Lammköttdel till gryta?

NilHe

Trådstartare
Jag är värdelös på att laga mat men gillar att äta gott. Nu har jag snöat in på indiska lammrätter och kommit på att jag skulle vilja göra egna grytor men har aldrig lagat något med lamm. Vilken sorts kött av lammet använder man till den sortens rätt (långkok i gryta antar jag)? Jag vill ha köttet mört, smakrikt, utan fett, brosk eller senor.
 
Jag är värdelös på att laga mat men gillar att äta gott. Nu har jag snöat in på indiska lammrätter och kommit på att jag skulle vilja göra egna grytor men har aldrig lagat något med lamm. Vilken sorts kött av lammet använder man till den sortens rätt (långkok i gryta antar jag)? Jag vill ha köttet mört, smakrikt, utan fett, brosk eller senor.
Själva grejen med grytor är att man använder det köttet som kräver lite längre tillagning för att bli mört. Om det kokas på låg temp så bryts bindväv etc ner och kvar blir extremt mört kött.

Klassiskt så är det frampartiet som gör sig bäst som kokkött. Bog, nacke, leg.

Personligen tycker jag att det är godare att göra grytor på fårkött, så länge det är välstyckat och finputsat så man inte får med fettkappor (det är där "fårsmaken" sitter). Gryta på tärnat innanlår eller bog från tacka är MUMS!

/Lammköttsproducent
 
På min lokala indiska restaurang, har dom underbart lamm, typ som högrev i konsistensen, så mört att det bara faller sönder. När jag gör lammgrytor själv brukar jag ta lammstek. Det blir bra, och är lättare att få tag på. Framdelskött utan ben vet jag knappt om det går att få tag på? Man får passa sig för att koka med fett, kan lätt bli för mycket lamm-smak då.
 
Själva grejen med grytor är att man använder det köttet som kräver lite längre tillagning för att bli mört. Om det kokas på låg temp så bryts bindväv etc ner och kvar blir extremt mört kött.

Klassiskt så är det frampartiet som gör sig bäst som kokkött. Bog, nacke, leg.

Personligen tycker jag att det är godare att göra grytor på fårkött, så länge det är välstyckat och finputsat så man inte får med fettkappor (det är där "fårsmaken" sitter). Gryta på tärnat innanlår eller bog från tacka är MUMS!

/Lammköttsproducent
Var köper man såna delar? Har aldrig sett det i någon affär jag handlat i. Tror nästan jag bara sett sett färs, entrecote och kotletter.
 
Hmm. Kanske lite svårare än jag trodde det här... När jag googlar på föreslagna delar så ser jag kött med massa fett, senor, brosk och/eller ben, dvs inte sådant kött jag ätit i grytorna från olika matställen - det är stora "rena" bitar av enbart kött. Det har jag svårt att se att man får ut från en lammbog eller lammstek t ex utifrån bilderna hos t ex köttguiden Scan och motsv. Å andra sidan såg ju högrev inte heller så rent ut heller nu vid googling och det har jag gjort lyckad gryta på... Kan man använda filén eller sabbar man den helt genom långkok?
 
Själva grejen med grytor är att man använder det köttet som kräver lite längre tillagning för att bli mört. Om det kokas på låg temp så bryts bindväv etc ner och kvar blir extremt mört kött.

Klassiskt så är det frampartiet som gör sig bäst som kokkött. Bog, nacke, leg.

Personligen tycker jag att det är godare att göra grytor på fårkött, så länge det är välstyckat och finputsat så man inte får med fettkappor (det är där "fårsmaken" sitter). Gryta på tärnat innanlår eller bog från tacka är MUMS!

/Lammköttsproducent
Tack! Det där med får vågar jag mig inte på då inget ställe jag handlar på har det utan där känns det som om man behöver hitta en gård där man kan köpa.
 
Hmm. Kanske lite svårare än jag trodde det här... När jag googlar på föreslagna delar så ser jag kött med massa fett, senor, brosk och/eller ben, dvs inte sådant kött jag ätit i grytorna från olika matställen - det är stora "rena" bitar av enbart kött. Det har jag svårt att se att man får ut från en lammbog eller lammstek t ex utifrån bilderna hos t ex köttguiden Scan och motsv. Å andra sidan såg ju högrev inte heller så rent ut heller nu vid googling och det har jag gjort lyckad gryta på... Kan man använda filén eller sabbar man den helt genom långkok?
Kan kan man väl alltid om du förkortar tiden men det blir sämre och väldigt dyrt. Köp färdiga sk grytbitar, jag föredrar att veta precis vilken del av lammet det är men grytbitar går bra det också :)
 
Hmm. Kanske lite svårare än jag trodde det här... När jag googlar på föreslagna delar så ser jag kött med massa fett, senor, brosk och/eller ben, dvs inte sådant kött jag ätit i grytorna från olika matställen - det är stora "rena" bitar av enbart kött. Det har jag svårt att se att man får ut från en lammbog eller lammstek t ex utifrån bilderna hos t ex köttguiden Scan och motsv. Å andra sidan såg ju högrev inte heller så rent ut heller nu vid googling och det har jag gjort lyckad gryta på... Kan man använda filén eller sabbar man den helt genom långkok?
Kött har bindväv, brosk, senor och fett i sig, det är så muskler fungerar, de ligger i lager och om varandra. Lamm är inte speciellt stora djur, det är inte många muskler på varje lamm som är stora nog att styckas upp var för sig. Gryta på ryggbiff blir nog köttet väldigt torrt.

Jag tror att du har ätit bogkött, alternativt stek. Det ser ut som "hela muskelbitar" för att det är kokat så att bindväv och liknande är upplöst.
 
Hmm. Kanske lite svårare än jag trodde det här... När jag googlar på föreslagna delar så ser jag kött med massa fett, senor, brosk och/eller ben, dvs inte sådant kött jag ätit i grytorna från olika matställen - det är stora "rena" bitar av enbart kött. Det har jag svårt att se att man får ut från en lammbog eller lammstek t ex utifrån bilderna hos t ex köttguiden Scan och motsv. Å andra sidan såg ju högrev inte heller så rent ut heller nu vid googling och det har jag gjort lyckad gryta på... Kan man använda filén eller sabbar man den helt genom långkok?
Jag har nog alltid gjort det väldigt mycket enklare snarare. Lamm blir nästan alltid gott i gryta oavsett vilken bit man tar. Så har gjort gryta på den bit man hittar i affären. Verkar inte lika känsligt som nötkött.

Däremot så blir det ju väldigt gott med hals och lägg och sådant, tex speciellt i ugnen, länge. Men det gör ju inte att det är det enda som är gott.

Sedan om man köper ett halvt lamm brukar man få med en massa bitar som är nästan mer ben och grejs än kött. De är ju underbara i gryta tycker jag, men det är nog en smak man får öva upp lite :D

Vidare, när vi lagat indisk mat så har de då inte varit några långkok i timmar direkt. Det gör vi annars gärna också, men inte just då, hittills. Det har varit mer av, hacka i småbitar och koka lite snabbare.
 
Jag lagar väldigt mycket lamm och gärna grytor. Jag lagar på stekar och allt "sämre bitar" jag kommer över, dvs inte filé, kotlett, rostbiff eller ytterfilé. Jag lagar även på bitar med ben.
Grejen med gryta är ju att är köttet "sämre" så är det bara att koka det längre. Lamm i sig är ganska mört så typ allt som inte är premiumbitar går utmärkt att göra gryta på.
 
Jag brukar ta bogkött och leg/nacke till grytor, lårkött gör vi i regel färs av. Men ibland gör vi typ som ”porchetta” av urbenad lårstek, mular i kryddor och vitlök och rullar ihop och binder sen kör den i sous vide plus ugn för att få yta. Det blir så det ramlar sönder fullständigt:d
Äldre djur blir korv eller kryddiga hjärpar/kebabspett.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 513
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 357
Senast: Imna
·
Mat Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 127
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 541
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp