lämna dom andra hästarna.

U

Uddatyp

när ni har haft hästarna på betet ett tag och sen ska börja ta in dom och rida och sånt, har ni märkt nåt på hästarna att dom kanske inte vill lämna dom andra eller inte vill va ensamma i stallet och sånt?

min pålle ska nämligen nu gå ut på bete och inte lämna hagen på 1 hel vecka..och jag är lite lite orolig att han ska börja bråka i stallet eller när man lämnar dom andra.
hade en liten fajt med honom förra året nämligen, men de gick ju bra efter några dagar, men endå jobbigt..och denna hästen är annars väldigt lätt att rida ut på själv och va ensam i stall osv.

hur reagerar era hästar på sånt här? eller bryr dom sej inte? 1 vecka kanske är för kort tid för att de ska bli så? hur hanterar ni de? bryr ni er inte och fortsätter som vanligt eller?
hur fort kan ledarskapat påverkas? ska pålle börja testa allt igen så..ja..de blir jobbigt.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: lämna dom andra hästarna.

Själv har jag inga som helst problem med någon av mina hästar, tar in och ur hagen samt lämnar ensam i stallet.
Men jag hade ett tjurigt betäckningssto ett år som inte ville lämna dom andra hästarna när jag skulle ta in henne. Hon fick backa genom hela hagen och ut genom grinden, det tog tid men ut ur hagen kom vi tillslut i alla fall.

Jag har problem åt andra hållet. Min dam går bara med en annan häst då hon och den hon går med inte är så snälla. (Min kan gå på människor och den andra ger sej på andra hästar lite för hårt.) Då de trivs bra tillsammans. De går brevid andra hästar som de går tillsammans med på vintern men ska nån tas in så vill inte min vara kvar och hoppar eller kryper ut. I stallet kan hon stå själv utan problem och det brukar hon göra då det bara är jag och en till som tävlar och vi rider inte på samma tävlingar.
Min testar mej om hon stått en vecka men det är för att hon vill inte stå och vill jobba

Min pålle var väldigt glad åt betet förra året. Inte svårfångad men det tog LÅNG tid att gå till grinden. Jag vet inte vilket det var mest, kompisarna eller gräset. :rofl: Hon stannade säkert 25 ggr på väg mot grinden...:p Det var inga problem att ha henne ensam i stallet i alla fall. Hon var nog så mätt så hon inte orkade bry sig! ;)

Det är aldrig några problem med mina. Det är mest resten av hästarna i hagen som blir upprörda när man rubbar deras flock. :D

okej, ja är mest lite nervös för att pålle blir för fäst vid kompisarna, men under resten av året och förra sommaren så va de inga problem så hoppas de inte blir de i år heller.

Jag hade problem med det förra sommaren; släppte ut honom på ett verkligen jättestort bete till en flock med ca 20 hästar och sedan var jag tvungen att åka iväg i en vecka så ingen människa hanterade honom under tiden annat än att de kollade så att han inte hade några skador.
När jag kom tillbaka vägrade han att gå ut ur hagen men efter 3 ggr med en longerpisk i handen (användes inte) så följde han mig direkt utan att frysa fast i marken.
Nu i sommar har jag haft min häst en mycket längre tid och vi känner varandra så även fast han varit hos fodervärd i ett halvår nu så tror jag inte vi kommer få några större problem.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar