Lambourghini- Algarve** ???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Angela
  • Startdatum Startdatum
A

Angela

Hejsan,jag undrar lite angående denna stam,vet någon nåt om dessa hingstar och har info så skriv,är mkt nyfiken på denna stam.
Lambourghini- Algarve**

mvh camilla :banana:

Lambourghini 1028 kommer ur stofamilj 42. Han är brun med bläs, vtul, 4 vtff. Född 1988 hos Eva Malmquist-Andersson i Floby. Uppväxt hos ägaren Elise Fredriksson i Ängelholm.

Pappa är Bellini 817 och mamma är diplomstoet Lambada 21959 (e. Pascal 656) som också är mamma till Aer 1014.

Lambourghini fick 88878=39 poäng exteriört med omdömet: Välproportionerlig och maskulin hingst. Uttrycksfullt huvud, brett ansatt välformad hals, kort manke, långt välmusklat kors. Nöjaktigt korrekt men med små ledgångar. Energisk och taktmässig skritt. Energisk, taktmässig, lätt och balanserad trav.

Gångarter 778 Hopp 88/99 TH 88. Han godkändes -02 och betäckte samma år 23 ston. Det var lite i alla fall... :)

Skriver ett nytt om Algarve i fall nån annan skulle sitta och skriva samma sak samtidigt. :)

Algarve xx 791 var en fuxhingst, bläs, vtvxff, 162 cm och B-premierad.
e. Montal xx u. Altamira xx ue. Carnoustie xx
Född -72. Ägare Flyinge.

Exteriört utlåtande: Harmonisk hingst med god resning, utmärkt bogparti, god bredd i bålen och långt muskelfyllt kors. Goda inskeningar, obetydligt tåvid fram. Mycket goda rörelser i såväl skritt som trav.

Algarve xx startade och var oslagen som två och treåring och vann svenskt och danskt Derby bland annat, totalt tjänade han 381.000:-

Han dog -92.

hej och tusen tack för all info,,tror du det blir en bra avkomma från dessa hingstar?vad passar avkomman bäst som?är den avlad för hoppning eller dressyr?hur hög tror du den blir?vet du hur tempramentet är hos dessa hingstar?
mvh :D

Tyvärr så vet jag inte så mycket om hur dessa hingstar är/var i temperament osv. Har heller inte sett några avkommor till Lambourghini än.

Lambourghini själv godkändes som hopphingst med 99 i uppsutten hoppning men har också deltagit i unghästchampionat i dressyr. Bellini som är pappa till L vann sitt bruksprov med 899 i gångarter, 44 poäng exteriört, 1010 i löshoppning och 99 i uppsutten hoppning. Bellini är bland annat pappa till Michael Klimkes Navarino (död nu) som vann 7-årschampionatet i dressyr och gick GP som 8-åring. Så vad din häst passar för är ju svårt att säga, stammen är ju väldigt allround. :)
Algarve lämnade ett par diplomston.

Såg att jag inte svarade på allt :p. Lambourghini mäter 165-21 cm och Algarve 162-20,5 cm. Beror ju på hur hög mamman och andra släktingar varit. Har iofs sett och ridit ett par Bellini-avkommor och dom har varit väldigt trevliga att både rida och "på marken".

Det kan ju ingen veta förrän man sett den... :)

Hur tycker du att den är? Lämpar den sig för dressyr/hoppning? Hur ser den ut exteriörmässigt?

Inte det blekaste!

Lambourghinis äldsta avkommor fyller ett i år, så du får tyvärr ge dig till tåls :D

Lambourghini är född 1998
Jag funderar på att betäcka med honom till mitt maraton sto.
Någon som har en avkomma av honom????
Skriv gärna då

Ni som har bilder på denna hingst kan ni skicka dom till mig?
mvh :banana:

Re: Lambourghini avkommor

Jag fick Lambourghinis första hingstföl förra året. Detta föl blev sålt redan innan han var född. Han är idag ca 150 cm mycket lätt i typen, väldigt inteligent men känslig. Han sparas som hingstämne.
I lördags föddes han hel bror, som redan är bokad för eventuellt köp. Denna är lite större än sin bror och inte lika känslig. Men minst lika klok. Bägge två är mörka till färgen (lite svårt att avgöra hur mörk årets blir) med fyra höga vita strumpor och stor bläs.
Väntar sedan Lambourghini föl nummer tre när som helst.

Var och tittade på ett sto efter Kaliber-Algarve xx.

Ok häst - medelmåttig, trevlig. Snygg sida men var inte lika "snygg" att rida som exteriören utlovade.
För mycket Kaliber för min smak - sämre ridbarhet och inte särskilt känslig.
Passade bättre för hoppning där den gjorde sig bättre.

Har träffat fler med Algarve xx i andra led och de har varit ointressanta. En del av dem med fina fadershingstar.

Lambourghinis avkommor är för mig ännu okända.

jag fick mitt första Lambourghini föl för två veckor sedan, ett hingstföl, fux, 3 vita halvstrumpor, stjärna, nosbläs och snop. han är långbent, resning, schvungfulla rörelser..tycker att han är den bästa av mina föl jag har fött upp...har redan spekulanter på honom. Väntar nästa Lambourghini föl om en vecka. De föl som jag sett av honom har över lag varit lätta, vackra, högresta. Jag är iallafall jättenöjd :love: :love: :love:

Jag har ett sto efter Lambourghini som är född-03. Hon är brun med bläs och en vit bakkota.Men nu har hon ljusnat när hon släppt sin vinterpäls. Hon är väldigt trevlig i sitt tempramet. Har tyvärr inga bilder på henne att lägga ut på nätet. Vet heller inte hur man gör. :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 715
Senast: Amha
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 892
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar