Lambay Inver RC 4

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nupilot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 642

Nupilot

Trådstartare
Lambay Inver RC 4, det är inte mycket jag inte vet om honom! Men jag skulle gärna vilja höra om det finns några människor här som mött denna gigant?

Han var tyvärr redan död när jag "snubblade" över honom på Brolötens Stuteri genom Brolötens Grafit mfl.

Berätta gärna så mycket ni vet!
Avkommor etc! :bump:

Sv: Lambay Inver RC 4

Vet tyvärr inte historien bakom honom men umgåtts med honom under en period i slutet av hans liv då jag jobbade på Brolöten tillfälligt. Han var en bestämd herre:rofl: då som lät alla få veta att han var kung, hatade de andra hingstarna och stod iett eget stall m 3 brudar:cool: . Några avkommor från den tiden: alla Brolötenuppfödningar som har namn eft stenar, Grafit, Amiant, Ametist, Korall, Citrin mm.

:) du har MÖJLIGEN inga bilder på honom ifrån slutet av hans liv?

Jag kan säga att hans son, Brolötens Grafit som jag äger OXÅ måste berätta för alla att han är kung o även han har 3 egna ston bara 20 meter ifrån hans egen hage ;)

Hemskt ledsen, har foton på många därifrån(vanliga kort) men inte han. Kanske för att han var lite risig det sista:smirk:

Jo Chris har berättat att när han stod o lutade sig emot väggen i boxen o bara stirrade blint ner i backen så hade kämpen gett upp.

Har bilder på honom ifrån 1995 o han såg risig ut redan då.
Du har inte möjligen någon bild på Graffe som lite yngre ? ;)

Jag har gamla bilder som måste vara från början av 80 talet, var där på läger då, men om de går att scanna, de är suddiga.
Men Chris borde ju ha massor av kort ju.

Inver var kungen och jag tror det var samma år som Finney Master kom och Inver hade sjå att hålla koll.

Kommer även ihåg Lambay Lady mýcket väl från tidigare.

Ja Chris har MASSVIS med bilder :)
Men det är alltid kul att höra någon annans histora om honom :)

Ja, har hört att Finney Master var hatobjekt nr 1 :)
Stackars lilla Inver, inte lätt :)

Kan han möjligen benämnas stämpelhingst?
För på 80talet (?) tyckte jag att det var lätt att se vem som var fadern på de ponnyer man träffade på. Och de stämde då alla gånger jag frågade om LI var pappan. Detta trots att jag inte alls kunde något om connemaraavel.
Bla fanns det en typisk avkomma som hetter B Rhodonit i min närhet.

*knapplån*

Jag jobbade på Brolöten -91, då var ju både Finney och Inver i livet. Grafit var tre år, jag red honom då.
I all korthet - hästarna var underbara, allihop. Inver var ju Hingst med stort H, det märktes. Men jag gillade honom, visst var han speciell men inte dum. Minns när jag ledde ut honom när jag hade 40 graders feber, halkade en gång i den leriga backen upp till hans hage. Han bara stod där.

Finney gillade jag också skarpt. När han hade sina piggare dagar gnäggade han och kom galopperande till mötes i hagen.

Grafit var underbar också. Kaxig och hingstig, visst, men aldrig dum. Kul att rida vad jag minns.

Kort sagt, hanterade ju hingstarna och flera avkommor. Gillade alla utom kanske nån saluponny :).

Var bara där ca 4 månader, men minns alla hästarna.

Mvh Cissi

=) =) =)
Du har inte bilder på Finney, Inver o Graffe ifrån 91?

Grafit är fortfarande hingstig och skrikig men aldrig dum :)

Nope. Jag kände den som ägde honom för 15-20 år sedan.....och har nog varken sett häst eller ryttare sedan dess.Har ingen aning om hästen lever.

Min mamma jobbade hos Oxenstiernas på Värnberg på 60-talet och minns Inver sen dess, han var kung även där men inte dummare än att han visste när han inte behövde skylta med det. En mycket intelligent häst.
Själv har träffat på honom på Brolöten på 80-talet och har haft en Inveravkomma och en FM - LI-avkomma.

:) Gud va kul!

Grafit har inte riktigt hajjat det där än ;)
Han måste vara kung hela tiden!

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
45 123
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 655
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 802
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 823
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka