Är ni inte överens så begär du hjälp av ditt fackförbund så får de driva frågan för att se till att din lön blir mer rättvis.....
Alla fackförbund driver inte "rättvisa" löner. Mitt gör det inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är ni inte överens så begär du hjälp av ditt fackförbund så får de driva frågan för att se till att din lön blir mer rättvis.....
Fast det är väldigt svårt att få facket att driva en rättvis lön. Vad är rättvis lön?Säga upp sig på studs löser inga problem, annat än att du kanske blir arbetslös och inte får någon inkomst alls....
Jag tycker du ska kontakta din arbetsgivare och be att få motiverat varför den personen har en så mycket högre lön än du och be att få motiverat vad du skall göra för att komma upp i samma/högre lön. Är ni inte överens så begär du hjälp av ditt fackförbund så får de driva frågan för att se till att din lön blir mer rättvis.....
Det låter jättebra, men uppskattningen av någons prestation blir väl ändå mer eller mindre godtycklig om man inte står vid ett löpande band?
Vill man bli betraktad som missunnsam kverulant är det ett bra alternativ.Säga upp sig på studs löser inga problem, annat än att du kanske blir arbetslös och inte får någon inkomst alls....
Jag tycker du ska kontakta din arbetsgivare och be att få motiverat varför den personen har en så mycket högre lön än du och be att få motiverat vad du skall göra för att komma upp i samma/högre lön. Är ni inte överens så begär du hjälp av ditt fackförbund så får de driva frågan för att se till att din lön blir mer rättvis.....
Jag ser inte ens riktigt problemet.... Det är väl bara att boka ett möte med chefen, säga vad du vill och är ni inte överens får du börja söka jobb.
Jag har en gång varit missnöjd, jag ville ha ytterligare 3kkr efter löneökningen. Jag och chefen diskuterade det på extra möten och sen bytte jag jobb. Då kunde minsan det gamla jobbet skaka fram pengar till en lön som skulle varit 5kkr över vad jag tidigare begärtjag valde att byta oavsett
Omöjligt att svara på utan att veta mer. Men i många yrken i Sverige idag tillämpas individuell lönesättning och då är det inte ett dugg konstigt utan snarare vanligt.
Dels kan personen ifråga ha haft ett högre löneanspråk vid anställning. Men jag tänker också att du skriver att chefen är nöjd med dig på utvecklingssamtalen, men har ni haft lönesamtal? Har du själv motiverat för chefen varför du tycker att du förtjänar högre lön?(att kollegor har högre är sällan bra argument) Om du trivs med jobbet skulle jag ta upp ett lönesamtal innan eventuell uppsägning. Trivs det inte, se det som en morot att hitta något bättre.
Nu vet inte jag hur stort ditt företag är eller om ni använder kollektivavtal men om det funkar som hos oss så har man ju en lönerevisioner som skall jämna ut det. Så om det är för stor spridning innebär det att den som kom in med för hög lön får minimilöneökning tills de andra är ifatt och kommer dom in för lågt får ingen annan någon höjning förrän den är ifatt.
Systemet skapar såklart en rätt hatiskt stämning mot alla nya som inte råkat pricka rätt.
Prata med chefen innan du säger upp dig är mitt tips.
Säga upp sig på studs löser inga problem, annat än att du kanske blir arbetslös och inte får någon inkomst alls....
Vi har haft både utvecklings- och lönesamtal. Sist var jag lite hukande på lönesamtalet tror jag. Jag har haft, och kanske fortfarande har, issues med min sjukskrivning. MEN jag skulle kunna kata på mig och motivera högre lön. Dock är det som någon skrivit svårt med ett större skutt när man halkat efter.
Jag kan svara alla lite här. Flera har sagt boka möte med chefen och framföra mina krav och sluta om det inte går igenom.
Då kanske det är läge med lite mer bakgrundsinfo. Jag är sjukskriven på halvtid och har varit ganska länge. Den halvtid jag jobbar funkar bra för både mig och företaget. Jag har sällan annan frånvaro, så de kan räkna med mig de tjugo timmar jag ska jobba. Man har också anställt en till person för avlastning som också gör annat.
Sett ur min synvinkel är jag väldigt oattraktiv på arbetsmarknaden om jag skulle söka annat jobb. 50-plus, halvtidssjukskriven, inte avslutad universitetsutbildning. Jag är på precis rätt plats med mina kunskaper eftersom jag jobbar inom mitt område. Föregångaren på min post var filmag inom mitt ämnesområde, men har avancerat vidare. Själv är jag på rätt plats, men har svårt att flytta vidare. Både på grund av min sits med sjukskrivning och att det är ett smalt område. Vi är det enda företaget i mellansverige som sysslar med det här.
Ur företagets synvinkel är jag helt rätt person på rätt plats om jag frånser sjukskrivningen. På min halva tid gör jag gör jag _minst_ett lika bra jobb som mina kollegor gör på tjugo timmar.
Då är min fråga hur mycket det är motiverat att halka efter i lön pga sjukskrivningen? Det kanske förklarar allt? Jag är inget att räkna med, så att säga.
Jag är absolut inte i den sitsen att komma med ultimatum om att sluta om jag inte får önskad löneökning. Jag känner spontant för att göra det och klara mig ändå, men nytt jobb blir svårt att få. Allt är perfekt för mig på den här arbrtsplatsen, och det tror jag chefen är medveten om. Flextid, möjlighet att jobba hemma, väldigt självständigt, lägger upp mitt arbete själv. På grund av dessa faktorer vet jag inte vilken attityd jag ska inta vid eventuellt möte med chefen.
Ursäkta rörigt inlägg.
Och jag å min sida tror inte det har med din halvtidssjukskrivning alls att göra, utan att din nyanställde kollega helt enkelt ställde krav på den ingångslönen den fick.
Tror jag med, och om det skulle ha med halvtidssjukskrivningen att göra (enligt chefen) så får du hävda din kompetens och utveckling. Jag kan klart förstå att man halkar efter om man är helt sjukskriven under en period (då utvecklas man ju inte menar jag) men du har ju jobbat under en längre tid på halvtid vilket gör att du trots din deltidssjukskrivning har hängt med i utvecklingen ändå. Att hålla stenkoll på att få vara med på kompetensutveckling trots halvtidssjukskrivning är något som är viktigt för att hänga med (eller ha något att komma med) i löneutvecklingen.Och jag å min sida tror inte det har med din halvtidssjukskrivning alls att göra, utan att din nyanställde kollega helt enkelt ställde krav på den ingångslönen den fick.