheten eller "förväntningen" att såna problem kommer med alla unghästar. det är inte sant, hemskt vore om det var det. varför ska en unghäst oundvikligen och förväntat komma in i en period då den stegrar? Har aldrig varit med om detta!

ang hästkarl tipsen du fått att dra omkull hästen eller låta den gå över, eller straff backa den, så håller jag inte med där heller. Man straffbackar INTE en häst, att en häst stegrar innebär att den tänker bakåt. Ger man vägen att straff backa den bakåt så föder man bara det tänkandet ytterligare.

Om alla gjorde en mindre grej av en unghäst som strular eller inte gick i strid för minsta konflikt som infinner sig, utan istället löste det på ett pedagogiskt och odramatiskt sett genom att inse att a) vår intelligens är vårt bästa vapen och b) vi kan aldrig tvångs eller styrkemässigt vinna över hästen i en öppen konflikt, så skulle vi ha betydligt färre ryttare med problem med hästar som stegrar, backar och bär sig åt, det är jag helt och fullt övertygad om.

Du förstår väl att jag inte menar att de stegrar sig. Med alla unghästar kommer det någon gång någon motgång. Allting flyter ju inte bara på perfekt från att de är föl tills de är gamla......Jag menar allmäna problem, kan vara vad som helst. Visst du kan ha tur och få en häst som är snäll rakt igenom, men min erfarenhet säger mig att det ofta uppstår några problem man måste lösa.

Jag säger bara vad som har fungerat på mina hästar och vad jag har hört från andra, sen är det upp till lady_vip att ta åt sig det hon tycker verkar bra. Det är ju inte direkt som jag tvingar henne......jag säger inte heller att mina råd fungerar på hennes häst....men vad jag undrar är varför dina råd skulle vara mer sanna än mina....Vissa av dom har ju fungerat för mig.....eller hur?

Sen vet jag inte riktigt om du hade läst mitt inlägg, eftersom du i ditt svar skriver att man inte ska ta strid med hästen, vad det inte precis vad jag skrev, att man skulle ta det lugnt och försöka undvika konflikt.

Men eftersom du kan allt det här måste jag ju få reda på vart du har lärt dig det.....vad du har för hästar? och vad du håller på med inom hästsporten?:confused:

Oj.
Nu tror jag att du blev lite väl defensiv. Min åsikt är inte alls menad att såga dig vid fotknölarna, jag erbjuder bara min åsikt kontra din, men kanske missförstod jag dig, jag läste ditt sista inlägg som att du hade mycket hästar som stegrade hit och dit, eller att du förväntade dig att de skulle göra det förr eller senare, och att du kom med råd ang att bota stegring som du dock inte testat själv. Förlåt den missen!

ang min egen erfarenhet så är jag ingen konstig eller speciell människa alls, bara en tävlings-hobby ryttare som haft flertalet unghästar genom åren och även har en i dagsläget. Mina åsikter grundar sig inte över huvud taget på någon allsmäktig professionalitet, utan helt enkelt erfarenhet av många hästar och därav många unghästar under ca 30 års tid.

sorry som sagt om jag missat några detaljer i ditt inlägg, trodde jag läste noga. men det är lätt att misstolka skriven text.
Men jag vidhåller vid det jag redan sagt inklusive min åsikt att straff backa en häst inte är någon bra metod alls, även om den är allmänt praktiserad.

Det började med att jag försökte ge råd här inne......råd som jag själv har fått eller saker som har fungerat för mig.....
Men jag tror inte det var min grej att va inne på den här sidan för jag tycker mycket verkar gå ut på att alla ska veta bäst.

Har jag något problem med mina hästar är jag glad för alla råd jag kan få.....sen är det inte säkert att det funkar men man vet ju aldrig....

Just nu har jag en sju månaders hingst som jag för tillfället inte känner att jag har några problem med för han går med på det mesta....men när jag däremot red in min treåring i våras så var jag glad att min tränare bor på samma gård som mig.

Men jag kan ju däremot fråga om råd med en sak som jag har problem med på hingsten, och det är hålväggar.....någon som har något bra knep. Jag ger honom biotin vilket jag vet inte är vetenskapligt bevisat att det hjälper, men det kan ju snabba på tillväxten.....jag har hört mycket mer men du kanske har något bättre?:D

Lord Peel skrev:
om du nu ska har ställt av din andra häst inför vintern och får mer tid över skulle jag personligen fortsätta att kämpa.. vi skickade iväg våran när han var 4 år på tillridning och hade jag fått välja om så hade jag inte gjort det idag.. för man vet ju inte riktigt vad som händer borta och så vidare.. vi fick till exempel tillbaka en häst som hade total sadelnojja istället och nästan lade sig ner när man skulle sadla, detta måste vi fortfarande arbeta med trots att det blivit mycket bättre nu och han är 10 år nu.

Med tanke på ovanstående så råder jag dig att kolla upp stället du lämnar hästen till väldigt noga. Är den som ska rida tillräckligt duktig? Kolla referenser och om det är OK kolla då upp så att det verkligen är den personen som utbildar din häst. Jag vet folk som har lämnat sina hästar på utbildning till hyfsat kända namn till dyra pengar, sedan har de på omvägar i efterhand fått reda på att deras stallskötare har ridit hästen i stort sett hela tiden ( utom när de var där och kollade såklart). Har själv haft min på utbildning ett tag och är mycket nöjd med resultatet.

Jag ska lämna henne till min tränare i så fall och henne har jag största förtroendet för. Dock väntar jag nu på att det ska bli plats i hennes stall (hon har en herrans massa unghästar som ska ridas in inför testen nu till våren...)

//E

hej svejs!

Jag kan säga att jag förstår att de är jobbigt när de blir okontrolerat, min kära 5åring backade hejdlös förut när hon inte ville gå....men jag såg de som de blivit för mycket på kort tid och hon fick stå i två veckor pga att jag opererade mej och nu har ajg ridit 2 veckor igen och hon har inte gjort de en ända gång.

Hon har också velat resa sig (men inte orkat upp) men har även slutat med detta efter ett par hårda slag i skallen varje gång hon försökte. Har du prövat det? (vet att de brukar funkar hade en kompis med "stå på två ben" häst)

Sen vet jag inte om du orkar hålla på och hur jobbig din häst är men när jag fick bort olaterna på min 5 åring har jag as kul med henne, just för detta att när jag arbetar henne kan de komma lite protester och jag tycker sånt e as skoj att ta i tu med.

Men självklart ska man inte latscha för mycket om man känner sig osäker.....de är nått du själv måste känna om du eller nån annan ska ta i tu med henne =)

Lycka till!

lady_vip skrev:
Fast hon är inte så tittig, det är nog inte det som är bekymret egentligen, det som störde henne var att jag bestämde att IDAG SKA VI INTE titta på jordhögen, vi ska gå förbi. Då blev hon förbannad när jag bestämde, dvs får jag för mig att det handlar dels om ledarskap. Vilket jag då inte har från ryggen...?

Så hur tränar jag ledarskap från ryggen utan att stöta på patrull på en smart häst? Mina andra är ju bara att vara lite sträng mot, denna blir argare ju strängare jag blir...
Låter som om du har ett sto som är helt övertygad om att det är HON som bestämmer och inte du.. iaf inte när det verkligen gäller. Vet också hur det är, har ett sto som jag köpte som 2-åring som som fyller 8 i år och hon är absolut sån. Vi kämpar nästan hela tiden, även om vi naturligtvis gör framsteg också, men det är rätt ofta man är på vippen att ge upp.

Hur funkar ditt ledarskap från marken? Är det rejält befäst där? I så fall skulle jag i det läge du pratar om, när hästen börjar stegra och ha sig och det känns farligt för dig, gå av och leda hästen förbi. Dvs hästen får inte som hon vill - gå fram till jordhögen. Okej, du får inte det du ville heller, (rida förbi), men det vet ju faktiskt inte hästen! Plus att du inte riskerar att bli skadad.

Sen får man välja sina fighter och ta ett steg i taget.

Lycka till!

Jag har kämpat som ett djur med denna hästen, alltid. Hon är en sån så om vi bestämmer ena dagen att jag bestämmer och vi är överrens så kollar hon nästa dag i fall det fortfarande är så.

Jag bestämmer från marken, alltid. Hon är som sagt som en hund och har största förtroende för mig där. Det har hänt att jag tar kedjor osv för att se till att hon inte vinner ,ex: vi fick 3 dm snö över en natt här, något som händer sällan. Jag vet att hon stirrar mycket när landskapet förändras så, hon tycker det är skithäftigt. För att hon då INTE ska glömma mig tar jag kedja som försiktighetsåtgärd. Det kan vara bristande ledarskap för en del, för mig är det säkerhet...

Jag kämpar på nu, väntar nu på att hovis ska komma och slå på en tappsko på henne sen är vi fit for fight igen.

//E

"nytt

lady_vip skrev:
Jag har kämpat som ett djur med denna hästen, alltid. Hon är en sån så om vi bestämmer ena dagen att jag bestämmer och vi är överrens så kollar hon nästa dag i fall det fortfarande är så.

Jag bestämmer från marken, alltid. Hon är som sagt som en hund och har största förtroende för mig där. Det har hänt att jag tar kedjor osv för att se till att hon inte vinner ,ex: vi fick 3 dm snö över en natt här, något som händer sällan. Jag vet att hon stirrar mycket när landskapet förändras så, hon tycker det är skithäftigt. För att hon då INTE ska glömma mig tar jag kedja som försiktighetsåtgärd. Det kan vara bristande ledarskap för en del, för mig är det säkerhet...

Jag kämpar på nu, väntar nu på att hovis ska komma och slå på en tappsko på henne sen är vi fit for fight igen.

//E

jag tror att hon är så här när du rider henne för att de blir "nytt", hon måste pröva om hon får göra saker om du sitter på som hon i vanliga fall inte får=) dessutom kanske hon blir osäker i vissa situationer när du rider henne, så jag tycker du gör rätt som hoppar av och "hjälper" henne, vem har sagt att de är fel? bara du får din vilja igenom när du "hjälper " henne tycker iaf jag att de är en bra lösning, sen får man ju träna tills du kan sitta kvar=) Nä stå på dej jag tycker du gör rätt ;)

lady_vip skrev:
Lilla vännen, den här hästen är född hos mig och jag känner henne bättre än någon annan.

Det ska inte bli någon "lulla-runt-i-skogen-häst" utan en tävlingshäst på hög nivå, då är det inte läge att chansa i att befästa ovanor. Anledningen till att jag tänker lämna iväg henne är för att jag har en annan häst som kräver tid för träning och tävling. Jag har dessutom en hund som jag försöker merietera, dessutom tränar jag 35 ungdomar i agility. Så kom inte och säg att jag är oansvarig och och bör göra detta oavsett hur det går.

Dessutom snackar vi inte om någon liten ponny, det är en maffig sak på 165 som sätter sig på tvären, då är inte jag den som sitter där och inte tänker ta emot hjälp.

Jag har ridit in hästar förr och kämpar som ett djur med det andra halvblodet, så jag vet vad motgångar är, det är helt enkelt så att jag har nu ekonomi och möjlighet att låta någon annan utbilda hästen, då tänker jag göra det.

//E

Sorry
då förstår jaa men jag trodde att du bara hade den hästen och inte joobbade så mkt som det står häst. :( ;)

men då tycker jag att ska lämna bort den

Ville bara säga att jag anser att detta inlägg skvallrar om en stor klartänkthet! Bra tankar och bra tipps för dem som håller på med ungästar, ja va fan, ALLA HÄSTAR! :)

Nosslin skrev:
Hej du! Jag har ett idag sjuårigt sto som går som klockan. Jag har haft henne sedan hon var föl och hon är en donna med ganska mycket egna ideér och tankar. Därför blev jag väldigt paff när inridningen gick utan problem. Jag hade blivit varnad för "5-års trotsen" och stålsatte mig för den dagen. Men hon var, precis som din vän, 4 år när helvetet brakade loss. Jag tror inte att det har med muskler att göra, utan huvudet. Jag gjorde som så att när vi hade gått x antal ronder bestämde jag mig att ställa av henne och bara tömköra och leda henne framåt i 4 veckor. När 3 veckor hade gått började hon visa att hon var intresserad av att jobba igen, vilket vi började göra en vecka senare. Sedan har det gått som tåget framåt igen, men vissa mindre problem på vägen. Men mitt tips till dig är att:
1, Ställ av hästen och låt henne tycka det är kul igen.
2, Rid på volten, men begränsat i början. Varje liten sak de gör är nytt och det blir ganska mycket för dem i huvudet. Jag red till exempel 4-5 ggr i veckan, tills min Electra var 5 år var endast 1 av dessa pass på volten, men det är hur anpassad hästen är. Hon blev sur om vi tråcklade för mycket på volten.
3, Kombinera. Bestäm att ni ska träna på några olika saker på volten. Utför dem, inte tjata utan bara några ggr i kombination med annat, sen rider du ut som belöning.
4, Lyssna på hästen och se till att ni har kul! Lycka till!

KANONBRA!!!! Dessan

Jag har aldrig bestraffat min blivande 4-åring genom slag och skäll för jag VET att det ALDRIG skulle ge mig något positivt tillbaka! Hon skulle inte lita på mig ett dugg utan istället bli rädd för mig. Jag vinne rpå det i längden. Om man börjar slå på dem när det blir rädda och inte vill gå är det självklart att situationen ses som hotande, desto mer! GÖR INGA AFFÄRER AV BRÅKET med en unghäst. Har hållt på med dem så mkt och erfarat det ena och det andra. Visst kan man bli arg ibland men försök...En ryttare som är lugn i alla situationer (så gott det går) får en lugnare häst. Om situationen vid jordhögen blir "farlig", sitt av och gå förbi då, vänd och gå förbi igen, och sedan sitt upp och fortsätt dit du skulle. Låtsas inget om och tänk inte mer på det. Unghästar ÄR unghästar och agerar därefter. Lycka till! Din häst är som alla andra unghästar (och vissa vuxna hästar oxå)...*hrm* =)

Om du svarade mig så slog jag inte henne, det var hon som blev förbannad för att jag inte ville att hon skulle gå fram till jordhögen. Hon är, tro det eller ej, rätt speciell och tycker att hon kan göra lite som hon vill, jag har aldrig sett henne rädd...

Däremot så är ju fundering då hur du gör för att få bort bockningar och stegringar på en sån häst om du alltid bara är lugn, då markerar du ju aldrig felet...?? Häromdagen var ju ute med just denna hästen och allt var superspännande för det var snö. Helt plötsligt reser hon sig och går flera steg på bakbenen, jag reser mig ur sadeln och hänger med henne utan bekymmer. Efter ett par steg så bankar jag helt enkelt till henne och säger "nej", då går hon ner och sen var det inga bekymmer. Hur hade du gjort?

//E

Valencia skrev:
Jag har aldrig bestraffat min blivande 4-åring genom slag och skäll för jag VET att det ALDRIG skulle ge mig något positivt tillbaka! Hon skulle inte lita på mig ett dugg utan istället bli rädd för mig. Jag vinne rpå det i längden. Om man börjar slå på dem när det blir rädda och inte vill gå är det självklart att situationen ses som hotande, desto mer! GÖR INGA AFFÄRER AV BRÅKET med en unghäst. Har hållt på med dem så mkt och erfarat det ena och det andra. Visst kan man bli arg ibland men försök...En ryttare som är lugn i alla situationer (så gott det går) får en lugnare häst. Om situationen vid jordhögen blir "farlig", sitt av och gå förbi då, vänd och gå förbi igen, och sedan sitt upp och fortsätt dit du skulle. Låtsas inget om och tänk inte mer på det. Unghästar ÄR unghästar och agerar därefter. Lycka till! Din häst är som alla andra unghästar (och vissa vuxna hästar oxå)...*hrm* =)

Låter lite väl enkelt att uttala sig så tvärsäkert. Jag rider en häst som var 4 när jag började rida. Hon är en egensinnig dam med mykcet humör precis som hästen i den här tråden. När hon var föl sparkade hon efter folk,(jag hade henne inte, ägaren/uppfödaren har berättat det) vägrade få på grimman. När det ar dags för inridning skulle hon inte ha bett i munnen. Uppfödaren är mycket erfaren, kan jag tala om. Hon valde att skicka bort hästen för inridnng. Med alla sina andra hästar hade hon inte tid att stå en timma varje dag för att få in ett bett i munnen på denna häst. Så hon valde att skicka bort henne.
VÄl hemma igen var hon inriden. Men med samma humör. Jag rider henne nu åt ägaren för att hon precis som hennes andra unghästar ska säljas.

Bla hade hon en ovana att så fort hon blev arg för att hon inte fick rusa fram i 180 när det passade henne, slå på tvärnitar som inte var av denna världen. Tvärnit plus kasta runt och bocka. Hur skulle du ha löst det?

Inte rädd, bara förbannad och ger igen. Jag skulle vilja veta hur du hade gjort?

Jag drog till med vinklat spö i rumpan 3 gånger i rad. Rejäla rapp.
Hon gjorde om det en gång. Samma sak. Sen aldrig mer. Visst blev hon arg första gången jag drog till henne. Mycket arg. Kastade runt tänkte resa sej osv. MEn rädd för mej? Knappast. :rofl: En mindre rädd häst får du leta efter. Däremot tror jag hon insåg efter andra gången att det blev otrevligare att göra så än att låta bli. Hon gav med sej.

Den här bråkar jag sällan med. Det gäller att välja striderna. MEn ibland måste jag markera mycket hårt, hon ska fungera som ridhäst åt någon och får inte vara farlig, eller totalt ouppfostrad.
Oftast fungerar taktiken "vissla och låtsas om ingenting" bäst.
Men ren isstadighet, eller olater som kan bli farliga, hur gör du då? Du och andra som säger att hästen blir rädd och inte använda spö?
Så hur hade du gjort istället?

lady_vip skrev:
Om du svarade mig så slog jag inte henne, det var hon som blev förbannad för att jag inte ville att hon skulle gå fram till jordhögen. Hon är, tro det eller ej, rätt speciell och tycker att hon kan göra lite som hon vill, jag har aldrig sett henne rädd...

Däremot så är ju fundering då hur du gör för att få bort bockningar och stegringar på en sån häst om du alltid bara är lugn, då markerar du ju aldrig felet...?? Häromdagen var ju ute med just denna hästen och allt var superspännande för det var snö. Helt plötsligt reser hon sig och går flera steg på bakbenen, jag reser mig ur sadeln och hänger med henne utan bekymmer. Efter ett par steg så bankar jag helt enkelt till henne och säger "nej", då går hon ner och sen var det inga bekymmer. Hur hade du gjort?

//E
Nej, jag vet att du inte slog henne. Det var någon som menade på att man skulle piska, piska, piska...(?) Jag utgick från, som du sa, att din häst är intelligent. Jag skulle personligen inte slå för att markera fel, utan försöka bibehålla lugnet och korrigera felet. Varför ska vissa slå sina hästar om de stegrar? Brukar era hästar lugna ner sig då? Skulle jag slå, slå, slå så lovar jag att det skulle resultera i en sjuhelsikes avkastning...så jag väljer att vara smart (kalla det feg om ni vill) och va vän med min häst. Visst kan man väl kicka till i sidan med skänkeln eller ge ett rapp, gör självklart jag om de dummar sig. Men OM de stegrar så är inte jag den som är på med spöet iaf, både för min respekt för hästen och för att hästen ska ha "rätt sorts" respekt för mig. Tror det handlar om hur man är som person i sättet ockå, alltså hur man agerar i dessa situationer. Jag är inte säker på att min lösning fungerar på era hästar men jag kör så här på mina och det har gett mig bra mkt mer än andra metoder gånger då tränare skrikit "slå, slå, slå"! Ni tar åt er vad ni vill av vad lill ajag säger men vad jag skulle gjort? Grymtat till rätt rejält, klackat till i sidan och JÄVLAR anamma FRAMÅT. Stegring; försöka igen och blir situationen farlig; hoppat av och lett förbi, INTE vänt iaf...

Tränare som skriker "slå" rider jag aldrig för igen, så det är inte mina metoder. Jag försöker verkligen att vara smart när det gäller denna hästen, men nån gång får det vara nog, jag kan inte hänga som en vante när hon känner för att gå på bakbenen.

Denna situation som beskrivs i orginainlägget hände en gång, jag var totalt oförberedd, hon har aldrig gjort så under ritt. Det blev för farligt, därför hoppade jag av och avbröt det hela. Jag var helt själv, ingen säkerhetsväst, ingen mobil och en häst som är totalt grön urartade. Jag är hård i vanliga fall och säger bara GÅ, men då valde jag att hoppa av och gå hem, för hon hade vunnit....

Kalla det gärna fel, feghet, jag valde min egen säkerhet där....

//E

minimi skrev:
Låter lite väl enkelt att uttala sig så tvärsäkert. Jag rider en häst som var 4 när jag började rida. Hon är en egensinnig dam med mykcet humör precis som hästen i den här tråden. När hon var föl sparkade hon efter folk,(jag hade henne inte, ägaren/uppfödaren har berättat det) vägrade få på grimman. När det ar dags för inridning skulle hon inte ha bett i munnen. Uppfödaren är mycket erfaren, kan jag tala om. Hon valde att skicka bort hästen för inridnng. Med alla sina andra hästar hade hon inte tid att stå en timma varje dag för att få in ett bett i munnen på denna häst. Så hon valde att skicka bort henne.
VÄl hemma igen var hon inriden. Men med samma humör. Jag rider henne nu åt ägaren för att hon precis som hennes andra unghästar ska säljas.

Bla hade hon en ovana att så fort hon blev arg för att hon inte fick rusa fram i 180 när det passade henne, slå på tvärnitar som inte var av denna världen. Tvärnit plus kasta runt och bocka. Hur skulle du ha löst det?

Inte rädd, bara förbannad och ger igen. Jag skulle vilja veta hur du hade gjort?

Jag drog till med vinklat spö i rumpan 3 gånger i rad. Rejäla rapp.
Hon gjorde om det en gång. Samma sak. Sen aldrig mer. Visst blev hon arg första gången jag drog till henne. Mycket arg. Kastade runt tänkte resa sej osv. MEn rädd för mej? Knappast. :rofl: En mindre rädd häst får du leta efter. Däremot tror jag hon insåg efter andra gången att det blev otrevligare att göra så än att låta bli. Hon gav med sej.

Den här bråkar jag sällan med. Det gäller att välja striderna. MEn ibland måste jag markera mycket hårt, hon ska fungera som ridhäst åt någon och får inte vara farlig, eller totalt ouppfostrad.
Oftast fungerar taktiken "vissla och låtsas om ingenting" bäst.
Men ren isstadighet, eller olater som kan bli farliga, hur gör du då? Du och andra som säger att hästen blir rädd och inte använda spö?
Så hur hade du gjort istället?

Ja, har ju stovana eftersom det är dem jag haft hela livet...och jag älskar att de har en personlighet utan dess like! :)
Låter konstigt att en fölunge bara sparkar åt folk och jävlas. Som nyfödd vet man inte mkt om världen...vad hade den erfarne uppfödaren gjort? Något fel på uppfostran eller i huvudet på hästen? Jag hade lugnt jobbat på med hästen. Precis som med förbrytare i fängelser tror jag inte att bestraffning ger en vettigare människa. Om man ger dem sysselsättning och stryker medhårs så blir de nog mer tillförlitliga...:smirk: Kanske aldrig helt att lita på dock...haha. Tror du alltså själv att banka vett i en "halvgalen" häst fungerar? Lägg av..

lady_vip skrev:
Tränare som skriker "slå" rider jag aldrig för igen, så det är inte mina metoder. Jag försöker verkligen att vara smart när det gäller denna hästen, men nån gång får det vara nog, jag kan inte hänga som en vante när hon känner för att gå på bakbenen.

Denna situation som beskrivs i orginainlägget hände en gång, jag var totalt oförberedd, hon har aldrig gjort så under ritt. Det blev för farligt, därför hoppade jag av och avbröt det hela. Jag var helt själv, ingen säkerhetsväst, ingen mobil och en häst som är totalt grön urartade. Jag är hård i vanliga fall och säger bara GÅ, men då valde jag att hoppa av och gå hem, för hon hade vunnit....

Kalla det gärna fel, feghet, jag valde min egen säkerhet där....

//E
Jag förstår dig, man kan bli rätt skraj alltså. Hade kanske gjort detsamma då. Men ut och ge dig på det igen idag då när du fått lite peppning här!:smirk:

Valencia skrev:
Ja, har ju stovana eftersom det är dem jag haft hela livet...och jag älskar att de har en personlighet utan dess like! :)
Låter konstigt att en fölunge bara sparkar åt folk och jävlas. Som nyfödd vet man inte mkt om världen...vad hade den erfarne uppfödaren gjort? Något fel på uppfostran eller i huvudet på hästen? Jag hade lugnt jobbat på med hästen. Precis som med förbrytare i fängelser tror jag inte att bestraffning ger en vettigare människa. Om man ger dem sysselsättning och stryker medhårs så blir de nog mer tillförlitliga...:smirk: Kanske aldrig helt att lita på dock...haha. Tror du alltså själv att banka vett i en "halvgalen" häst fungerar? Lägg av..

Nu har både ägaren och jag stor stovana (och hingstvana) så det var nog inte problemet utan en häst med lite vassare personlighet än andra.
Du svarade inte på min fråga, hur hade du gjort??
Sa jag att jag bankar vett i hästar.:confused: :confused: Då får du nog läsa inlägget en gång till. :angel:

Men åter till frågan, i den konkreta situationen när hästen beter sig som jag beskrev, eller reser sig tex. OBS ej rädd häst. Förbannad häst. Jag vill veta hur du stryker medhårs och ändå blir av med beteendet. BEskriv! Predikan om icke-våld behöver jag inte.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 097
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar