Lämna hunden utanför affären?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SandraW89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 3 824
Sv: Lämna hunden utanför affären?

En vän släppte ut hunden i trädgården när hon kom hem efter jobbet och gick och satte på kaffet. När hon kollade ut genom fönstret stod grinden öppen och när hon kom ut på gatan ser hon några barn gå iväg med hunden. Innebär det att det är oansvarigt att släppa hunden i trädgården utan konstant uppsikt med? Någon kan ju faktiskt ta hunden därifrån med, folk har föga respekt för andras hem nuförtiden, det stjäls ju grejer ur förråd/källare/hus medans ägaren är hemma...

Bra poäng. Ska man anpassa sig efter alla idioter och alla faror så finns det ju inte mycket man kan göra...

Men jag är ändå försiktig eftersom de argumenten inte skulle trösta mig om min ögonsten försvann

Det går ju att dra allt till sin spets om man så vill för att rättfärdiga sitt handlande, men det tar ju inte bort det faktum att det är en ren chansning att lämna hunden utan uppsikt på allmän plats..

Det har diskuterats en del om detta på buke den senaste tiden så jag tänkte starta en tråd om bara detta omdebaterade ämne.

Såå... vad tycker ni?

Är det en hemsk sak att riskera att hunden blir stulen?

Är det bra träning för hunden?

Vad är det som är så oetiskt med det?

Vill gärna höra alla åsikter så kan jag dela med mig av mina. Motivera ordentligt!!

Oj efter ha läst igenom tråden så inser jag att jag är en hemsk människa som utsätter min hund för allt detta :crazy: risken att bli stulen, skrämd osv.

Fast å andra sidan jag bor i en liten by där alla känner alla (nästan iallafall) finns en ica butik där det finns flera lämpliga ställen att binda hunden på ca 10m från ingången och ca 5m från vägen. Sen kom jag på nu att jag handlar oftast på fm (alltså hennes morgonpromenad ca 1/v) då går barn och ungdomar i skolan och endast pensionärer är i farten. Hon följer aldrig med på kvällen eller under turistsäsongen här men det tycker jag är givet.

Har en vacker 35kg hund som är snäll och vänlig mot allt och alla som inte följer med någon annan utan att protestera lite så det väcker uppmärksamhet.
Sen vet de flesta att hon är min så...........

det finns ett allternativ till ;) jag slopar kopplet och låter honom ligga lös
givetvis kan jag gå själv men att va ute och promenixa ensam när man har hund :confused: näe... och tänk va ledsen han skulle va om han finge reda på det sen..:o
vad skulle kunna hända då?? jag ser ju om nån tar hunden för mig när jag står i kassan.. mjölken hämtar jag på ett naffs.. skulle nån smyga efter mig då eller?? ingen kan ju åka förbi med bilen och se att det sitter en hund där.. då ser jag dom ju..? och dessutom är min hund jätte glad åt främlingar.. om mamma eller pappa är med... knappast att en helt främmande människa får med sig hunden frivilligt.. men absolut inte agresiv måste påpekas.

Du får ju såklart göra en egen riskbdömning men jag tyckte det var lite löjligt att resonera som att det enda andra alternativet är att ta bilen. För så är det ju inte. Du kan ju t ex cykla. Två kilometer med cykel går i ett nafs. Och hunden lider inte av att du går en promenad utan den.

F ö så är det så mycket annat som kan hända än att hunden blir stulen. De största anledningarna till at jag aldrig lämnar en hund ensam utanför en affär är inte risken att någon ska ta den, utan allt annat som kan hända. T ex att någon är dum, eller släpper fram sin hund. I värsta fall blir någon biten, i bästa fall får min hund noskvalster, typ.

Även om du ser din hund från kassan och kan springa ut till den på en sekund så behövs det inte mer för att en hund ska hinna springa fram och hugga din.

Men visst, vid en liten butik på en liten ort så kan en ju göra bedömningen att riskerna inte är så stora. Jag ser dock bundna ensamma hundar VARJE dag utanför Coop på Värnhemstorget i Malmö där jag bor. Så det finns ganska många hundägare som tydligen tycker att det är helt ok även på i en stad med mycket folk i rörelse osv. :crazy:

TS; det finns väl varken någon aggressivitet eller dryg ton i tråden? :confused:

Senast ändrad:

Onödiga risker undviker jag med. Men jag anser att risken att hunden blir stulen/attackerad/misshandlad utanför "min" lilla ica i min lilla lilla stad är så minimal att jag vågar ta den ett fåtal gånger.
Däremot skulle jag aldrig lämna henne utanför konsum (som ligger en knapp km från ica) för där vet jag säkert att det rör sig en hel del skumma människor som mycket väl skulle kunna ta med sig henne för att ha "lite kul" med henne. Likdant finns inte en chans att jag lämnar henne bunden i centrum, ser en hel del hundar som sitter där och blir bråkade med. Har fått säga till ett flertal gånger att folk ska ge fan i att tex hälla öl på hunden och sen fått stå där och vänta tills ägaren dyker upp.

Tycker bara att en del skriver som om deras åsikter inte bara var just åsikter utan ren fakta och de som inte håller med är dumma i huvudet.

Och en chansning att släppa den i trädgården(kan bli stulen), att gå ut och gå med den(det kan komma en galen hund och attackera) och att åka bil med den(man kan krocka). Jag vill absolut inte att nåt ska hända min underbara fyrbenta vän.
Men världen är full av faror och ännu fler idioter och ska jag skydda henne från allt det där hela tiden så skulle hon enbart få vara inomhus samt rastas kopplad i trädgården under sträng uppsikt av husse med hagelgevär. Inget vidare hundliv...
Att lämna henne utanför affären är inget jag måste göra och inget som händer ofta, men ett fåtal gånger per år så händer det. Hade jag bott i en större stad/ett farligt område hade jag inte gjort det. Givetvis.

Exempel på vad folk har svarat:
Dels är det en risk jag tycker är väldigt onödig att ta.

Nej, i min värld finns inga ursäkter för att lämna hunden så.

Jag förstår inte varför man väljer att utsätta en älskad familjemedlem för en så riskfylld situation.

Själv tycker jag bara det är onödigt,

Det är varken drygt eller aggressivt. Inte så särskilt idiotförklarande heller. Varför tar du åt dig så?

Kanske inga påhopp men väldigt dryg ton på vissa. Tycker man kan uttrycka sina åsikter utan att dumförklara andra.

Fast man är faktiskt bra dum om man binder hunden utanför affären!

Det är en väldigt STOR risk för hunden.

Och det går inte att jämföra med att släppa hunden i egen trädgård och åka bil med den.

Och en chansning att släppa den i trädgården(kan bli stulen), att gå ut och gå med den(det kan komma en galen hund och attackera) och att åka bil med den(man kan krocka). Jag vill absolut inte att nåt ska hända min underbara fyrbenta vän.
Men världen är full av faror och ännu fler idioter och ska jag skydda henne från allt det där hela tiden så skulle hon enbart få vara inomhus samt rastas kopplad i trädgården under sträng uppsikt av husse med hagelgevär. Inget vidare hundliv...
Att lämna henne utanför affären är inget jag måste göra och inget som händer ofta, men ett fåtal gånger per år så händer det. Hade jag bott i en större stad/ett farligt område hade jag inte gjort det. Givetvis.

Nej, du behöver inte överbeskydda hunden, men du behöver inte utsätta den för onödiga risker. Om det kommer någon aggressiv hund när jag är ute och går, så kommer den att bli både gul och blå innan ägaren tagit tillbaka hunden. Jag kan skydda min hund eftersom jag är hos honom. Är min hund ensam i trädgården så är han på baksidan, dvs ingen kan se honom tack vare byggnader och staket som vi har. Dessutom lämnar jag sällan honom där ute utan uppsikt från ett fönster.

Det finns de som åker runt i olika städer/byar och stjäl hundar som sitter oövervakade utanför affärer. Då spelar det ingen roll om alla känner alla eller om ni bara är borta 5 minuter. Hunden kommer inte sitta där när ni kommer ut. Räkna ner sakta från 300. Det är så många sekunder ni är borta och köper mjölk. Tänk så mycket som kan hända på den tiden då ni inte är där och kan försvara hunden.

Som jag skrev:
Man kan dra allt till sin spets ( som du nu åter igen gör ) !

Men fortfarande så lämnar du hunden utan uppsikt på allmän plats.
Visst, det är helt upp till dig om du vill göra det, men att rättfärdiga handlingen genom att driva med sakfrågan tycker jag känns aningen löjligt :)

Senast ändrad:

Fast det ÄR ju fakta! Att hundar stjäls sedan de lämnats bundna utanför ex. affärer!

Några exempel:
Februari: En man stjäl en hundvalp som står fastbunden utanför Coop på Nydalatorget.
November: En pitbull och en schäfer stjäls utanför Triangelns köpcenter där de står fastbundna när ägaren är inne och handlar.
November: En dvärghund (en blandning av dvärgpudel, papillon och schnauzer) som bundits utanför Konsum på Norra Parkgatan stjäls när ägaren är inne och handlar.
Augusti: En papillon stjäls utanför Ica på Amiralsgatan medan husse var inne och handlade i knappt tio minuter.
Juli: Hunden Sassa blev stulen då hon lämnats bunden utanför en affär i Stockholm några minuter.
Augusti: En unghund lämnas bunden utanför en affär på Gärdet. Då ägaren kommer ut är hunden borta.

Och detta är bara några få exempel!!

Så min fråga till alla er som väljer att lämna era hundar utan tillsyn, utanför ex affären: VARFÖR CHANSA?

Ägarna till ovan nämnda hundar tänkte garanterat som er!
Det händer inte mej!
Jag känner alla här!
Min hund skulle inte tillåta att någon annan "tog" den!
Osv.

Så för mej finns ingen som helst orsak att utmana ödet! Mina hundar är allt för viktiga för mej!

Lika lite som jag rastar dem lösa på motorvägen, matar dem med choklad eller ber 89-åriga, blinda Agda passa dem en helg! Även de aktiviteterna KAN fungera, men...som sagt varför chansa!?

/Swat

Lägger till:

Rottweiler misshandlas svårt utanför lilla lokala ICA här

Dvärghund stjäls utanför samma ICA, hittas senare dödad..

Jag hade under 4 års tid nästan precis 2 km till min Ica affär, tre av dem hade jag även hund men varken bil eller körkort... och inte en enda gång tog jag med mig hunden när jag skulle iväg och handla.
Jag är inte mest rädd för att de ska bli stulna, jag har snälla hundar men jag har ingen aning om hur de reagerar om de blir tillräckligt retade eller trängda om inte jag är i närheten, dessutom litar jag inte ett dugg på att folk låter dem vara ifred. En bekant berättade för mig att hennes vän hade tagit ett gäng tonårsgrabbar på bar gärning när de stod utanför en matvaruaffär och kastade fulla läskedrycksburkar på hennes hund. En av pojkarna höll i ett helt "flak" medans de andra kastade och skrattade :crazy: Sånt vill jag absolut inte utsätta mina hundar för om jag kan låta bli, det kan gå så otroligt fort...även om man tycker att man har uppsikt över hunden medans man är inne och handlar så hinner man garanterat inte med om någon i förbifarten sparkar på hunden, kastar en sten på den etc. En fastbunden hund är verkligen en utsatt hund.

Om jag i mitt inlägg uppfattades som dryg eller aggressiv så var det inte min mening. Jag försökte förtydliga att detta var MINA åsikter men att jag samtidigt inte finner någon som helst förståelse för de som lämnar sina hundar. Jag är nyinflyttad i den staden jag bor och ser 2-3 hundar sitta utanför affären varje gång jag passerar, samtidigt som jag går hem och läser om vad som kan hända.

Bara vid tanken på att min hund skulle vara försvunnen utan att jag hade en aning om var hon var och hur hon mådde får mig att må illa :crazy: Jag som till och med blir nervös om hundvakten inte svarar när jag är på väg för att hämta... Överbeskyddande? Kanske, men det är fortfarande mina åsikter.

Ja visst finns risken.
Men man måste se lite skillnad på vart man bor. Jag tvivlar på att nån liga tänker ta båten till gotland(kostnad: ca 1000 kr för bil+en person tur och retur), samla ihop ett gäng hundar och sen åka tillbaka till fastlandet och sälja dem. Och säljer de några hundar här kommer de garanterat åka fast för alla "känner nån som känner nån som känner nån" och tillslut kommer det fram till rätt person som känner ägaren.
Hade jag bott i sthlm, gbg eller överhuvudtaget på fastlandet hade jag aldrig lämnat hunden nånstans.

Dessutom, kommer det en bil full av hundar på färjan så kommer personalen garanterat bli misstänksamma. Är min hund med kommer bilen aldrig av färjan då jag känner folk som jobbar ombord på båten och rör sig mycket på bildäck samt har en god vän i nynäshamn som jobbar med att hjälpa till att lasta av/på bilar på bla gotlandsfärjan. Visserligen kan man gömma små hundar men jag tvivlar på att det skulle gå att gömma min ganska stora hund nånstans i en bil...Hon är dessutom inte tyst särskilt länge utan pratar gärna om hon hör nån hon känner. Tex rösterna från mina vänner på båten...
Sen är jag helt med på att det är dumt och att det värsta kan hända. Men risken att det händer just mig är väldigt liten, med mina argument menar jag inte att alla borde lämna hunden utanför affären.

Jag driver inte med sakfrågan:confused:

Jag är fullt med på att det finns en risk och anser inte att alla borde börja lämna sina hundar hux flux lite varstans.
Men jag lämnar min hund utanför affären nån gång ibland. För att risken att hon blir stulen/misshandlad är så himla försvinnande liten. Men så måste ju inte alla göra som jag, det vore ju väldigt osmart.
Här i visby går det (vintertid) att gå ensam hem från krogen utan att bli våldtagen/misshandlad även om risken finns. Jag gör det inte gärna men ja, det händer. Men för det så tycker jag ju inte att alla som bor i storstäder borde göra likadant...

Javisst är det skillnad på vart du bor, absolut.

Risken ( enligt mig ) är inte störst att hunden blir stulen, däremot utsatt för lättare eller grövre våld eller något som får en ensam hund att känna sig otrygg.

Men nu ältas detta bara fram och åter, bak och fram..

Vi får nog acceptera att vissa väljer att lämna hunden utan uppsikt på allmänplats och andra tycker att det är för stor risk :)

Sen är jag helt med på att det är dumt och att det värsta kan hända. Men risken att det händer just mig är väldigt liten, med mina argument menar jag inte att alla borde lämna hunden utanför affären.
Jag tycker du verkar lite naiv.

Och det handlar väl inte bara om att stjäla hundar?

Barn springer fram, vissa slår och sparkar, kastar saker på hundarna.
Vissa ska bara klappa och hunden kan känna sig trängd=Bita.
Folk bussar egna hundar på hundar som är bundna, vissa idioter binder sina hundar bredvid så de ska få hälsa och leka medan de handlar..
Vissa kopplar loss hundarna för nöjes skull.

Och vissa tar dem, och dödar dem...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 315
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 197
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 492
Senast: Otherside
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 431
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025