Lagra hösilagebalar i hagen?

helar

Trådstartare
I stallet där jag stod tidigare lagrade man hösilagebalarna ute i hagen där hästarna gick. Får man verkligen göra så? Var kan jag få reda på regler om det här? Hade diskussion med stallägaren om lämpligheten men kom ingen vart. Känner att jag måste få veta.

Sv: Lagra hösilagebalar i hagen?

Det är ju inte farligt för hästarna på något sätt (om de staplas rätt), men risken är ju stor att hästarna tar sönder balarna.

Jag kan inte se att det skulle vara något hinder, men fråga en djurskyddsinspektör.

Ja, det var precis det som hände, att hästarna bet sönder plasten. Mig veterligen blir då hösilaget otjänligt inom ca 1 vecka. Det kändes lite olustigt.

Du är orolig att hästarna ska stå och äta av balen de gnagt på, även efter att den blivit dålig?

Verkar ju inte vara någon rolig stallägare med dylika värderingar, förmodligen är det lättaste att flytta till annat stall om det brister i så grundläggande värderingar.

Står i ett annat stall nu. Men jag åker förbi det gamla ibland och ser då dessa plastbollar ligga kvar, med nya hästar som går där. Undra om de har koll på vilka bollar som är hela...Är det till länstyrelsel man ringer och frågar som sådana saker. Är ganska nybliven hästägare så jag har inte stenkoll på allt. Men under det halvår jag varit hästägare och själv ansvarat för min hästs väl och ve har jag lärt mig en hel del. Tyvärr också fått erfara att alla inte är lika nogräknade.

Mina hästar skulle tugga sönder balarna direkt och förse sig av innehållet.
Och sedan så skulle allt som inte hinns ätas upp i tid ruttna och bli farligt.

Så nej det är en dålig idé.
Du kan ringa Djurskyddsinspektörerna på Länsstyrelsen, man får inte fodra med otjänligt foder och det får inte ligga vare sig foderrester eller plast och nät i hagen.

Står i ett annat stall nu. Men jag åker förbi det gamla ibland och ser då dessa plastbollar ligga kvar, med nya hästar som går där. Undra om de har koll på vilka bollar som är hela...Är det till länstyrelsel man ringer och frågar som sådana saker. Är ganska nybliven hästägare så jag har inte stenkoll på allt. Men under det halvår jag varit hästägare och själv ansvarat för min hästs väl och ve har jag lärt mig en hel del. Tyvärr också fått erfara att alla inte är lika nogräknade.
ja, det är länsstyrelsen du kan fråga. När jag jobbade inom djurskyddet tillät vi inte förvaring av balar så att hästarna kom åt dem. Vi tillät inte heller att ha plasten kvar på balarna vid utfodring i hage. Risken att hästarna får i sig plasten/nätet är för stor (plasten tar ju smak av ensilaget=mums att suga på tycker vissa hästar). Det blir ganska otrevliga operationer för att få bort plast som en häst fått i sig kan jag säga.

Ja, jag tycker att det är direkt olämpligt att ställa hösilagebalar i hagen..:crazy:

I ett stall där min kompis står hade de balarna vid kortsidan på ena hagen, då det hade blivit ett missförstånd med den som lämnade av dem, men de stängslades noga in så ingen häst kunde komma åt dem.

Mvh Domino_s

Vi tillät inte heller att ha plasten kvar på balarna vid utfodring i hage. Risken att hästarna får i sig plasten/nätet är för stor ...

Ojdå, är det vanligt att det blir problem?

Jag googlade fram denna bilden:
DSC_0521.JPG

Det är inte hos mig.

Så där ser det ju ofta ut i hagar.
Och jag skall omedelbart ändra mina rutiner då jag har tyckt att det är bra att ha plasten kvar som tak över balen för att den då håller bättre.
Jag får sätta dit något annat.
Efter att ha läst ditt inlägg så kontrollerade jag hästarnas bajs och hittade små bitar av plasten i det.

Fy så dumt det kan bli.

Ojdå, är det vanligt att det blir problem?

Jag googlade fram denna bilden:
DSC_0521.JPG

Det är inte hos mig.

Så där ser det ju ofta ut i hagar.
Och jag skall omedelbart ändra mina rutiner då jag har tyckt att det är bra att ha plasten kvar som tak över balen för att den då håller bättre.
Jag får sätta dit något annat.
Efter att ha läst ditt inlägg så kontrollerade jag hästarnas bajs och hittade små bitar av plasten i det.

Fy så dumt det kan bli.
ja, man lär så länge man lever ;) Om du vill ha balen stående på backen kanske du kan bygga något skärmtak eller så som skydd från den värsta vätan? Eller sätta på "mössa" på balen när hästarna inte är i hagen om hästarna går in på kvällarna? Annars finns det ganska bra foderhäckar med tak att köpa/bygga.

Man är ju så van vid att tänka att hästmulen är så känslig att den sorterar ut "en nål i en höstack". Tyvärr gäller inte samma känslighet när det är plast i en höstack istället ;)

Det är verkligen inte lätt att tänka på allt. Man har ju sina rutiner och gör som andra gör. Klart förståerligt att man missar saker då :)

Senast ändrad:

Jag skall sätta "mössa" på balarna.
Då jag har nät om dem så är det lätt att fästa en "mössa" i nätet.
Hästarna går ute med sin bal dygnet runt men en "mössa" utanpå nätet föser de undan i stället för att äta upp.

Foderhäckar, skärmtak eller foderringar klättrar de upp i, demolerar eller ramlar ner och fastnar i så det går inte.

Jordbruksverket hänvisar till de bestämmelser som finns och kan vara tillämpliga, d.v.s. 3 § djurskyddslagen (1988:534) där det bl.a. framgår att djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras, samt 5 kap 6 § Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2007:6) och allmänna råd om hästhållning: ” Betesmarker, rasthagar och drivningsvägar ska vara fria från föremål med uppenbar risk att skada hästarna. Uppenbart riskabla områden ska avgränsas så att de blir oåtkomliga för hästarna.”

Följer man ovanstående regler så är man på rätt sida om lagen, och det finns fall där hästar som ätit av ensilageplast inte har klarat sig.

Det kanske är lättare att säga att det inte får finnas risk att hästarna skadar sig? För det finns ju inget generellt förbud att lagra balar i hagen, man kan ju t ex stängsla av en bit och förvara där.

Om hästarna däremot riskerar att skada sig, då är det genast inte längre tillåtet att förvara på det sättet, då måste man t ex stängsla av.

Jag förstår inte hur folk vågar ha kvar plast på balarna när dom ställer ut dom i hagen :confused:. Plasten tar ju smak av ensilaget villket gör att det smakar gott. Och plast är inte direkt mumma för hästmagar. Kossor klarar plast bättre, men för hästar..dom kan faktiskt dö av det.

Jag förstår inte hur folk vågar ha kvar plast på balarna när dom ställer ut dom i hagen :confused:. Plasten tar ju smak av ensilaget villket gör att det smakar gott. Och plast är inte direkt mumma för hästmagar. Kossor klarar plast bättre, men för hästar..dom kan faktiskt dö av det.
Det kan kor med!

Hästar brukar vara bra på att sortera vilket inte kor är.
Men nu så blir det ingen plast mera här i alla fall.

Är det verkligen förbud ha kvar plast och nät på balarna?? Så gör de på många platser och där jag har mina också.....

Klarar verkligen kor av plast i magen bättre? Av vilken anledning? Komagar har ju några extra trånga passager som plasten kan fastna i och mig veterligen är inte våmmikroberna särskilt väl anpassade för att bryta ner plast.

I_U: vilken trevlig omväxling med någon som faktiskt erkänner ett misstag, delar med sig av det och rättar till det. Det händer inte så ofta på buke :)

Är det verkligen förbud ha kvar plast och nät på balarna?? Så gör de på många platser och där jag har mina också.....
Skaderisker får inte förekomma och ska förebyggas (se tidigare inlägg ang. 3§ Djurskyddlagen). Eftersom plasten på balarna (och nätet innanför plasten) innebär att hästar kan få i sig det och bli sjuka av det samt att det finns en risk att de fastnar (eller får skavsår på öron och hals vilket jag sett exempel på) så är det därmed inte tillåtet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama