Lammfärsbiffar - behöver jag grädde och ströbröd?

hier

Trådstartare
Funderar på att göra lite grekiskt idag. Brukar väldigt sällan göra köttbullar och färsbiffar, men tänkte att lammfärsbiffar med fetaost skulle vara mumma :d

So: räcker det med ägg i smeten, eller behöver jag hela arsenalen?

Sv: Lammfärsbiffar - behöver jag grädde och ströbröd?

Brukar bara ha i grädde som binder smeten jag. Blir så torrt och kompakt med ägg och ströbröd i enligt min personliga åsikt.

Jag gör ibland små järpar med fetaost i mitten som jag gräddar i ugnen, och då brukar det till och med gå bra med ren färs. Men ägg är ju aldrig fel, och lite mumsiga örter.

Håller det ihop sig då? Brukar du bara steka eller har du dem i ugnen sista biten? :)

Jag brukar ha i ett extra ägg och en liiiten skvätt grädde i torrare färser som lamm, älg och nöt. Ströbröd använder jag aldrig i färs längre. Försöker ha köttet så "rent" som möjligt :)

Grädde i den feta lammfärsen verkar synnerligen överdrivet. Jag är inte så förtjust i ströbröd, men blandar gärna ut lammfärs med finriven morot för att få biffarna mindre kompakta.

Men det behövs så sett ingenting. Färsen håller ihop som den är.

Ah, det var det jag var rädd för. Att det skulle bli torrt. Då hoppar jag över ströbrödet :)

Ger dem yta i stekpannan och gräddar dem färdiga i ugnen. Lika samma gör jag med fyllda köttfärsjärpar av nötkött. Funkar fint och blir saftiga biffar och järpar.

Man måste ju arbeta ihop smeten ordentligt och jag går ju "på känn" hur mkt grädde som behövs och när den är klar, så på den biten kan jag inte ge några mått ;)

Jag brukar ha ägg och en skvätt mjölk och lite ströbröd eller mjöl.

Jag använder bara ett ägg eller två i färsen och gör biffar som jag sticker ner fetaosten i. Undviker vete, så jag använder inte ströbröd i någonting och det går hur bra som helst.

Om du är ovan att tillaga lammfärs så kan jag tipsa om att de blir lättare torra om de tillagas för länge :)

Bra tips :) Lamm kan vara knepigt överlag tycker jag, men färs är lite mer förlåtande än biff eller stek. Vill ju inte att det ska smaka kofta..

Kofta smakar det bara ifall man äter för gamla djur. Så länge man äter lamm och inte gamla tackor ska det inte vara någon fara på det viset.

Jag brukar hälla ned en skvätt porteröl :d

Men har jag inte det går det lika bra med bara ägg och kanske en skvätt vatten om man tycker att smeten blir för torr.

Grädde och ströbröd använder jag aldrig, mina biffar blir biff ändå. Det viktigaste tycker jag är att ha blött händerna när man formar dem.

Det blir inte torrt om man har i tillräckligt med ost! ;)

Och kanske lite hackade soltorkade tomater i olja NOMNOMNOM! :d

Ja soltorkade tomater är en höjdare i fetaostspäckade lammfärsbiffar. Jag brukar även slänga i en klick Pesto :d

Serverar med Tzatziki till

Åh, tzatziki ska jag göra också! *börjar bli hungrig* :D

Kan rapportera att det blev hur bra som helst! Hade ett ägg i, men tog lite mjölk istället för grädde. Tack för alla tips! :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar