Lägre sbrp än Mj i hö, är det möjligt?

Boerperd

Trådstartare
Som sagt kan sbrp vara lägre än energi i ett hö?
Jag pratade med en som hade hö i småbal igår och när han sa att det hade 4.8 sbrp så satte jag i halsen... Kan han ha läst fel? Ska det vara 48?? Kan det vara så illa? Energin låg på 7.2 mj..

Sv: Lägre sbrp än Mj i hö, är det möjligt?

Ingen som vet om detta kan stämma? Om det är liten chans så tänker jag se till att få se analysen och hålla tummarna att detta är så bra som det verkar! alltså 7.2 och 48, då åker jag och shoppar!

Undrar jag också så uppdatera gärna när du sett analysen. Jag har sett låga värden, men inte SÅ låga...

För att hamna så lågt skulle råproteinhalten behöva vara lägre än 4% i höet. Inte helt omöjligt men med så låg proteinhalt ska man inte använda de vanliga formlerna för beräkning av SmRp. Resultatet blir helt enkelt orimligt.

Stämmer värdet så är detta hö naturligtvis helt värdelöst som foder till hästar.

Jag får helt enkelt åka upp och titta på pappret i egen hög person!
Återkommer med svar när jag har varit där!

Jag skulle nog säga att det absolut är möjligt, jag tror till och med jag har hört talas om analyser med minusvärden av protein... Dvs att det krävs mer protein för att bryta ned fodret än vad det ger. Det kan dock vara en skröna.

Blir spännande att få veta svaret!

Talade han inte om procent då? Isåfall är det ju 48 g/kg

Ja, det är möjligt. Har haft "nöjet" att få till foderstat med den typen av hö en vinter.

*hugger en knapp*

Jag kände när jag pratade med honom att han inte hade koll på läget, så jag ber att få en kopia på analysen med mig hem, så får vi se om det var procent, kvot eller ett helt galet värde på höet!

Återkommer

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 513
Senast: Pratsch
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka