lakan i barnvagnen?

Scorpan

Trådstartare
Känner mig grymt vilse i "det-du-behöver-ha-för-att-ha-en-bebis"-djungeln och fick i går en fråga av min mamma. "Har du täcke och lakan och sånt till barnvagnen?"

Jag erkänner att jag stod som ett fån och svarade henne nekandes: "ska man ha det?"

Vi har en sprillans ny teutonia med hårdlift i och ingen har sagt nått om täcke och lakan till den. I affären kan man ju fråga men där lär man få ett inte fullt opartiskt svar är jag rädd...


Hur har ni gjort?
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Jag har lakan o kudde o filt/täcke beroende på temp ute i vagnen:)
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Japp, lakan och tunn filt med påslakan och en bäbiskudde med matchande örngott. Används ju mer sommartid, på vintern är det mera fårskinn och åkpåse som gäller.
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Ahhh - tack för era svar!

Jag har insett att man behöver mycket för att ha en bebis ;) Jag lever nog kvar i medeltiden *ler*

Tack och lov är min mamma i sömnadstagen så hon skulle sy åt mig men nog skulle man kunna spendera MYCKET pengar på prylar till bebben!!
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Sommartid är det väl lakan som gäller, blir lite varmt med åkpåse....:)

Kudde hade jag aldrig (fick höra att man inte skulle ha det).
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Beror väl på när barnet ska födas. Vi har madrassskydd, underlakan och sedan bara en filt. Bäbis beräknas komma 6 augusti och då lär det fortfarande vara rätt varmt så han/hon behöver nog inget täcke då. Annars kan vi använda täcket vi har i vår babykorg om det blir en otroligt kall sommar.

Så svaret är nej, vi har inte köpt dyra lakan till vår vagn.
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Något täcke har jag aldrig använt i vagnen. Mina barn föddes i april förra året och eftersom sommaren var så varm då så hade jag max en tunn babyfilt. När hösten kom bytte vi till sittdelen så då var det åkpåse som gällde.

Tunn kudde använde vi.

Ska även erkänna att jag bara har två "riktiga" babylakan, resten har jag själv gjort av enkellakan som vi ändå inte använder längre. Sådana där som är tvättade många gånger och som är riktigt mjuka och härliga! :love:

Allt beror på när din bebis ska födas. Lager på lager principen är väldigt smidig annars. Hellre 4 filtar än ett täcke, så att man lätt kan anpassa efter temperatur!

Lycka till! :)

/Timsetim
 
Sv: lakan i barnvagnen?

*kl*

Bebis är beräknad den 16 juni så det blir mitt i sommaren. Jag har en filt jag tänkt använda.

Det är en förvirrande värld ;) Tur att man har buke!
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Men säger man inte att fårskinn svalkar på sommaren, eller är jag helt ute och seglar?? Det låter gutt i alla fall!

Till TS:
Jag har ett par underlakan till vagnen än så länge, men inget täcke eller "överlakan" till täcke i vagnen. Jag planerar att inte behöva köpa ngt vagnstäcke eftersom jag har bf 29 juni, men man får väl se hur det ser ut när sommaren drar sig mot sitt slut. Svärmor har virkat och sytt ett fintäcke som jag tänkt använda samt att jag köpt en bomullsfilt att ha när det andra täcket är för varmt.

Som någon nämnde innan kan man ju också sy om ett vanligt stort lakan och använda i vagnen. Lakanen till spjälsängen borde väl gå att använda också. Det kan väl inte bli så knöligt, eller?
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Precis. Men kan du tänka dig hur många som kom fram och trodde jag var helt galen :crazy: Och som förstagångsmamma är man inte alltid så kaxig. Men det där med fårskinnet höll jag hårt på.

Fårskinn känns svalkande när det är varmt ute, och värmer när det är kallt. Just för att det håller kroppstemperaturen stabil. Dock kan det vara bra att ta bort fårskinn om barnet har feber, just eftersom de kan behöva något riktigt svalt då.

Min son har sovit på ett i sin säng i ett år nu, han älskar sina "Ludde". Jag byter med jämna mellanrum, trots vädring och borstning blir de solkiga.
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Min mamma köpte påslakan, täcke och kudde för att ha i vagnen men det enda som användes var kudden. Han föddes på sommaren så en tunn bomullsfilt på dagen och en tjockare filt på kvällen var det enda som behövdes. Tycker också att en mjuk filt är mysigare än påslakan som kan bli lite stelt.
 
Sv: lakan i barnvagnen?

*kl*

Bebis är beräknad den 16 juni så det blir mitt i sommaren. Jag har en filt jag tänkt använda.

Det är en förvirrande värld ;) Tur att man har buke!

Samtidigt som mig då :)
Lika förvirrad också märker jag :D

Följer och nyttjar svaren i din tråd:angel:
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Knapplån.

Min son föddes i slutet av september, så jag använde mig utav en åkpåse direkt. När vi bytte till sittvagn nu i april, så har han fått ha en filt över benen när det var kyligt/blåsigt ute. Till vintern tänkte jag köpa en fotsack som kan värma honom.
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Bebben kom den 11 juni istället =) En liten grabb på 3530 gr och 51 cm!
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Bebben kom den 11 juni istället =) En liten grabb på 3530 gr och 51 cm!

Grattis!!!
Hoppas allt gick bra.

Jag har än så länge ett fårskinn i vagnen. Ingen kudde, fårskinnet var lite stort så jag vek det i huvudändan istället.
Sen har jag bara en babyfilt nu på sommaren.
Tycker det ä bättre med flera tunnare filtar än ett tjockt täcke. Man kan lättare reglera temperaturen i vagnen då.
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Bebben kom den 11 juni istället =) En liten grabb på 3530 gr och 51 cm!

GRATTIS!! Hoppas allt är bra med lilla familjen!

Häftigt förresten, du har exakt samma vikt o mått på din son som jag hade på min!
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Förlossningen gick finfint! Tyvärr drabbades han av lågt blodsockervärde som tydligen skall vara jättevanligt... Så vi fick spendera några dagar på neoavdelningen i eskilstuna. Men nu mår vi alla toppen!!

Tack för alla gratulationer!
 
Sv: lakan i barnvagnen?

Grattis!

Ser att vi bor väldigt nära varandra *funderar på vem du kan vara* :o

/Therese som fick en dotter (till) i lördags :love:
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp