F
FannyFo
Vet inte om detta klassas som en sådan grej man absolut inte fåååår skriva,
men som jag uppfattade det i den nålade tråden är det inte tillåtet att be någon räkna ut en foderstat till en enskild häst, och denna tråd är bara för att se ifall jag borde ge mer eller mindre än vad jag i nuläget gör....
Är det fy skam så äre bara att radera den I guess
SÅ, jag har en 5årig arab/varmblods-valack, ca.156 cm hög, som under vintern fallit ur en hel del.
Han har ridits ca.4 dagar per vecka, mest skritt och trav, inget krävande.
Fick 10 kg hö per dag med rätt taskigt värde då det inte gick att få tag på något bättre, antar att det+den onormala kylan bidrog till viktnedgången.
Nu börjar jag kämpa med att få upp honom i vikt igen, han har börjat tränas lite mer ordentligt sen jag höjt fodergivan som nu ser ut såhär:
Morgon: 1 kg Hippo Pro för tävlingshäst, 2,5 dl soja & 2,5 dl betfor
Lunch middag: Fri tillgång på ensilage i hagen
Kväll: 1 kg Hippo Pro för tävlingshäst, 2,5 dl soja & 2,5 dl betfor
Ska öka på betforen en del, har precis börjat med den istället för mer hippo som jag hade innan.
Räcker detta eller kan jag öka sojan och hippot mer?
Samt hur mycket betfor kan man ge som max per dag?
men som jag uppfattade det i den nålade tråden är det inte tillåtet att be någon räkna ut en foderstat till en enskild häst, och denna tråd är bara för att se ifall jag borde ge mer eller mindre än vad jag i nuläget gör....
Är det fy skam så äre bara att radera den I guess
SÅ, jag har en 5årig arab/varmblods-valack, ca.156 cm hög, som under vintern fallit ur en hel del.
Han har ridits ca.4 dagar per vecka, mest skritt och trav, inget krävande.
Fick 10 kg hö per dag med rätt taskigt värde då det inte gick att få tag på något bättre, antar att det+den onormala kylan bidrog till viktnedgången.
Nu börjar jag kämpa med att få upp honom i vikt igen, han har börjat tränas lite mer ordentligt sen jag höjt fodergivan som nu ser ut såhär:
Morgon: 1 kg Hippo Pro för tävlingshäst, 2,5 dl soja & 2,5 dl betfor
Lunch middag: Fri tillgång på ensilage i hagen
Kväll: 1 kg Hippo Pro för tävlingshäst, 2,5 dl soja & 2,5 dl betfor
Ska öka på betforen en del, har precis börjat med den istället för mer hippo som jag hade innan.
Räcker detta eller kan jag öka sojan och hippot mer?
Samt hur mycket betfor kan man ge som max per dag?