Sv: Lämna iväg eller kämpa på...?
Hej igen!
Jag menade inte att du skulle gå över, bara förbi som du sa. Och eftersom det verkar på dig som att hon litar på dig från marken, och är snäll då. Så borde det ju då gå att kliva av och leda förbi. Då behöver det inte bli några bråk, det är ju just därför jag menar att du ska hoppa av för att du inte ska behöva ta någon strid med henne. Men visst har detta problem satt sig hos henne och du känner att du inte klarar ut det så tycker jag självklart att du ska lämna iväg henne. Det är absolut ingenting fel med det anser jag.
Kan du inte ha en drag häst med dig ut, någon snäll som går fram överallt framför, så kan du börja med att rida framför på hemvägen.
Märker du då att hon börjar strula, så låter du den andra hästen gå före. Men när jag har fått liknande problem så har det fungerat bra att hoppa av och leda en bit och sen upp igen. Lugnt och fint, utan att bråka.
Självklart fattar jag att du inte kan slå hästen med ett grimskaft från ryggen, det hoppas jag att du också förstår att jag inte menade. Men du hade ju problem när hon skulle stå stilla, att hon började dansa och gå på bakbenen. Jag kan bara säga allting jag har hört att man kan göra när hästen reser sig, vilket ju är ett problem, om du ska komma förbi det måste du ju få henne att sluta med det.
Jag hade en häst förr som jag fick när den var sju. Det gick på bakbenen så fort det inte passade honom, och då menar jag stor precis rakt upp, jag fick då många råd. På en hoppträning när hästen bara vägrade gå och reste sig gång på gång, så sa tränaren till mig att ta spöt och dra till honom allt vad jag hade mellan öronen, för att han då blev ställd och trodde att han slog i någonting, han blev paff en liten stund, men jag blev inte av med problemen. Jag hade problem med att inte komma in på banorna när jag tävlade, han bara gick på bakbenen, folk fick jaga in mig med sopkvastar och liknande.
Jag lyckades aldrig lösa problemet med honom, när jag sålde honom hörde jag att tjejen som köpte honom slog runt med honom, så jag vet att det är grymt svårt att få dem att sluta med ett beteende som de har lärt sig att de kommer undan med.
Men sen vet jag massor med folk som säger att man ska dra omkull hästen när den reser sig. Detta har jag aldrig provat själv och det beror på att jag inte har den kunskapen, detta måste ju göras av en van person annars kan hästen skada sig. En tränare jag hade berättade att när han red till och red in hästar, jag tror faktiskt det var på flyinge, så kunde han till och med göra det från ryggen. När hästen reste sig, drog han kraftigt i ena tygeln och la över vikten samtidigt som hästen var i luften och fick den att tappa balansen och trilla på sidan medan han hoppade av på andra sidan. Enligt honom gick dessa hästar aldrig på bakbenen igen. Men självklart måste man ju vara grymt proffsig på det man gör om man skulle prova detta, och jag rekommenserar inte detta till dig.
Men däremot kanske det finns någon duktig tillridare som kan knepen för sånt här beteende, och som kan hjälpa dig igenom detta. Om du inte känner att du klarar ut det tycker jag inte att du ska fortsätta själv.....
Sen har jag även hört att man kan rycka till ordentligt (från marken) när hästen reser sig för att sen genast släppa när den är tillbaka på marken för att visa att när den står på bakbenen straffas den men när den kommer ner igen belönas den. Jag håller inte med dig när det gäller godiset. Du ska ha kontrollen över din häst, hon ska lyssna på dig, du ska inte behöve varken locka muta eller berömma med godis, speciellt inte från hästryggen.
Sen är det ju även det med backningen om hon reser sig, jag vet att hästar som reser sig ofta även backar. Meningen i så fall är att du ska fortsätta backa, hon ska backa även när hon inte vill backa längre. Det ska vara ett tydligt straff.
Du måste visa att det är du som bestämmer, detta är ju stora djur, det kan bli farligt om det inte är du som är ledaren. Jag vill inte vara taskig men det visar ju din häst ganska väl just nu att hon inte anser att du är. Utan det är hon som bestämmer.
Sen är det ju den gamla vanliga, men det är ju en självklarhet när hästar reser sig, att du leder åt andra håll, går hon på bakbenen, led henne lite åt vänster, lite åt höger. Banka inte bara på framåt, utan försök lirka med henne. Detta funkar ju ofta med en häst som inte är så istadig. Annars brukar det inte hjälpa, men man vet aldrig.....
Hoppas du tar några råd på allvar......Lycka till!