Mia_R

Trådstartare
Var får man tag på bra lakan? IKEA:s jäkla skit är ju tunn som en silduk och håller därefter. :mad:

Sv: Lakan?

Loppisar och sånna ställen har i bland rikigta fina gamla lakan(o använda) med bra kvalite:) Nytillverkade har jag inte hittat några med tjockare kvalite.

Tyvärr tror jag inte man kan få tag i nya av riktigt bra kvalitet. Den typen av tyg tillvekras helt enkelt inte längre enligt den tyghandlare jag talade med för ett tag sedan. Loppisar är nog enda vägen.
/Shaggy som vill ha hårt slagna, tjocka lakan som manglas tills de står för sig själv

Bra kvalitet, då är det inte så mycket frågan om var, utan mer om vad.

Mitt tips är att leta reda på sängkläder i Bomulls-Percale, alltså tätvävd bomull. Inte Ikeas sorter dock. Bra Percale ska ha Thread Count på minst 200, men Ikea kallar sina lakan för Percale redan vid 180 - mycket dåligt gjort av Ikea.

Jag har köpt en uppsättning dyra bomullspercale (Himla och Mille Notti) som jag kör året runt, tvättar och torktumlar och sätter i sängen direkt igen. De ser inte ens nötta ut och jag har haft dem i två år nu. (Katten klöser dessutom frenetiskt på täcket varje kväll och har än så länge inte ens fått en klo att fästa i det.)

Det bör finnas billigare än dessa sorter att få tag på - kontrolläs bara vad det är för Thread Count (TPI). Minst 200.

Tack, får kolla Mille Notti som jag upplevde som helt fantastiska när jag sov i deras sängkläder förra året. :love:

Tack även för tipset om Bomulls-Percale, har aldrig hört talas om det tidigare och loppisarna börjar bli utplockade. Gillar ju också de gamla lakanen som var ordentligt slagna och i det närmaste outslitliga. :love:

Ja, jag blev mycket besviken nu.. har haft Ikeas lakan, men många år sen jag köpte nytt men gjorde det förra månaden. Nu var det bara bajs.

Min mormor vävde egna lakan, (o gardintyger mm) dessa finns i omlopp än i vår familj. Mjuka härliga, helst soltorkade och nybäddade... mmmm

Senast ändrad:

Jag har köpt en del i Ullared, som jag är mycket nöjd med, ordentligt tilltagna (dvs ligger kvar runt bäddmadrassen) och mjuka och sköna. Sedan är det klart, det är ju inte det lyxigaste man kan köpa, men väldigt bra för det priset!

Fast vad är bra för priset? IKEA:s ser man igenom och de går sönder på nolltid när man som jag har katter som vill sova under täcket i en hög, minsta lilla märke av en klo och det duger inte ens till mattrasor efter en tvätt. :p

Det blir dyrt i längden att köpa nya varje gång jag ska bädda sängen. Tror Milli Nottis svindyra kan löna sig i längden. :confused:

Är det just när man har djur som IKEAS lakan är dåliga? Mina har nämligen aldrig gått sönder, jag har haft vissa i 4-5 år... De jag slänger gör jag för att de blivit lite "dassiga", inte för att de gått sönder.

Jag tror kvalitén var bättre förr även när det gäller IKEA:s, jag var tvungen att köpa nya lakan sedan jag skaffat en 180-säng med 180-dyna och de är bara skit. Mina gamla lakan håller för katternas framfart.

Senast ändrad:

Jag har bara 2 underlakan, varav det ena är från Mille Notti, det används alltså frekvent och tvättas alltid i minst 60 grader. Jag har väl haft det i 5-6 år nu, inte en enda tråd har släppt och det är precis lika bra som när det var nytt. Så för min del lönar det sig definitivt.

De är mycket bättre än mina IKEA-lakan ;) Nej, men det är ju svårt, men man ser inte igenom dem iaf :) Fast jag har inga djur i min säng heller.

kl

På samma ställen som vi som inte har IKEA i närheten köper lakan... :)
Jag gillar Jotex och köper det mesta av sängkläderna därifrån.

Annars finns ju även Hemtex, Ellos, Jysk osv... samt stormarknaderna!

*kl*

Var några år sen jag köpte lakan på ikea. Var dock in där för ett tag sedan och såg att dom hade enkellakan mycket billigt, men dom var tunnare än en pappersnäsduk! Har det blivit standard på alla ikealakan? Mina gamla håller helt okej. Förutom det som sambon skulle "fixa". Han är väldigt händig men allt han ska "fixa lite" blir inte alltid så bra.

En kväll efter flera veckors bråk, dragande och slitande i glidande lakan såg sambon vild ut i blicken och jag kände att det här är ett av hans fixarögonblick. Det var det också, han slet fram en stor låda med säkerhetsnålar och började nåla. För att vara HELT säker på att det inte skulle glida, så drog han åt lite extra. Vi kröp i säng och allt var frid och fröjd, jag var på sekunden att somna, när jag flyger upp ur sängen, skrämd av ett häögt RIIIIIIITCH. Lakanet sprack. Mitt under min kudde och framför mitt ansikte. Sambon sov dock vidare...

Köper lakan på rea på jysk och rusta. Särskilt rusta blev jag glatt överraskad av att dom hade så pass sköna lakan. Håller inte i hundra år men rätt länge ändå.

kl. vet ju inte hur ni lyckas slita ut dem, har nästan enbart ikealakan och de tvättas och tumlas var och varannan vecka, inget har slitits nämnvärt.

Liknande trådar

Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
598
Senast: Jfrelin
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
743
Senast: Shaggy
·
Samhälle Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 185
Senast: Magnum
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar