Lämna iväg eller kämpa på...?

Sv: Lämna iväg eller kämpa på...?

om du nu ska har ställt av din andra häst inför vintern och får mer tid över skulle jag personligen fortsätta att kämpa.. vi skickade iväg våran när han var 4 år på tillridning och hade jag fått välja om så hade jag inte gjort det idag.. för man vet ju inte riktigt vad som händer borta och så vidare.. vi fick till exempel tillbaka en häst som hade total sadelnojja istället och nästan lade sig ner när man skulle sadla, detta måste vi fortfarande arbeta med trots att det blivit mycket bättre nu och han är 10 år nu. vissa rent tekniska saker blev givetvis bättre men, jag tror att problem som dina måste lösas ryttare och häst emellan.. det handlar ju om diciplin.. det tar säkert sin tid, (jag vet) men jag tror att man vinner i längden med att man arbetar bort de sakerna själv om det är du som ska rida hästen i fortsättningen.

Jag förstår väldigt väl vad du menar med att inte befästa ovanor. Det tänker jag också på hela tiden, jag vet att hästen har förutsättningar, och det är ju ett stort ansvar man har då. Men det jag menar i vad jag skrev ovan, är att jag ahr kommit vidare ur väldigt jobbiga perioder när det har känts som om jag bara förstör hästen. Och så har jag känt förrut, jag känner igen det, när man kör fast, men det hjälper liksom inte just då.
(Ändå har jag några gånger utbildat hästar och ponnyer som tävlar både hoppning dressyr och fälttävlan)
Jag tror inte man befäster ovanor så fort faktiskt. Visst, det kan bli extra jobb, men hästar kan lära och lära om precis som vi. Särskilt intelligenta hästar. Jag har nyligen stått inför ungefär samma situationer som du gör just nu, och med envishet att bara stå på mej, men inte ta stora strider, har vi plötsligt kommit vidare och just det problemet är borta. Nu går hon fram vart som helst , bara jag talar om att hon ska det. (Utan diskussioner)

Nu har jag istället ett liknande läge i hoppningen. Ska jag låta någon annan hoppa istället? Eller ska jag fortsätta? Ska hon få glo först och konstra och hoppa helikoptersprång gång på gång på gång i all evighet? Är det en maktkamp? Är det mitt fel? Gör jag fel?
Nu börjar jag om och ajg ska dessutom ta in tränare förstås, (men ajg ville som du komma lite längre själv först) men jag kommer att vara mycket mer fokuserad än när jag började med bommar. (Det gick så lätt tyckte jag och tappade fokustänkandet lite)
FÅr se hur det går.

Lita på hästens förmåga och på dej själv. Det är inte alltid jag gör, men jag försöker.:smirk:

Det var inte dig mitt otrevliga svar var riktat till,;) det var till Mr Beauty som verkar tro att jag har skaffat denna hästen och inte vet vad jag sysslar med. Dock är det så att hon är min pärla och jag kommer aldrig göra mig av med henne.

Det började snöa nu när jag skulle ut med henne, så jag satsar på morgondagen i stället, vill gärna ha lite sikt när jag ska rida galenpannor ;)

//E

Nej det uppfattade jag inte heller det som. Jag svarade väl på fel knappt bara:smirk:
Lycka till! Skriv gärna hur det går längre fram.

Jag bara undrar om du vände och gick hem när hon började bråka. Det är ju inget fel med att sitta av, men du måste ju absolut leda henne vidare och inte vända och gå hem. Då har hon ju vunnit över dig och det är aldrig bra. Nu har hon lärt sig det. Att hoppa av kan bara vara en bra sak på en unghäst, det bästa är att hoppa av redan innan strulet har gått så långt. Hoppa av om du märker att du inte får fram henne från ryggen och led henne förbi, sen kan du hoppa upp igen när hon är förbi.....men aldrig ge upp och hoppa av och gå hem.

Att hon går på bakbenen är ju ingenting du kan acceptera över huvud taget, det gäller ju att vara stenhård. Reser hon sig, ta grimskaftet eller nåt och klipp till henne på frambenen, backa, backa, backa henne. Det finns inget värre än när de gör så....:banana:

lady_vip skrev:
Fast hon är inte så tittig, det är nog inte det som är bekymret egentligen, det som störde henne var att jag bestämde att IDAG SKA VI INTE titta på jordhögen, vi ska gå förbi. Då blev hon förbannad när jag bestämde, dvs får jag för mig att det handlar dels om ledarskap. Vilket jag då inte har från ryggen...?

Så hur tränar jag ledarskap från ryggen utan att stöta på patrull på en smart häst? Mina andra är ju bara att vara lite sträng mot, denna blir argare ju strängare jag blir...

Likaså, vad hade ni gjort på min typ av häst när den börjar bocka, stegra, vingla för trotsets skull?? Jag straffar ju inte henne om hon glädjebockar i galoppen, men hon kan ju inte börja fjanta så fort något går henne emot...?

//E

Som sagt, ge inte hästen ursäkten att du blir arg eller uppenbart "sträng", det tar hon som en anledning till att sätta sig på tvären. Är du sockersöt gull i det att du hellre ignorerar dåliga tendenser och över berömmer på de bra, så brukar man kunna få en tuff häst på bana igen. Återigen: tänk "mental vissling" :angel: när det strular. Med alltså grund iden: lägg ingen stor vikt på det negativa, men uppmärksamma mycket tydligt det positiva.

och som sagt: uttråknings metoden/omvänd psykologi runt tex jordhögar och annat skit brukar funka utmärkt. dvs endera låt henne stå och glo, eller mixtra lite tex när hon vill gå framåt efter mycket om och män så är det DU som stannar henne efter nåt steg och säger VÄNTA. Med en smart häst så har du hux flux en som är övertygad om att den inte vill ngt hellre än att gå framåt förbi jordhelvetes högen. :D När du sen låter henne för att DU säger det, och hon går, så är det återigen överdrivet beröm som gäller.

alltså; inget överdrivet smörande när hästen inte förtjänat det, bara ignorans och förringande av situationen så du inte kan beskyllas av hästen för att ha inlett till bråk. sen när du övertygat den om att den vill det DU vill - DÅ är det beröööööm som gäller. Kort och koncist beröm, som också det - en smart häst sen lär sig längta efter, om det utdelas i rätt situation och tillfälle!

UnderIce skrev:
Att hon går på bakbenen är ju ingenting du kan acceptera över huvud taget, det gäller ju att vara stenhård. Reser hon sig, ta grimskaftet eller nåt och klipp till henne på frambenen, backa, backa, backa henne. Det finns inget värre än när de gör så....:banana:

Här vågar jag mig på att argumentera att en sån metod funkar inte på en tillräckligt mentalt stark eller tuff häst. En sån häst tar ofta inte till sig en sån bestraffning utan blir bara ytterligare förbannad eller i värsta fall blockerar sig i känslor och ilska.

se mitt svar ovan på alternativt förslag runt beteende.

För henne är det ultimata straffet att avbryta, hon ÄLSKAR att göra saker och är fullständigt på topp när vi rider ut. Hon har sedan hon var föl tyckt att jag är en i flocken, dvs hon är lika trygg med mig som med hästkompisarna. Så bekymret är inte att hon vill gå hem, hon vill bestämma vilket håll vi ska ta och det tycker inte jag.

Hon reflekterade nog inte så mycket över att vi gick hem, som sagt att göra något är höjdpunkten för henne. Hon är som sagt en MYCKET speciell häst.

Angående stegringen, du kan slå ihjäl denna hästen om det ska vara så, men hon kommer att ha ihjäl dig först... Från marken (hon har inte gjort det sedan hon var föl, bara en gång vid trångt läge) så drar jag ner henne direkt och bara visar lugnt att det är marken som gäller.
Vi snackar om en häst som har gått på bakbenen efter en vuxen karl för att han hotade henne, och hon blev totalt mordisk...

Jag har testat NH, hon HATAR det pga vissa incidenter när hon var föl (en totalt okunnig människa inom området skulle hjälpa oss och bankade skiten ur henne, det hjälpte för stunden men hon är skadad för livet), så gör jag inte det längre utan vi kommunicerar på vårat sätt och det går utmärkt, hon är som en hund.

Sen är det ju så att vissa hästar gillar att backa när det kniper, vissa skenar, andra hoppar till, min stegrar...

//E

Ska prova ditt sätt och bara ignorera och berömma det positiva (om jag har fattat det rätt..?). MEN, vad tycker du att jag ska göra OM hon ex. stegrar sig alt. bockar? Straffa eller ignorera? Jag vill inte ignorera det beteendet (hon är lite i slyngelåldern), samtidigt vill jag inte bråka med henne...

//E

Alltså det är ju skitsvårt att bedöma såhär, känner ju inte hästen.

är hon olydig å det seriösa, markera definitivt, men gå inte i strid. tex: blir hon istadig, tänker bakåt eller lättar i fram - testa att ta ett ordentligt tygeltag som svänger henne skarpt åt sidan - bara för att förvåna henne och avbryta henne i beteendet med ngt som "känns", men sen släpp och ge henne chans att pausa och bli positiv och jobba "med" dig igen. ofta blir de så satta på sängen genom en påpasslig manöver att ingen strid eller bråk kommer på tal - de kommer bara av sig.

sen är ju saken att man genuint måste vara lugn och "visslande" inombords, med smartingar... "låtsas" du bara, så känner hon nog att du kokar inombords i tysthet, och då blir det bråk ändå.

tycker du verkar kunnig och klok, önskar dig all lycka till och pm:a om du tror att jag kan hjälpa till med ngt ytterligare, om du vill.

kram!

Jag har ju liksom ridit in hästar förr och den andra damen jag har har varit en riktig odåga, så på pappret är hästen som är född hos mig och superpräglad på mig inget problem, men det är det hon är...

Kanske är det det som är felet, jag ska sluta tänka på hur hon är och bara köra på. Behålla lugnet, vissla inombords och bara tuta och köra, för hon har sån kapacitet detta lilla livet så...

Tack för alla tips!

//E

mackan skrev:
Alltså det är ju skitsvårt att bedöma såhär, känner ju inte hästen.

är hon olydig å det seriösa, markera definitivt, men gå inte i strid. tex: blir hon istadig, tänker bakåt eller lättar i fram - testa att ta ett ordentligt tygeltag som svänger henne skarpt åt sidan - bara för att förvåna henne och avbryta henne i beteendet med ngt som "känns", men sen släpp och ge henne chans att pausa och bli positiv och jobba "med" dig igen. ofta blir de så satta på sängen genom en påpasslig manöver att ingen strid eller bråk kommer på tal - de kommer bara av sig.

sen är ju saken att man genuint måste vara lugn och "visslande" inombords, med smartingar... "låtsas" du bara, så känner hon nog att du kokar inombords i tysthet, och då blir det bråk ändå.

tycker du verkar kunnig och klok, önskar dig all lycka till och pm:a om du tror att jag kan hjälpa till med ngt ytterligare, om du vill.

kram!

Precis som ajg tänker!
Jag ska ge ett konkret exempel som funkade för mej i ett visst sammanhang, det kanske det aldrig gör igen och kanske inte på din, men:
Min tuffa dam vägrade att gå förbi en hög med lastpallar som någon tippat av utmed en skogsväg. Hon börjar gå på tvären långt i förväg. Då tänkte jag att okej, vi ska gå på tvären, då ska vi det.
Jag formar henne för skänkelvikning och går med i hennes rörelse men gör den "disciplinerad" Just den gången var det helt rätt. Jag såg och kände hur det gick runt i hennes hjärna. Vi kom förbi i fin skäneklvikning och hon var så förvirrad. (vad blev nu det här? :cool: )
En annan gång började jag långt innan jobba med övergångar, skritt
halt, skritt halt trav skritt halt. Jag planerade in skritt- halt förbi högen av lastpallar. I trav hade jag haft mindre chans att kontrollera.
Hon blev mycekt tveksam. MEn hon fortsatte, halt var ju ändå det hon hade tänkt göra liksom:confused: :confused: . SKritt fyra steg, halt. osv. Tills vi var en bra bit förbi. Hon blåste och tittade men var tillräckligt förvirrad för att inte bråka. OCh jag satt still och visslade inom mej och aktade mej noga för att ge minsta signal till att jaga på eller börja strida.
( Numera bråkar hon sällan om saker utmed vägen, även om hon glor och blåser)
Så ungefär får JAG tänka, vet inte om det funkar för dej. Man får hela tiden ligga före och tänka och svälja irritationen. Jag som är en otålig människa med rätt häftigt humör har fått väldig mental träning av hä'starna:smirk:

Hej!

Jag förstår nog inte riktigt vad du menade med din frågeställning....

Du frågade om råd med vad du skulle göra när din häst gick på bakbenen. Men sen sa du att du gör på ditt sätt och att hästen då är som en hund......i så fall förstår jag inte vad problemet är.....då har du ju inte problem med det.

Sen menade jag inte att hon vann genom att ni gick hem utan att ni inte gick förbi det som du hade bestämt från början att ni skulle gå förbi....

Förstår inte riktigt varför man ber om råd här inne om man ändå vet bäst.....:confused:

Fast själv bekymret är inte ATT hon stegrar, bekymret är att komma runt det. Jag kan inte bestraffa denna hästen till lydnad, det funkar inte på henne. Hur ska jag kunna slå henne på frambenen med ett grimskaft när jag sitter på...?

Dock vill jag poängtera att hon gärna hade gått över jordhögen osv, grejen var att jag inte denna gången ville att hon skulle titta på den, hon skulle bara gå förbi. Jordhögen var inte problemet utan utlöste problemet och hon blev istadig. Så frågan var hur jag gör för att komma runt sådana situationer.

Jag vet absolut inte bäst, men alla universallösningar som de flesta använder sig av funkar inte på denna hästen, därför ber jag om råd.

//E

hej hej igen! Jag tror inte heller att bestraffning är rätt, utan det kommer räcka att du är bestämd, och som sagt, bara en massa beröm när det går bra. Och går det dåligt så ska det inte diskuteras, utan hon ska göra som du säger. Och det låter ju jvligt lätt, men prova att läs Henry Blakes Hästpsykologi, jag tror han kan ha ganska mycket att ge dig och din häst. Men det låter som att du har en sån häst som jag själv föredrar att jobba med - en intelligent - och dom behöver övertygas, för inget duger förrän du har bevisat VARFÖR hästen verkligen skall gå med på det du tycker ni ska göra, men läs Henry Blake - han kan han.

Och jo, vad gäller det där med att hon reser sig så är det inte OK. Jag hade en liten ängel som jämt försökte backa och resa sig när det var något hon tyckte var läskigt. Jag gjorde som så att jag la fram skänkeln (lägger du bak den manar du ju henne att fortsätta) och ett tydligt NEJ. Så fort hon gick framåt igen så klappade jag och berömde. Så här fick vi hålla på någon månad, men dumheten försvann. Men det viktiga är att vara tydlig, och märker hästen att du vill framåt och säger NEJ när hon försöker backa/resa sig men får beröm när det går framåt så borde hon med tiden börja "studsa fram" förbi dom läskiga sakerna istället för att resa sig eller backa, och då har du tagit ett enormt stort kliv i rätt riktning. Vet inte om mina anekdoter ger dig någonting?

Fast hon är inte på något sätt rädd och tycker att saker är läskiga. Den där jordhögen ville hon gå fram och kolla på och var på väg att ånga dit, då tyckte jag att vi skulle gå på andra hållet det var då striden kom.

Har nu i 2 dagar gått in mer på hundträningspsykologi. Jag har lärt henne att när hon gör som jag säger får hon godis. Kan vara ett dråpslag, men hon får det bara från ryggen och tigger inte. Kom på att hon kanske måste ha konkret belöning, dessutom tar det hennes uppmärksamhet och hon lär sig att stå still och tugga. Hade en superstressad fullblodsmärr för några år sedan som hade helt andra bekymmer, men henne tränade jag också med godis, just för att tuggandet gör att de lugnar sig och de vet att de gör rätt.

Hoppas att jag nu är på rätt väg.

Tack för alla tips!
Idag gick det iaf väldigt bra när vi var ute, inga bockningar, inga stegringar, inga bråk, hon ångade på som vanligt.

//E

Hej igen!

Jag menade inte att du skulle gå över, bara förbi som du sa. Och eftersom det verkar på dig som att hon litar på dig från marken, och är snäll då. Så borde det ju då gå att kliva av och leda förbi. Då behöver det inte bli några bråk, det är ju just därför jag menar att du ska hoppa av för att du inte ska behöva ta någon strid med henne. Men visst har detta problem satt sig hos henne och du känner att du inte klarar ut det så tycker jag självklart att du ska lämna iväg henne. Det är absolut ingenting fel med det anser jag.
Kan du inte ha en drag häst med dig ut, någon snäll som går fram överallt framför, så kan du börja med att rida framför på hemvägen.
Märker du då att hon börjar strula, så låter du den andra hästen gå före. Men när jag har fått liknande problem så har det fungerat bra att hoppa av och leda en bit och sen upp igen. Lugnt och fint, utan att bråka.

Självklart fattar jag att du inte kan slå hästen med ett grimskaft från ryggen, det hoppas jag att du också förstår att jag inte menade. Men du hade ju problem när hon skulle stå stilla, att hon började dansa och gå på bakbenen. Jag kan bara säga allting jag har hört att man kan göra när hästen reser sig, vilket ju är ett problem, om du ska komma förbi det måste du ju få henne att sluta med det.
Jag hade en häst förr som jag fick när den var sju. Det gick på bakbenen så fort det inte passade honom, och då menar jag stor precis rakt upp, jag fick då många råd. På en hoppträning när hästen bara vägrade gå och reste sig gång på gång, så sa tränaren till mig att ta spöt och dra till honom allt vad jag hade mellan öronen, för att han då blev ställd och trodde att han slog i någonting, han blev paff en liten stund, men jag blev inte av med problemen. Jag hade problem med att inte komma in på banorna när jag tävlade, han bara gick på bakbenen, folk fick jaga in mig med sopkvastar och liknande.
Jag lyckades aldrig lösa problemet med honom, när jag sålde honom hörde jag att tjejen som köpte honom slog runt med honom, så jag vet att det är grymt svårt att få dem att sluta med ett beteende som de har lärt sig att de kommer undan med.

Men sen vet jag massor med folk som säger att man ska dra omkull hästen när den reser sig. Detta har jag aldrig provat själv och det beror på att jag inte har den kunskapen, detta måste ju göras av en van person annars kan hästen skada sig. En tränare jag hade berättade att när han red till och red in hästar, jag tror faktiskt det var på flyinge, så kunde han till och med göra det från ryggen. När hästen reste sig, drog han kraftigt i ena tygeln och la över vikten samtidigt som hästen var i luften och fick den att tappa balansen och trilla på sidan medan han hoppade av på andra sidan. Enligt honom gick dessa hästar aldrig på bakbenen igen. Men självklart måste man ju vara grymt proffsig på det man gör om man skulle prova detta, och jag rekommenserar inte detta till dig.

Men däremot kanske det finns någon duktig tillridare som kan knepen för sånt här beteende, och som kan hjälpa dig igenom detta. Om du inte känner att du klarar ut det tycker jag inte att du ska fortsätta själv.....

Sen har jag även hört att man kan rycka till ordentligt (från marken) när hästen reser sig för att sen genast släppa när den är tillbaka på marken för att visa att när den står på bakbenen straffas den men när den kommer ner igen belönas den. Jag håller inte med dig när det gäller godiset. Du ska ha kontrollen över din häst, hon ska lyssna på dig, du ska inte behöve varken locka muta eller berömma med godis, speciellt inte från hästryggen.

Sen är det ju även det med backningen om hon reser sig, jag vet att hästar som reser sig ofta även backar. Meningen i så fall är att du ska fortsätta backa, hon ska backa även när hon inte vill backa längre. Det ska vara ett tydligt straff.

Du måste visa att det är du som bestämmer, detta är ju stora djur, det kan bli farligt om det inte är du som är ledaren. Jag vill inte vara taskig men det visar ju din häst ganska väl just nu att hon inte anser att du är. Utan det är hon som bestämmer.

Sen är det ju den gamla vanliga, men det är ju en självklarhet när hästar reser sig, att du leder åt andra håll, går hon på bakbenen, led henne lite åt vänster, lite åt höger. Banka inte bara på framåt, utan försök lirka med henne. Detta funkar ju ofta med en häst som inte är så istadig. Annars brukar det inte hjälpa, men man vet aldrig.....

Hoppas du tar några råd på allvar......Lycka till!:rofl:

Tack för tipsen.

Hon reser sig inte ofta, har hänt EN gång med mig på ryggen, dock kan hon leka med andra och se om hon kan skrämma dem.

Hon går bra framåt tycker jag, dock har hon fortfarande lite svårt att hålla fokus på mig och komma ihåg allt jag säger. Idag var vi ute med min andra häst och hon är ju harigare än nåt annat :) Så det var min lilla som gick före hela tiden, precis som hon har gjort sedan dag ett.

Godiset har jag börjat med nu de 2 sista gångerna och tanken är att det successivt ska tas bort. Dock håller jag fast vid att det ger resultat, men jag mutar inte, jag belönar. Ex, hon kan segdra vid avsaktning, vraje gång hon gjorde en bra avsaktning fick hon en belöning (dvs kanske 3 gånger av 10), efter den tredje godisen fattade hon att det gav resultat att lyssna, alltså stannade hon utan bekymmer.
Rösten är nämligen bara en snabb bekräftelse för henne, det betyder inte mycket, klappande irriterar henne när vi rider.

Så jag provar lite till, känner att det går framåt faktiskt.

//E

Men det är ju bra att det går framåt, man ska ju prova allting man kan komma på. Alla hästar e ju olika, samma sak fungerar ju inte på alla. Men om du känner att det du gör nu verkar fungera på henne så tycker jag självklart att du ska fortsätta med det.

Jag tror jag fattade hela din berättelse fel från första början. Jag trodde att hon stegrade sig när hon inte ville gå fram i skogen. Det är ju det som är ett stort problem för börjar dom med det så e det ju väldigt svårt tycker jag själv att reda ut det från ryggen.

Jag har en hingst nu så bara e sju månader än så länge. Men jag e ute och går med honom och liknande, nu har inte han visat några tendenser till att resa sig än. Men om han gör det kommer jag vara stenhård från början. Jag tycker nämligen att när de reser sig och när de skenar är de två värsta grejerna man som ryttare kan råka ut för, därför att man har ingen som helst kontroll vid dom tillfällena.

Min treåring som jag red in för ett tag sen kunde också vara så där i skogen ibland, hon reste sig inte direkt, men skulle inte gå och for runt en hel del. Men som jag sa hoppade jag oftast av då och gick en bit. Jag tror det kommer sådana här svårigheter med alla unghästar. Ofta går det ju väldigt lätt att rida in dom, det brukar ju inte vara några större problem. Det är senare när man börjar kräva lite som jag tycker att problemen börjar komma. Men oftast går det ju att lösa med lite tålamod.

Hoppas det går bra me din häst nu i framtiden......

:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 097
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar