Lämna bort åring

Sporthorse

Trådstartare
Vågar man lämna bort en åring i ett - två år för hantering och umgänge med jämngamla?
Någon som har gjort det och vill dela med sig?
Andra erfarenheter?
Vad bör man tänka på?

jag säger nej efter att ha lämnat bort vår 1 åriga hingst till ett ställe som ändå hade ett bra namn om sig. När vi var där och hälsade på honom fanns inget vatten på lösdriften, och småtjejer verkade sköta omvårdnad?
När vi sedan hämtade honom, totalt var han där max 6 mån så såg han ut som en annan häst, mkt tunnare och såg ut att ha maskangrepp. Inte alls kul! Vi betalade ändå rätt bra för att ha honom där.
Så om jag ens skulle överväga det igen så ska det vara väldigt nära och vara hos någon jag känner väl annars aldrig.

Jag skulle kunna tänka mig det om jag eller nån närstående kände dom väl och jag visste att dom hade samma syn på hästhållning etc.

Vågar man lämna bort en åring i ett - två år för hantering och umgänge med jämngamla?
Andra erfarenheter?
Vad bör man tänka på?
Hade vårt ungsto i 1.5 år hos en annan uppfödare. Vi var där och hälsade på henne varje/varannan vecka.

jag säger nej efter att ha lämnat bort vår 1 åriga hingst till ett ställe som ändå hade ett bra namn om sig. När vi var där och hälsade på honom fanns inget vatten på lösdriften, och småtjejer verkade sköta omvårdnad?
När vi sedan hämtade honom, totalt var han där max 6 mån så såg han ut som en annan häst, mkt tunnare och såg ut att ha maskangrepp. Inte alls kul! Vi betalade ändå rätt bra för att ha honom där.
Så om jag ens skulle överväga det igen så ska det vara väldigt nära och vara hos någon jag känner väl annars aldrig.
Men vilken mardröm!
Riktigt skrämmande faktiskt.

Jag skulle kunna tänka mig det om jag eller nån närstående kände dom väl och jag visste att dom hade samma syn på hästhållning etc.
Okej, varför måste det vara någon du känner, tänker du?
Ifrågasätter inte, utan vill bara veta hur ni tänker.

Okej, varför måste det vara någon du känner, tänker du?
Ifrågasätter inte, utan vill bara veta hur ni tänker.
Personligen, så någon jag känner VET jag ju hur de resonerar och gör saker. Träffar man någon ny så är ju allt alltid guld och gröna skogar osv, men sällan att det faktiskt är så sen.
Möjligen att jag skulle kunna lämna till någon ny för mig, men där någon jag känner haft häst och varit nöjd.
Sen oavsett, så skulle jag inte lämna bort så långt att jag inte kunde åka dit en gång per vecka eller max varannan vecka.

Andra erfarenheter?
Vad bör man tänka på?

Jag har en kollega som jobbar mkt med just från föl till inridning. Folk lämnar sina hästar till ett stuteri han jobbar på.
Jag har rek fler vänner och bekanta att lämna dit. De har varit enormt(!) nöjda.

Jag tror det beror mycket på till vem man lämnar hur resultatet blir.
Ta referenser och gå genom kontakter!

Jag lämnade iväg min 2-åring på sommarbete hos ett stuteri. Jag har haft häst där tidigare och vet att kusen blir väl omhändertagen. Så jag åkte bara och hälsade på en gång i månaden. Jag tyckte det var viktigt att mitt ungsto fick gå i en flock med jämnåriga under sommaren. Lämnade henne i början av juni och tog hem henne i mitten av september. Funkade toppenbra!

Hade inte lämnat henne på något främmande ställe utan att syna ägaren i sömmarna ordentligt...
/Lizzie

Jag har alla mina unghästar på annan ort. Det är hos folk som blivit mina personliga vänner och de är mycket rutinerade uppfödare. Jag tvekar inte en sekund på att de får den bästa omvårdnaden. Vi har så gott som daglig kontakt och jag hälsar på varannan månad ungefär

Jag har god erf av att åringar lämnas till annan några år framåt ör tillväxt/grundhantering för att det finns bra möjlighet för hästarna att utifrån valt ställe just få växa upp på ett bra sätt , och tycker utifrån min vän/bekantskapskrets som är rätt stor att det ofta är så man gör utan några problem .

Här hos mig bor ett gäng unga individer och jag tar hand om dem på bästa vis. Några ägare är här mer sällan och några är här lite oftare.
Jag skulle inte själv lämna bort någon häst öht utan att ta mycket noggranna referenser.

Jag skickade iväg bägge mina när de vandes av. De stod på det stället i 6 respektive 8 månader. Jag var jättenöjd med lösningen. Ungarna fick leka med jämnåriga medan jag och märra, i det senare fallet även första ungen, kunde ägna oss åt vårt här hemma.
Många tyckte jag var knäpp eftersom det var långt dit och jag inte kunde kolla till dem särskilt ofta men jag hade valt ett ställe där jag verkligen litar på ägarna.

Jag har inga tillitsproblem alls, utan jag är övertygad om att det finns folk som fixar den delen bättre än mig. Det jag mest undrar över är allt det där andra.

Jag har störst erfarenhet av 3 åringar och uppåt så därför vore en sån lösning bäst, dessutom känns det inte så motiverande att åka ut varje dag bara för att hantera och mocka i princip.
Det blir en win win helt enkelt.

Jätte bra tips ang länsstyrelsen, som sagt.
Kul att läsa att många har vart nöjda med att lämna bort sina åringar.

Det är viktigt för unghästar att få gå i flock för att lära sig flockbeteende & kunna umgås med andra hästar. Helst ska de vara i flock redan första året (redan tillsammans med mamman) och tills de skall ridas in (enligt mig). En sommar räcker oftast inte...

Vi tar emot unghästar och det är skillnad på de unghästar som bara gått med mamma (eller möjligtvis en till) på mindre gård hemma och de åringar som är födda i en flock. De som kommer från mindre gårdar har oftast mindre utvecklat språk och ibland till och med så "dåligt" att de andra nästan jagar ut dem ur hagen. Medan det nästan aldrig är problem med dem åringar som gått med mamma + stor flock från start.

Lämna till ett ställe med bra referenser. Kolla runt bland dina kontakter :)

Lämnade min unghästar på en ö tillsammans med 10 unghingstar och 1 äldre hingst. Var otroligt nyttigt för dem. De åkte över i början på maj, hämtade dem i oktober medan de andra gick kvar till början av december. Bästa uppväxten en unghäst kan få. 300 hektar.

Andra erfarenheter?
Vad bör man tänka på?
För mig är det en självklar uppväxt, att få gå med jämnåriga i kombination med hästar som även är lite äldre. Samt en äldre uppfostrare, bättre språk och signalsystem kan de inte få med en sådan uppväxt.

Liknande trådar

Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
488
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Squie
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 063
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 155
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka