läkemedel antecknat i passet

jonbon

Trådstartare
när hästen stod på strömsholm så behandlades han med ett läkemedel som dom nu har skrivit in i passet på den sidan där det står " läkemedel som inte är upptagna i bla bla bla. gäller endast hästar till livsmedelsproduktion"
betyder det att det är en viss karens på honom nu eller att han aldrig får gå till livsmedels produktion??

Någon som vet??

Sv: läkemedel antecknat i passet

Hur lång karens det är på en medicin står i fass så där kan du kolla upp om det bara är några dagars karens eller om det är livstidskarens.

man tycker att dom borde kunna skriva med det i passet också!! drför jag tänkte att det kanske var bestämt att om dom hade en anteckning så va det bestämt hur länge eller om de är livstid!

Har aldrig varit med om att de har skrivit in något annat än livstidspreparaten. Vad är det för preparat den fått ?

ringde till strömsholm tidigare idag och hon trodde det var 6månader.. hon var inte säker och veterinärerna hade fullt upp med ett akutfall.. men hon skulle be dom kolla upp det och ringa nästa vecka!
om det vore livstids karens så borde dom skriva det klart och tydligt tycker jag! och så fanns det ju typ 3 uppslag som dom kan fylla i såna preparat så det borde ju vara såna som de bara är visstids karens på!

ringde till strömsholm tidigare idag och hon trodde det var 6månader.. hon var inte säker och veterinärerna hade fullt upp med ett akutfall.. men hon skulle be dom kolla upp det och ringa nästa vecka!
om det vore livstids karens så borde dom skriva det klart och tydligt tycker jag! och så fanns det ju typ 3 uppslag som dom kan fylla i såna preparat så det borde ju vara såna som de bara är visstids karens på!

Anledningen till att de inte skriver in att det är livstidskarens är för att det kan ändras innan det blir aktuellt att hästen skall slaktas. Idag är det livstidskarens men om ett år har kanske dessa preparat genomgått tester som istället ger dem en tidsbegrändad karens och därför skrivs preparatnamnet in så får man snoka rätt på vad som verkligen gäller den dagen det blir aktuellt.

Butta tex fick livstidskarens för att tillverkaren inte har velat betala för de tester som behöver göras för att eu skall godkänna kortare karenstid. Var flera preparat på samma gång som åkte på livstidskarens till dessa tester är gjorda några har gjort dem och fått en kortare tidsbestämd karens istället. Ser rätt löjligt ut när de ändras från livstid till 14 dagar tex.

aha!!!!:) ja!! klart de är så!! tänkte inte så långt!! tack för ett bra svar!!:)

Polymyxin B var det som han fick!

Och något är tydligen även ändrat när det gäller vad de skall fylla i för kikade nu i mina nyaste pass och helsidorna att fylla i läkemedel på är nu borta, kvar är en mkt luddig sida att förstå och längst ner finns 3 ynkliga rader att skriva någonting på ??? Så till ett helt hästliv så vill det till att de inte skriver in något oväsentligt på dessa 3 rader, för vad man gör sen förtäljer inte informationen

aha!!!!:) ja!! klart de är så!! tänkte inte så långt!! tack för ett bra svar!!:)

Polymyxin B var det som han fick!

Slår man det på fass så verkar det enda läkemedel det finns i vara ögondroppar till hund o katt.
Om det kan stämma att det är det den fått, så kan jag tänka mig att anledningen till att den skrivs in är för att den inte egentligen är till häst och har väl därför inte testats till häst och fått någon karenstid. Sen kommer alltid den spännande frågeställningen ang vad som verkligen gäller med dessa och karenser. Skall man jämställa dem med andra snarlika antibiotika historier eller skall de blint räknas som livstid.
Vi hade en rolig diskussion ang en antibiotika salva som heller inte är testad för häst men samma substans finns i andra beredningsformer dock av annat märke vad gäller egentligen helt lagenligt med en sådan ? Den ena veterinären tyckte det var självklart att den räknades likadant som det andra märket med samma substans medans den andra började förbryllat fundera och kom fram till att egentligen gör den ju inte det för detta märke var bara testat på ko. Riktigt snurrigt kan det bli ibland speciellt om man börjar gräva för mkt i det :angel:

ja de e mycket med det där! hittade också det i ögon/örondroppar men det borde han inte fått! men hittade lite annat om det också så jag tror polymyxin är något antibiotika preparat.. hästen i fråga hade sår i tarmarna så han fick säkert antibiotika!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 498
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 003
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 898
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 506
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna