Lämna barn i badkar

Lupino

Trådstartare
Från vilken ålder (eller vilken erfarenhet) kan man lämna barn ensamma i badkaret?

Min dotter blir alldeles strax 5 och hon lämnas ibland 20-30 sekunder. Hon är inte simkunnig. Men jag börjar fundera på från vilken ålder hon kan lämnas.

Det underlättar ju för mig att inte vara låst till badrummet och jag vet också att ett badande barn passar på att upptäcka/utforska sig själva (men behöver då få vara lite privata).

Vad anser ni, när är risken för drunkning förbi?

Sv: Lämna barn i badkar

Intressant fråga ... Min dotter lajjar själv i badkaret, medan jag fixar runt i huset. Men jag tittar till henne var 20e sekund, för jag hörde att det är ungefär så lång tid det tar för dem att drunkna. Känns som om jag inte vågar lämna henne förrän hon flyttar hemifrån :crazy:

Mina barn har nog varit själva i badrummet från att de varit ca 2-3.
Har gått in eller ropat direkt när det blir tyst. Det brukar låta när de badar.

Men vad hjälper det att vara simkunnig i badkaret? Mina barn brukar inte simma i karet.

Ett simkunnigt barn har ju mer vattenvana, och grips inte av panik om huvudet skulle hamna under vattnet. Det tror jag gör stor skillnad för drunkningsrisken. Min dotter hade ingen respekt för vattnet alls som liten, därför fick hon börja simskola när hon var fyra. Och det märktes stor skillnad även i badkaret. :)

Som du säger, det brukar låta när de badar. Så jag skulle nog våga lämna korta stunder, för att småstäda eller vika tvätt eller så. Men tysta saker då, som gör att jag hör badljuden.

Våra barn sjunger eller pratar hela tiden när de badar. Så jag kan lämna för att fixa något snabbt så länge de pratar/sjunger :) Jag skulle inte lämna om de var tysta.

Fast mina barn har haft vattenvana från att de varit små bebisar. De har aldrig fått panik av att hamna under ytan.
Min 5-åring kan inte simma, men han dyker, står på händer och gör kullerbyttor som galning i badhuset.
Den blivande 1-åringen ramlar rätt ofta i badkaret men får sällan panik även om han får vatten över sig.

Mina barn är 3 och 4, jag lämnar dem kortare stunder. Tex för att säga något till sambon eller plocka upp lite i hallen som ligger utanför badrummet. De är också bra på att låta mycket när de badar så jag lyssnar mest så att de verkar leva ;).

Helt själva i badkaret längre stunder, då skulle jag nog vilja att de hade mer grundläggande vattenvana och vet att det inte är farligt att vara under vatten och hur man beter sig under och ovan vatten. Det har nog inte så mycket med ålder att göra utan mer vad de kan.

Mina barn är 3 och 4, de badar gärna och ofta, så det blir rätt tradigt att sidda och läsa i badrummet då.

Nu har det här huset ett väldigt bra upplägg, bardummet ligger i mitten av huset, så jag tappar upp vatten, fixar skummet och stoppar i kidsen. Sen kan jag städa upp lite i deras lekrum (mittemot badrummet), eller bädda sängarna, vägg i vägg, eller plocka i hallen om det behövs (vägg i vägg åt andra hållet)
Ibland gör jag en snabb tur i köket, det ligger lite längre bort, men jag hör dem ändå hela tiden. Dessutom låter det HELA tiden när det badar, så man hör ju väl om det händer något. Jag ser dem minst en gång i halvminuten med, så man passerar badrummet var man än går i huset, så det känns som rätt tryggt att låta dem bada själva.

Sonen på två år lämnas korta stunder. Jag kan t ex hämta en handduk. Varje gång jag inte är i badrummet måste han prata med mej. Annars går jag dit omgående.
Har inget badkar utan bara en liten badbalja.

(men kan tillägga att jag 90% av gångerna inte lämnar honom alls)...

Senast ändrad:

Inser att jag inte varit hönsmamma i alla fall ...
Vid 5 år badade mina med kompisar ute vid älven (sommartid, alltså) och
jag höll koll inifrån köket.
Men då kunde de simma uppväxta vid vattnet som de är.

Fast mina barn har haft vattenvana från att de varit små bebisar. De har aldrig fått panik av att hamna under ytan.
Min 5-åring kan inte simma, men han dyker, står på händer och gör kullerbyttor som galning i badhuset.
Den blivande 1-åringen ramlar rätt ofta i badkaret men får sällan panik även om han får vatten över sig.

Vi kanske pratar om lite olika saker då vi säger vattenvana. En sak är att inte vara rädd för vatten, en annan sak är att ha kontroll på sig själv i vattnet och kunna reda ut eventuella problem. (Bland det första min dotter fick lära sig i simskolan var att ligga på rygg och flyta - blev de trötta så la de sig på rygg och flöt. En jättebra kunskap. Det var ingen skillnad på grunda eller djupa delen heller - bara i föräldrarnas hjärnor till en början. Ungarna nådde ju inte botten nånstans.)

Det är nog inte långt borta innan din femåring kan simma, och risken är knappast särskilt stor för drunkningsolycka i badkaret. :) En ettåring däremot, hur bra den än trivs i vattnet, hade jag absolut inte lämnat. Den är för liten för att förstå hur man beter sig om man skulle få problem.

Man tar besluten för sin familj och sina barn efter bästa förmåga. Att en sak funkar i en familj betyder inte att samma beslut är rätt i en annan.

Tycker barn ska lära sej simma tidigt. Barn ska kunna hantera vatten. Jag har vänner som haft en djup pool utanför köksfönstret och låtit sina barn bada där rätt fritt medans de vuxna lagat mat. Ser inget fel med det. Deras yngsta kunde simma redan som tre-åring:o

Mina är fyra och två och det är inte pga drunkningsrisken sin jag inte lämnar dem några längre stunder. Den äldste har full koll på vattnet och när vi är i simhallen (barnpoolen är 90 cm som djupast) klarar han sej helt själv. Han är mer under vattnet än ovan, och älskar det. I vårt hörnbadkar åker han gärna runt runt och om det går för fort stänker det över hela badrummet, och därför lämnar jag inte honom ensam.
Tvååringen vill gärna klättra ur själv men fixar det inte riktigt, därför lämnar jag inte honom.

Jag började nog lämna dem korta stunder när de var drygt ett och.ett halvt.

Jag tror våra tjejer var kring 4,5-5 då de fick börja bada utan att någon av oss satt i badrummet. Nu har det känts väldigt bra att de faktiskt är två så det finns alltid en som kan ropa om något händer men en kompis körde på varianten att barnet fick sjunga om kompisen gick ifrån. Vid 5-års ålder fick de också gå ut till sanddynorna i havet själva med föräldrakoll från stugan.

Det känns dock (just nu) som att det kommer att ta längre tid innan jag vågar släppa den minste med blicken, hittills har han visat sig vara en betydligt vildare typ än sina storasystrar...

Fast jag tycker att mina barn har kunnat ta sig upp och förstått att vatten kan vara farligt långt innan de kunde simma.
1-åringen får inte vara i badrummet själv när han badar, mer än när jag hämtar en handduk eller något annat.
Han kan ramla och slå i huvudet utan att det låter så mycket. Och så svarar han inte när man ropar.
Men som sagt, runt 2-3 har mina klarat det bra själva.

Tack för alla svar!

Det verkar ju vara väldigt olika. Mina barn har aldrig haft huvudet under vatten och vill bli torkade i ansiktet för minsta stänk. Därför har det inte varit aktuellt att lämna dem.

Men om man säger som så, kan en 5-åring med dålig vattenvana drukna i badkaret?

Men om man säger som så, kan en 5-åring med dålig vattenvana drukna i badkaret?

På olika sätt kan de väl halka och slå i huvudet, det är väl då risken för drunkning är som störst?, eller att de halkar så de har svårt att få tag att vända sig? inte det att de inte kan simma eller inte.

Intressant detta med att lära sig simma och vattenvana

Min yngste gick på babysim och var extremt vattenvan redan som pytte. Men han kunde inte lära sig simma. Att vara i vattnet var inget problem. Han hade problem med simningen långt upp i åldrarna. Han tog sig fram hjälpligt och kunde flyta på rygg, men kunde inte simma ordentligt, han sjönk som en sten när han skulle försöka simma bröstsim.

De äldre lärde sig simma i normal ålder och de hade rätt dålig vattenvana.

Jag har hört att tyngd har mkt att göra med simningen. Huvudet är ju naturligt tungt och är kroppen sedan väldigt lätt så är det svårt att få till "balansen".

På olika sätt kan de väl halka och slå i huvudet, det är väl då risken för drunkning är som störst?, eller att de halkar så de har svårt att få tag att vända sig? inte det att de inte kan simma eller inte.

Halka och slå i huvudet kan man ju göra oavsett ålder så ska man resonera så så kan ju ingen någonsin bada utan övervakning.

Liknande trådar

Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 102
Övr. Barn Hade en diskussion med en person om just detta, hennes mamma lämnade alltid yngsta sonen ensam hemma då hon gick över till grannen för...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
23 914
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 054
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar