Lagom eller för lite?

Sv: Lagom eller för lite?

Man kan väl inte hålla på och byta stall varje gång som grovfodret inte passar hästen. :confused:

Sv: Lagom eller för lite?

KL
Det är ju bara att ex hänvisa till tråden som var uppe för ett tag sen där en stackare hade fått analyssvar på höet och det visade på 9 g smrp/ kg. Krävs alltså ca 40 kg av det om man ska täcka en normal hästs proteinbehov och de 40 kg hade samtidigt räckt energimässigt för att föda 4 hästar....
Det handlar inte om att räkna på grammet utan om att ha någorlunda koll på kvoterna och veta om det bara är att ösa på med grovfoder eller om man måste komplettera med ex mer protein eller mineraler för att inte stjälpa skutan. Ffa handlar det för mig om att kunna ge så mkt grovfoder som möjligt vilket är enkelt, bra för hästens magen och billigt för plånboken.

kl

Speciellt det fetmarkerade tycker jag är intressant. Vi fick analyssvaret på andra skörden för någon dryg månad sedan och det var verkligen inte mycket att hurra över. Ganska mycket energi och ganska lite protein. Kommer inte ihåg kvoten nu trots att jag tokräknade i en månad men det finns inte en chans att hästarna i vårt stall klarar sig på enbart hösilaget för så mycket orkar inte en häst äta. Det går bara inte.

Jag vill inte stå och pytsa med 20 burkar som vissa gör utan att det ska vara bra för hästen, enkelt för mig och gärna hyfsat billigt. Därför räknar jag. Jag räknar både själv och använder mig av gratisalternativ på nätet. De sistnämnda tar kanske högst 10 minuter om man har alla värdena framför sig. Om du har en analys, varför inte räkna? Du kan spara pengar på det och du behöver inte chansa, då VET du att din häst får i sig det den ska.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 121
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp