Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ja, det är länsstyrelsen du kan fråga. När jag jobbade inom djurskyddet tillät vi inte förvaring av balar så att hästarna kom åt dem. Vi tillät inte heller att ha plasten kvar på balarna vid utfodring i hage. Risken att hästarna får i sig plasten/nätet är för stor (plasten tar ju smak av ensilaget=mums att suga på tycker vissa hästar). Det blir ganska otrevliga operationer för att få bort plast som en häst fått i sig kan jag säga.Står i ett annat stall nu. Men jag åker förbi det gamla ibland och ser då dessa plastbollar ligga kvar, med nya hästar som går där. Undra om de har koll på vilka bollar som är hela...Är det till länstyrelsel man ringer och frågar som sådana saker. Är ganska nybliven hästägare så jag har inte stenkoll på allt. Men under det halvår jag varit hästägare och själv ansvarat för min hästs väl och ve har jag lärt mig en hel del. Tyvärr också fått erfara att alla inte är lika nogräknade.
Vi tillät inte heller att ha plasten kvar på balarna vid utfodring i hage. Risken att hästarna får i sig plasten/nätet är för stor ...
ja, man lär så länge man lever Om du vill ha balen stående på backen kanske du kan bygga något skärmtak eller så som skydd från den värsta vätan? Eller sätta på "mössa" på balen när hästarna inte är i hagen om hästarna går in på kvällarna? Annars finns det ganska bra foderhäckar med tak att köpa/bygga.Ojdå, är det vanligt att det blir problem?
Jag googlade fram denna bilden:
Det är inte hos mig.
Så där ser det ju ofta ut i hagar.
Och jag skall omedelbart ändra mina rutiner då jag har tyckt att det är bra att ha plasten kvar som tak över balen för att den då håller bättre.
Jag får sätta dit något annat.
Efter att ha läst ditt inlägg så kontrollerade jag hästarnas bajs och hittade små bitar av plasten i det.
Fy så dumt det kan bli.
Det kan kor med!Jag förstår inte hur folk vågar ha kvar plast på balarna när dom ställer ut dom i hagen . Plasten tar ju smak av ensilaget villket gör att det smakar gott. Och plast är inte direkt mumma för hästmagar. Kossor klarar plast bättre, men för hästar..dom kan faktiskt dö av det.
Skaderisker får inte förekomma och ska förebyggas (se tidigare inlägg ang. 3§ Djurskyddlagen). Eftersom plasten på balarna (och nätet innanför plasten) innebär att hästar kan få i sig det och bli sjuka av det samt att det finns en risk att de fastnar (eller får skavsår på öron och hals vilket jag sett exempel på) så är det därmed inte tillåtet.Är det verkligen förbud ha kvar plast och nät på balarna?? Så gör de på många platser och där jag har mina också.....