Lagom eller för lite?

F

FannyFo

Vet inte om detta klassas som en sådan grej man absolut inte fåååår skriva,
men som jag uppfattade det i den nålade tråden är det inte tillåtet att be någon räkna ut en foderstat till en enskild häst, och denna tråd är bara för att se ifall jag borde ge mer eller mindre än vad jag i nuläget gör....
Är det fy skam så äre bara att radera den I guess :)

SÅ, jag har en 5årig arab/varmblods-valack, ca.156 cm hög, som under vintern fallit ur en hel del.
Han har ridits ca.4 dagar per vecka, mest skritt och trav, inget krävande.
Fick 10 kg hö per dag med rätt taskigt värde då det inte gick att få tag på något bättre, antar att det+den onormala kylan bidrog till viktnedgången.

Nu börjar jag kämpa med att få upp honom i vikt igen, han har börjat tränas lite mer ordentligt sen jag höjt fodergivan som nu ser ut såhär:
Morgon: 1 kg Hippo Pro för tävlingshäst, 2,5 dl soja & 2,5 dl betfor
Lunch middag: Fri tillgång på ensilage i hagen
Kväll: 1 kg Hippo Pro för tävlingshäst, 2,5 dl soja & 2,5 dl betfor

Ska öka på betforen en del, har precis börjat med den istället för mer hippo som jag hade innan.
Räcker detta eller kan jag öka sojan och hippot mer?
Samt hur mycket betfor kan man ge som max per dag?

Sv: Lagom eller för lite?

Sålänge du inte har någon ensilageanalys är det eg omöjligt ge ett vettigt svar, dessutom måste fodermängder anges i gram/hekto/kilo och inte volym (dl)

Det finns ingen maxgiva på betfor. Maxgivan på soja är 100 gram/100 kg häst per utfodringstillfälle.

säg att analysen skulle visa ett medelmåttigt resultat, inte jättebra, inte jättedåligt...är inte ute efter en exakt bedömning utav foderstaten utan bara lite svar för att se om jag är inne på rätt spår med mängden foder eller om det skulle behövas mer.

Det går inte anta så tyvärr.

Den andra aspekten är vad din häst har för behov, kanske är han svårfödd, men iom att vi inte vet vad han får i sig vet vi inte om han saknar något tabellbehovsmässigt eller ej ens.

Mängderna rent generellt, så förutom att betfor och soja är angivet i deciliter så där får jag höfta i översättningen, så är kraftfodermängderna rätt normala. Dock har du soja, och det är ju eg bara om höet är proteinsvagt det behövs.

Det rätta, enklaste och bästa att göra är att analysera, det vinner både du och hästen på. Men de mängder kraftfoder du ger nu är tämligen normala rent mängdmässigt. Om det är rätt mängd eller ens rätt tillskottsfoder däremot är ju en annan femma. Men vill du öka så kan du, förutom att du måste börja väga sojan och se till att du inte ger mer än 100 gram/100 kg häst per mål.

vi har en analys på ensilaget, bara det att jag inte har den i huvudet :)
De andra hästarna i stallet är antingen gamla, supertränade eller digivande ston och deras foderhinkar är ENORMA, tänkte mest dubbelkolla så jag inte var en djurplågare som svälter min häst iom att hans foderhink är mycket mindre;)

Nej, ingen djurplågare. Det är du inte om hinkarna skramlar helt tomma heller - om hästen får i sig det den behöver (förutom selen) via silaget behövs ju inget mer.

santsant, vill bara vara extra säker och höra från andra att det låter bra iom att det inte är min häst utan jag har honom på foder.
Tack för snabba och kloka svar! :)

Om grovfodret är proteinfattigt så är 5dl soja (ca 300g gissar jag?) kanske inte tillräckligt. Kan du inte lägga till lusern eller byta Pro till Hippo Grow Alfa?
// Linda

man kan inte bara öka sojan då?
Och vad är bättre med Hippo grow alfa än pro?
Har alltid haft fibergi till mina hästar tidigare, köpte även en säck till denne,
men sedan slutade de sälja det av någon anledning..

BEHÖVER du en massa proteintillskott? Dvs har du räknat på det utefter analysen?

Grow alfa har mer protein än pro.

Men som sagt, vad är det hästen behöver? Mer protein, mer MJ, mer av båda?

Varför verkar det som att många tycker att det är så himla jobbigt att läsa på lite om hästens näringsbehov? Alla dessa timmar folk lägger i stallet hos sina hästar men man verkar inte vara beredd att ta reda på lite fakta om foder.

Vet man bara det lilla minsta om grunderna så finns det dessutom utmärkta program som är helt gratis där man kan lägga in värdena och få ett bra hum om hur man ligger till.

Varför väljer man att behöva fodra i ovisshet och gå och fundera på om man ger för lite eller för mkt eller om hästen kommer att få brist av det ena eller andra när det är så enkelt och billigt att ta reda på hur det verkligen står till. För att inte tala om alla pengar man kan spara på att slippa fodra extra "för säkerhets skull". Och du som dessutom HAR en analys på ditt hö.... :confused:

KL

Det kanske bara räcker med att öka på högivan ist f att öka på kraften.
Sen tycker jag att dom som ger lucern får en bra effekt på hullet.

Jag försöker bara komma med lite idéer. Det är du som ser o kan klämma på hästen.
Vi här vet inte vad din häst behöver o har ingen aning om vad ditt grovfoder innehåller.
Min tanke med att byta Pro var att varför ge ett sånt kraftfoder om det är protein du behöver komplettera med? Att byta hade visserligen dragit ner med 4,5MJ men ökat proteinet med 110g.
Så vad behöver hästen? Mer av allt? Mer protein? Mer energi?

// Linda

vet inte riktigt hur jag ska kunna öka högivan när det är fri tillgång? :D
De är ute från 8-21 och får käka hur mycket dom vill, sen får han 4 kg i nät till natten.

Och grejen är att jag verkligen inte har koll på allt om MJ o protein o blablabla.
Har alltid bara fodrat mina hästar med hö och fibergi efter "ögonmått" och det har alltid funkat.
Dock är den nya mer svårfödd så jag har fått läsa på en hel del men har myyyycket kvar o lära, därav frågor @ Buke :)

Varför verkar det som att många tycker att det är så himla jobbigt att läsa på lite om hästens näringsbehov? Alla dessa timmar folk lägger i stallet hos sina hästar men man verkar inte vara beredd att ta reda på lite fakta om foder.

Det är faktiskt märkligt!

I stallet där jag står är det runt 15 hästar. Nu är det bara jag som räknar foderstat. Övriga ger hästarna lite havre eller müsli. Värdena i silaget är inte riktigt sånna att den foderstaten blir så korrekt(att de får fel kvot är ju ok då dom flesta ser helt ok ut o kroppen, men mineralbristen känns värre....)
Tror inte någon häst i stallet får selen tillsott..

vet inte riktigt hur jag ska kunna öka högivan när det är fri tillgång? :D
De är ute från 8-21 och får käka hur mycket dom vill, sen får han 4 kg i nät till natten.

Och grejen är att jag verkligen inte har koll på allt om MJ o protein o blablabla.
Har alltid bara fodrat mina hästar med hö och fibergi efter "ögonmått" och det har alltid funkat.
Dock är den nya mer svårfödd så jag har fått läsa på en hel del men har myyyycket kvar o lära, därav frågor @ Buke :)

Du skrev inte fri tillgång hela dygnet.

Jag undrar mest då hur vildhästarna i USA, frankrike, på island, på lojsta, klarar sig utan en uträknad foderstat...eller utan en foderstat öht?

Självklart ska man ge hästen det den behöver för att må bra...
men att hålla på och räkna såhär överseriöst som fler och fler gör känns faktiskt lite overkill.
Och sen har jag sett väääldigt många (inte menat till dig) klanka ner på folk som inte gör det, alltså verkligen se ner på dom människorna och nästan anser att sånna inte borde få ha häst...Nä, känns bara...overkill :)

För bara 40 år sen fick ridskolehästarna havre, hö och vatten, och dom mådde alldeles utmärkt :)

nä men från 8-21, och på den tiden får han ungefär i sig 13-14 kg, han äter stört mycket.
Sen 4 kg på kvällen, 17-18 kg/dag vill jag nästan inte ge mer än väll?
Haha, en höfet häst är inte speciellt attraktivt :D

Jag undrar mest då hur vildhästarna i USA, frankrike, på island, på lojsta, klarar sig utan en uträknad foderstat...eller utan en foderstat öht?

Självklart ska man ge hästen det den behöver för att må bra...
men att hålla på och räkna såhär överseriöst som fler och fler gör känns faktiskt lite overkill.
Och sen har jag sett väääldigt många (inte menat till dig) klanka ner på folk som inte gör det, alltså verkligen se ner på dom människorna och nästan anser att sånna inte borde få ha häst...Nä, känns bara...overkill :)

För bara 40 år sen fick ridskolehästarna havre, hö och vatten, och dom mådde alldeles utmärkt :)

men du, hur ser inte vildhästar ut då?
och skillnaden är att de inte rids.

de som har tillgång till bete ser väll helt ok ut? :)

och ja, självklart behöver hästar som tränas mer foder, men seriöst, är det inte lite överdrivet att sitta och räkna, kalkylera, skriva upp, skriva ner, köpa 1 miljon olika tillskott o protein o vitamin o oljor osv.osv.osv.
Jag tänker inte ens hälften så mycket på vad jag själv äter än vad jag tänker på hästens, och ÄNDÅ är jag inte en foderstatsuträknande galning!
=)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 121
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp