Lagom med motion

L

liljekonvall

Min hund är snart 9 månader,en blandras av schäfer,golden o labrador.Har en undran hur mycket motion de här raserna kräver i kombination med åldern.Jag förstår att det är olika på olika hundar men det känns som att hon nästan aldrig är riktigt nöjd.Hennes dagar börjar oftast ca kl 06.30 med en "snabbrastning" på ca 20 min.Vid 10-11 är vi antingen ute på långpromenad i 1-2 timmar eller att vi åker till skogen(ca 2-3 ggr i veckan)där hon är lös och oftast har en lekkompis med sig.Även här brukar vi vara ute ca 1 1/2 timmar.Vid 16-17 tiden brukar det bli lite kombinerad dressyr/lydnad/lek tur där vi aktiverar hjärnan lite mer på henne.På kvällen en kortare promenad på ca 30 min innan vi lägger oss.Inomhus tränar vi mer lite "roliga" trick plus att hon har en hel del leksaker o så.Det känns inte som att hon är överaktiverad då hon sover o vilar tryggt o lugnt efter rastning men efter någon timme är hon på G igen o kommer med leksaker o vill busa o ha uppmärksamhet.Vad tycker ni? Är det för mycket/för lite motion.Vad kan jag mer aktivera henne med så hon blir trött.Får ju inte glömma att hon är ung o köra för mycket dressyr o sådär heller..?????

Sv: Lagom med motion

jag tror du kan börja träna henne på riktigt nu, dvs börja lägga in lite krav på lydnad. träna också näsövningar, som spår och uppletande. motion blir inte såna hundar trötta av. det ska vara problemlösningar, "hjärngympa", mental stimulans eller vad man nu vill kalla det, och gärna i kombination med lite krav (krav är inte = bestraffning för olydnad, utan bra utfört annars ingen belöning). har du en apporteringsglad hund kanske du hade kunnat träna lite jaktapportering? då får hunden motion och mental stimulans samtidigt, hur smidigt som helst :D.

retrievers måste ofta läras att ta det lugnt inne. säg åt henne att gå och lägga sig och för att göra det extra tydligt hade jag låtit bli att träna inne/haft ett särskilt rum för inomhusträning.

Tack för tipset.Jag har inte så stort hemma att jag kan ha ett eget rum för övningar men det går ju förståss att låta henne ligga mer ändå;) Men jag undrar ändå om jag kan ställa så mycket krav på henne än.Det som inte framkom innan i tråden är att jag bara haft henne i ca 5 veckor o innan hon kom hem till oss har hon mestadels vart i hundgård(vilket i sin tur innebär att hon inte är jättedresserad av förra ägaren).Tycker du ändå att jag bör köra "hårdare"med henne?Tycker du/ni annars att hon får lagom med motion?:banana:

Beror helt på hur ni går på rundorna. Tänk på att en hund av den storleken tar tid på sig att växa och det är RÄTT mycket motion om ni går i rask takt etc. Bara lunka runt så är det säkert lagom, men om det är mer motionsgående tycker jag att det är mycket! Likaså kan alltför häftig lek med andra hundar slita en del på leder, även höga hopp, agilityträning och distans/löp/cykelträning.

En hund på 9 mån kan vara väldigt mogen eller mer valpaktig. Med tanke på att hon levt i hundgård är hon förmodligen rätt grön och valpig => sätt mindre krav. Men krav kan du ha. Eller åtminstone kriterier. För mig har krav lite negativ klang i inlärningsstadiet, eftersom många förknippar krav med straffpåföljd om beteendet inte blir rätt utfört. Sätt ett kriterium för vad hon ska göra för belöning och uppnås inte detta upplever hunden ett positivt staff i form av en utebliven belöning. Motsatsen är positiv förstärkning som är det samma som belöning (godis, kamp, jakt, kel enl. fyrklövern). Därutöver negativ förstärkning, vilken är en högst ineffektiv metod => vill man ha resultat låter man bli att träna med detta.

Hade du haft hunden från början hade det varit annorlunda, då är det absolut dags att se ordentliga resultat och lydnad.

Om du vill trötta ut henne är det mycket bättre att t ex spåra eller söka. Vill ni göra det på aktiveringsnivå så är ett utmärkt sätt att kasta ut en portion mat i gräset ist. för att servera i skål. Hunden får nosa upp varje bit. Gömma godis under barken på gamla träd, gömma godis/tuggisar inomhus, men även köra uppletande ute med ex. leksaker. Annars kan man alltid ta en sväng till brukshundsklubben, träna lite där, sitta och fika och prata hund, träna lite mer och en åka hem. Det är oftast mycket tröttsamt för hunden med alla intryck och nya hundar (som den oftast inte får hälsa på) och kräver stor koncentration = trött hund.

Tack snälla ni som svarar.Hennes rundor är inte rena motionsrundor utan vi går ibland på lite fortare men vi stannar och tittar på fåglar,letar godis,prövar lite sitt o stanna kvar o sådär på vägen.Det som bekymmrade mig var det här med andra hundar o lek.Jag har fått lära mig att det är den bästa träningen för en lite äldre valp/unghund att få busa,jaga o springa fritt med sina artfränder.Men hur ofta kan man göra det utan att det ska vara skadligt för leder eller ska de aldrig få busa.Hon älskar ju att träffa andra hundar o de springer ju mest o jagar varandra

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 421
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023