Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Som sagt kan sbrp vara lägre än energi i ett hö?
Jag pratade med en som hade hö i småbal igår och när han sa att det hade 4.8 sbrp så satte jag i halsen... Kan han ha läst fel? Ska det vara 48?? Kan det vara så illa? Energin låg på 7.2 mj..
Ingen som vet om detta kan stämma? Om det är liten chans så tänker jag se till att få se analysen och hålla tummarna att detta är så bra som det verkar! alltså 7.2 och 48, då åker jag och shoppar!
För att hamna så lågt skulle råproteinhalten behöva vara lägre än 4% i höet. Inte helt omöjligt men med så låg proteinhalt ska man inte använda de vanliga formlerna för beräkning av SmRp. Resultatet blir helt enkelt orimligt.
Stämmer värdet så är detta hö naturligtvis helt värdelöst som foder till hästar.
Jag skulle nog säga att det absolut är möjligt, jag tror till och med jag har hört talas om analyser med minusvärden av protein... Dvs att det krävs mer protein för att bryta ned fodret än vad det ger. Det kan dock vara en skröna.
Jag kände när jag pratade med honom att han inte hade koll på läget, så jag ber att få en kopia på analysen med mig hem, så får vi se om det var procent, kvot eller ett helt galet värde på höet!
Hästmänniskan
Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande.
Bytte stall i augusti, till...
Bukefalosnyheter Jag tyckte väl att det var något annorlunda under Nytt häromdagen?
Trodde bara jag hittat nåt jag inte noterat förut.
Har det funnits...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.