Lämna bort båda katterna eller bara en?

Celija

Trådstartare
Vi ska hem nu över jul och nyår, en vecka, och det var planerat att katterna givetvis får följa med hem också.

Nu har mamma helt plötsligt fått tagit över en katt till, en hane, och vi tycker inte att vi ska riskera att något händer mellan Aslan och deras hane.

Vi ska därför lämna dom hos svägerska istället, men just Vilda är väldigt skygg och blyg och har inte förrens nu börjat tytt sig till mig på riktigt och blivit modig, så jag är tveksam till att lämna bort henne. Aslan har aldrig brytt sig i ny miljö och nytt folk, tvärtom. Svägerskan har dessutom en dotter på 3 år.

Det jag undrar är om det kan bli konstigt mellan de två om vi bara lämnar bort honom? Och sen sätter ihop dom igen om en vecka? Kommer han sakna Vilda/bli ensam?

Kommer han ens komma ihåg oss eller kommer vi vara två främlingar som hämtar honom?

Jag inbillar mig att Vilda kommer ta omställningen bättre om jag är där, än om det är två 'främlingar' och ett nytt ställe, men det kanske inte spelar någon roll?
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna bort båda katterna eller bara en?

Det finns ingen som kan åka hem till er och ta hand om katterna hemma hos er istället? Jag tror att för en skygg katt så är det bättre att någon kommer hem än att hon ska åka till en ny miljö med allt skrämmande det innebär. Finns det dessutom ny katt eller ett barn som hon inte är van vid så är risken stor att det blir otrevliga protester som att bajsa lite varstans för att sprida sin doft i ett försök att känna sig trygg.
 
Sv: Lämna bort båda katterna eller bara en?

Har ni inte tillgång till eget rum hos din mamma så att båda katterna kan vara där?
 
Sv: Lämna bort båda katterna eller bara en?

Vi har rum som vi kan stänga åt men jag tycker inte det känns rättvist att katterna ska vara instängda där och höra hur resten av huset pysslar och dom inte får vara med, vet att dom skulle sitta och gråta på andra sidan dörren.

Vi har ingen möjlighet alls att någon kommer hem till oss och pysslar på katterna, tyvärr. :(

Men nu är vi hemma i varje fall! Vilda var inte lika skygg som jag trott, hon utforskade i sin takt men vek undan om någon försökte plocka upp henne, så det gick bra. De båda får vara hemma hos sambons mamma (trots att hon är väldigt katträdd :love:) och sambon kommer vara där också, och det är lugnt och bara en främling där.

Så det löste sig riktigt bra ändå! Tack för svar!
 
Sv: Lämna bort båda katterna eller bara en?

Det var ju bra. Har man två katter som ska vara hemifrån har de en trygghet i varandra. Det är lättare att lämna bort eller ta med två katter än bara en.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 294
Senast: monster1
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 595
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp