Lägre klasser på häst.

Roucle

Trådstartare
Hejsan. Min fråga är säkert idiotisk för er som tävlar mycket. Men för mig, som är ny, är det inte alltid lätt att veta.

Jag ska börja tävla smått i vår med en häst på 1,58. Tänkte satsa på en del dressyr men även lite hppning. Hästen jag rider tycker inte det är kul att hoppa när det går över 70 cm. Efter 70 cm springer han bara igenom hindrena.:crazy:. Under 70 cm hoppar han glatt, och bjuder bra:). Finns det storhästklasser som är så låga?. Är jag helt ute och cyklar om jag har uppfattat att hästklasserna börjar på 90 cm? Tacksam för många svar!/bella

Sv: Lägre klasser på häst.

Den lägsta "riktiga" klassen är 90 cm men på tillexempel pay&jump kan du hoppa lägre :)

På vissa tävlingar kan det finnas 80cm, annars kan ju pay and jump vara ett bra alternativ.

Min dator är för seg för att jag ska kunna öppna TR nu så jag kan dubbelkolla men jag är rätt säker på att det får finnas lägre än 90 på tävling. Men 90 och under får endast ha bed. A alltså kan du ju inte tävla på "riktigt".

Okej tack för svar och tips. Pay and jump, var hittar man sånt?

.. Gud vad orutinerad jag känner mig nu! :S

Min ridklubb har pay&jump en gång i månaden under vår och höstterminerna, hinderhöjderna hos oss börjar på 60 cm och går vidare upp till 1.10-1.20 någonting, så det är bara att välja vilken höjd man vill hoppa. Kolla med ridklubbarna i ditt område, så kan de säkert berätta var du kan hitta en lämplig p&j.

Jag vart själv med på min första P&J förra månaden... sjukt kul!

Jag ser fler och fler klubbat som börjar sina tävlingar med 80, inte jätte vanligt men det förrekommer. Skabersjö har t ex i dag 80 cm.

bor du i linköping eller läser jag helt fel?
Då har du Assedun, Mjölby RK, Ånestad, Stall Tollstad, Kinda mfl att åka till.

På klubbtävlingar brukar det finnas Clear Roud-klasser, där man kan välja höjd helt själv. Där brukar man kunna hoppa från 40 cm även om man har stor häst. Men då måste man oftast betala medlemsavgift till klubben.

Min dator är för seg för att jag ska kunna öppna TR nu så jag kan dubbelkolla men jag är rätt säker på att det får finnas lägre än 90 på tävling. Men 90 och under får endast ha bed. A alltså kan du ju inte tävla på "riktigt".

Numera är det även tillåtet med 80 cm.

bor du i linköping eller läser jag helt fel?
Då har du Assedun, Mjölby RK, Ånestad, Stall Tollstad, Kinda mfl att åka till.

Det stämmer, jag bor i inköping. Tack så mkt för tipsen, ska kolla där och se om jag hittar ngt som passar mig ocg min polle^^

Tack alla andra för svar med, det har väckt mitt tävlings intresse ännu mer!:D

Ser att du fått massor av svar.
En fråga bara, varför tävla en häst som inte tycker det är kul att hoppa?:crazy:

Ser att du fått massor av svar.
En fråga bara, varför tävla en häst som inte tycker det är kul att hoppa?:crazy:

Hästen jag rider tycker det är kul att hoppa. Högre höjder är han inte lika bra på, och då försöker han slippa undan genom att springa brevid eller springa rakt igenom.På höjder som 40-80 cm tycker han det är kul och blir jättehet, han hoppar då med mkt bra bjudning. Anledningen till att jag också strävar efter lägre höjder är att han aldrig varit ute och tävlat. Därför vill jag inte sätta igång direkt med höjder som inte riktigt ligger på hans nivå. Jag är inte ute efter att vinna med honom,utan bara att starta lite smått och se hur han reagerar, och så. Pay n jump passardärför utmärkt för oss två. Förstår varför du undrade, det skulle jag nog med gjort!:)

Hejsan. Min fråga är säkert idiotisk för er som tävlar mycket. Men för mig, som är ny, är det inte alltid lätt att veta.

Jag ska börja tävla smått i vår med en häst på 1,58. Tänkte satsa på en del dressyr men även lite hppning. Hästen jag rider tycker inte det är kul att hoppa när det går över 70 cm. Efter 70 cm springer han bara igenom hindrena.:crazy:. Under 70 cm hoppar han glatt, och bjuder bra:). Finns det storhästklasser som är så låga?. Är jag helt ute och cyklar om jag har uppfattat att hästklasserna börjar på 90 cm? Tacksam för många svar!/bella

Ser att jag skrivit en del saker som kan missuppfattas, rättelse kommer här:

Hästen jag rider tycker inte det är kul att hoppa när det går över 70 cm. Efter 70 cm springer han bara igenom hindrena.:crazy:. Under 70 cm hoppar han glatt, och bjuder bra:).

Den jag menar är att han inte är född till hopp häst. Hans teknik funkar jättabra på lägre höjder( typ 40-80). Jag tror att han tycker det är svårt när det blir högre. Han vet inte hur han ska placera sina hovar i språnget eller vad man ska säga. Då springer han istället rakt igenom, eller brevid hindret.
På lägre höjder tycker han det är jättekul, blir jättehet bruder bra och öronen är alltid framåt:).

Att jag sedan vill starta på lägre höjder är för att han aldrig varit ute på tävlingsbanan. (han är 6 år). Då vill jag inte pusha honom för hårt med en bana på 90 cm. Saker kan missuppfattas, men nu har ni förklarningen:)

Låter väl bra med lite pay and jumps/klubtävlingar. Det är alltid roligt att komma ut på tävling oavsett nivå och se lite nytt folk etc!! Tycker säkert pålle också.
Lycka till med ditt tävlade!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka