Läkningstid på spricka?

Thera

Trådstartare
Min häst har nu stått på boxvila i 2 + 3,5 veckor, med veterinärbesök emellan, för en spricka i hovbenet.

Och - damen är fortfarande halt. Är det nån som vet hur lång tid det brukar ta att läka en sådan sak? Och påverkas läkningstiden av hästens ålder?

Veterinären ordinerade boxvila i fyra veckor efter åb, men jag börjar undra om det här nånsin kommer att bli bra. Nu har hon bara en halv vecka kvar, sen har hon stått sina 4 veckor.

Och sen då liksom? Någon som hört talas om sånt här som aldrig har blivit bra, eller lyckas det alltid?

Sv: Läkningstid på spricka?

Oftast lyckas det, lite beroende på vart sprickan sitter. Hur halt är hon då??
Jag ger alltid mina skelettskador symphytum/Vallört

Jag vet inte vilken grad vet. bedömde det som, men i skritt är det precis så man kan se det, i trav däremot syns det ordentligt.
Sitter som jag fattade det i karleden precis.

Tror du att ett tidigare ganska hårt liv med väldigt dåligt foder, dåligt skötta hovar, ingen avmaskning med mera kan påverka hennes läkningsförmåga nu när hon blir äldre?

Kan du berätta mer om vallörten?

Jag kör den mest i homeopatisk form men finns även som ört att köpa, den kallades förr för benkitt och har bra läkegenskaper på ben, brosk o bindvävnad. Innehåller allantoin som stimulerar cellproduktion och B12 som säger sig kunna bryta ner röda blodkroppar...Bör inte som ört ges längre perioder ( 2-4 veckor)

Bra även för lungor, luftvägar och magproblem.

sök på goggle om du vill veta mer :D

detta hittade jag på goggle vallört + benkitt

VALLÖRTS BLAD
Stärker benstomme, eliminerar gifter ur kroppen, läker vävnader.
Denn innehåller bla. Ämnet allantoin som är den substans som aktivera cellnybildning av frisk vävnad så att skador och brott läker snabbare.
Vallört kallades längre tillbaks för benkitt efter sin förmåga att läka benbrott mkt snabbt.
Den intages lämpligen som pulver som tillreds som en redning och spädes eftersom.
Cancerpatienter intager den med fördel tillsammans med Rödalmsbark, Lucern, Nässla, rölleka, ringbomma och åkerfräken

Som homeopatika heter det Symphytum officinale

Men det är ju bara 5,5 vecka hon stått på box, min fick sin fraktur i oktober och stod på boxvila (boxhage) i fyra månader ungefär, jag fick börja promenera/köra henne i skritt innan boxvilan var slut.

Vet du om frakturen sitter på grenen av hovbenet? Jag har hört en siffra på att 95% av alla som har fraktur där blir bra,

Om veterinären säger att frakturen går upp i Hovleden är det sämre prognos på den.

Min valack fick en spricka i ballområdet, veterinären sa ett halvår, han var fit igen att börja skrittas efter 3 månader.
Igång efter 9 månader i vanlig form.
Symptomen var blockhälta, vi trodde inte det skulle gå så bra!
Han var då 7 år, arab.

Li

Oj, då är det ju lugnt för min del fortfarande..

Konstigt att vet. har sagt bara 4 veckor, men hon kanske vet mer än jag då.

Jag vet inte exakt hur sprickan sitter, och vid första besöket var vet. inte ens säker på om det var den som orsakade hältan eller om den var gammal eller ny. Så jag antar att den är ganska liten eller hur man säger.

Vid andra besöket bedövades hon där för att vi skulle vara säkra och då slog man fast att det var den.

Jaja, jag får ringa och höra med vet. helt enkelt.

Tack för era svar! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 271
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 099
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka