Lagom eller för lite?

Sv: Lagom eller för lite?

Klart den överlever och till och med må jättebra utan att man räknar eller tittar på analysen, men då riskerar man ju att rätt vad det är händer det som hänt dig nu: hästen faller ur, och EFTER det kan man se att ojdå, här fattades en hel del protein/energi.

Går ju att med erfarenhet ge en massa extra "utifall att" ,men det är ju dyrare och osäkrare än att ta analys och veta vad som behövs.

Förr var det ju standard att ge tex 5 kg hö, 5 kg havre till den gamla typen av halvblodshäst, för att man med bara hö riskerade att hästen föll ur iom att man inte visste vad man fått för parti. Idag har man ju fördelen att kunna kika efter och spara pengar, kunna ge hästen större andel grovfoder så den har mer att pyssla med, och få veta säkert att alla mineraler är i balans. :)

nä men från 8-21, och på den tiden får han ungefär i sig 13-14 kg, han äter stört mycket.
Sen 4 kg på kvällen, 17-18 kg/dag vill jag nästan inte ge mer än väll?
Haha, en höfet häst är inte speciellt attraktivt :D

Varför tror du den ska bli fet?

Och jag tycker synd om den om den ska klara sig på 4 kg mellan 21 - 08.

Varför inte kolla på analysen, och se om hästen kan få äta fritt dygnet om?

Å ena sidan laborerar och trixar du med kraftfoder, och är orolig att göra fel. Å andra sidan struntar du i att titta på den analys du iaf säger att du har. Det tar dig TIO MINUTER att fixa en bra foderstat åt hästen. Såvida höet är så medelmåttigt som du säger, kommer du INTE behöva en miljon tillskott.

de som har tillgång till bete ser väll helt ok ut? :)

och ja, självklart behöver hästar som tränas mer foder, men seriöst, är det inte lite överdrivet att sitta och räkna, kalkylera, skriva upp, skriva ner, köpa 1 miljon olika tillskott o protein o vitamin o oljor osv.osv.osv.
Jag tänker inte ens hälften så mycket på vad jag själv äter än vad jag tänker på hästens, och ÄNDÅ är jag inte en foderstatsuträknande galning!
=)

Hela poängen är att om du kan lite om hästars näringsbehov så försöker du fixa ett hyfsat grovfoder utifrån den hästens behov (unghäst, dräktig, lättfödd pony) och då behöver du inte stoppar i hästen en massa saker för säkerhets skull och du behöver inte köpa 1 miljon oljor och tillskott.

Ett bra hö + selentillskott och en saltsten kan räcka väldigt långt och är det allra billigaste sättet att fodra en häst. Men det förutsätter att det är ok värden på höet.

Om du nu inte bryr dig så noga varför skriver du och frågar och ger din häst proteintillskott i form av soja osv?

Varför ger du inte bara hö havre och vatten, det funkade ju så bra för ridskolehästarna för 40 år sedan... :grin:

Jag är lite överambitös och ger ett musli-koncenrat med mkt vitaminer och mineral/spårämnen i men det är för att jag är lat, 4-500 g av det täcker nämligen inte bara ev vitaminbehov nu vintertid utan ffa selenbehovet + att det samtidigt ger lite skrammel i krubban. Men det handlar om 200 kr/ månad och det är ett medvetet val. Egentligen hade höet (bra medelvärden som gör att man vid ökat arbete/energibehov bara kan öka på mängden utan att proteinet eller totalenergin blir fel) + selentillskott vara fullt tillräckligt.

Min erfarenhet är att de som kan nåt om hästars näringsbehov är dom som ger minst tillskott och kraftfoder.

Senast ändrad:

för att han under hösten och innan snön kom klarade sig utmärkt på 7 kg hö enligt ägaren.
Det var när det blev så sjukt kallt, som hästarna här i göteborg inte är vana vid + att han tydligen var en frusen herre (som jag fick reda på EFTER att jag kontaktat ägaren och sagt att han fallit ur...) som vikten rasade.
Nu äre tjocka täcken o fri tillgång i hagen som gäller.
Det är hö kvar på morgonen i nätet så 4 kg räcker tydligen :)

Men somsagt, undrar mest eftersom jag inte är insatt i foderstatsräkning osv. och för att hans foderhink ser pyttig ut bredvid de gigantiska/digivande/växande/tävlings hästarna, han är ju klar så mycket snabbare än de andra och står där och suktar stackarn!

Och ja, det är ju bra att man kan räkna ut exakt vad hästen behöver, men vissa (inte nödvändigtvis folk i denna tråden) tar det till det lite väl extrema..

Men du kan inte jämföra det HÖ han fick förut med det SILAGE han får nu? De kan ha HELT olika värden ju?

Och får han hö eller silage i nät till natten egentligen?

Att räkna ut foderstat är inte så enkelt. Även om man har analys. De flesta skördar förra sommaren gav ju mer energi än protein. Och vill man inte tillsätta koncentrat (soja etc) så får man ännu mer energi i fodret tex med lusern. Har man dessutom en lättfödd häst så blir det ännu svårare och har man hästen inhyrd där dessutom grovfodret ingår är det bara att ta det man får. Hur skulle det se ut om man säger till stallägaren att jag ska köpa eget foder erat passar inte min häst. Och det där eviga tjatet att hästar ska ha fri tillgång ja tanken är nog god men hur fungerar det i verkligheten. Min häst får ca 2.5 kg sliage/halm + ett nät med halm till natten som ges vid ca 21.00 sedan får han frukost vid 06.00. Så ser verkligheten ut i vårat stall!

Jag undrar mest då hur vildhästarna i USA, frankrike, på island, på lojsta, klarar sig utan en uträknad foderstat...eller utan en foderstat öht?

Självklart ska man ge hästen det den behöver för att må bra...
men att hålla på och räkna såhär överseriöst som fler och fler gör känns faktiskt lite overkill.
Och sen har jag sett väääldigt många (inte menat till dig) klanka ner på folk som inte gör det, alltså verkligen se ner på dom människorna och nästan anser att sånna inte borde få ha häst...Nä, känns bara...overkill :)

För bara 40 år sen fick ridskolehästarna havre, hö och vatten, och dom mådde alldeles utmärkt :)

Det som gör att en uträknad foderstat så bra är att man kan utgå från en fodermängd din häst behöver och räkna ut på förhand hur mycket energi och protein din häst lär behöva innan den börjar fodras. Man får helt enkelt en fingervisning och sedan kan man korrigera foderstaten efterhand om det behövs mer eller mindre mat.
Det som är mycket värdefullt enligt mig är att när man analyserat grovfodret så har man en fingervisning på hur mycket grovfoder du kan ge din häst (dvs. hur mycket dess tuggbehov kan tillgodoses) och om hästen faktiskt behöver kraftfoder utöver det. Grovfoder är basen och man ska ALLTID utgå efter det! Många hästar är tjocka idag pga att folk inte analyserar sitt foder och eller inte vet att grovfoder räcker gott och väl för många hästar och att kraftfoder kan ofta vara överflödigt och en onödig utgift.

Men många människor som inte vet mycket om att räkna foderstater stirrar sig ofta blint på siffrorna och tycker att de fodrar för mycket protein hit och för lite MJ dit när man måste tänka steget längre. Ser hästen fin ut i hull så behövs inte den extra MJ som uträkningen säger att den gör. Som sagt, uträkningarna är bara en fingervisning, sedan måste man själv ha lite känsla och kunskap om fodermedel för att kunna kompensera.

Jag skulle råda dig att kolla upp din analys på fodret du ger honom och skriv det här eller pm:a mig så kanske jag kan hjälpa till. Kolla hur mycket han äter totalt per dygn (jag brukar räkna att en häst som har fri tillgång och är van med det brukar äta 1kg/h*antalet timmar den är ute i hagen i genomsnitt).

Säg att din häst står ute 12h när han har fri tillgång och efter det får 4kg till kvällen (och som du säger lämnar kvar mat i boxen- alltså är han bevisligen mätt) = han får 16kg/dygn. Ja då kan du antagligen inte klämma in mer i hästen. Om du inser att han fortfarande inte går upp i vikt efter att du börjat med fri tillgång eller så har du kollat analysvärdena och inser att det inte räcker med grovfoder så får du lägga på med kraftfoder.
Nu står du med din analys och ska välja hur mycket du ska lägga till och bara om du har analysen kan du välja vilket fodermedel som skulle passa bäst. Att välja ut foder utan analys är som att välja schabrakstorlek utan att veta om man ska köpa en ponny eller en häst- du vet helt enkelt inte och visst kan det passa men det kan även inte passa. Du har ingen aning om vilka värden man har och för mig t. ex. som har en lättfodrad ponny, så är det viktigt att veta hur mycket hö jag kan ge och hur mycket halm jag måste blanda i för att inte få en fet köttbulle till häst..

Men en fingervisning är att överflödigt protein omvandlas till energi och ger ingen (känd) biverkning (ökad kväveutsöndring i urinet men det påverkar inte njurarna direkt) så jag personligen skulle använda ett proteinfodermedel till en mager häst. Lusern är ett grovfoder med hög proteinhalt. Soja är ju det fodermedel som innehåller mest protein. Vill man lägga till fett så har oljor extremt högt fettinnehåll/100ml.

Man ska aldrig ge mer än 2kg kraftfoder per utfodringstillfälle.

Att räkna ut foderstat är inte så enkelt. Även om man har analys. De flesta skördar förra sommaren gav ju mer energi än protein. Och vill man inte tillsätta koncentrat (soja etc) så får man ännu mer energi i fodret tex med lusern. Har man dessutom en lättfödd häst så blir det ännu svårare och har man hästen inhyrd där dessutom grovfodret ingår är det bara att ta det man får. Hur skulle det se ut om man säger till stallägaren att jag ska köpa eget foder erat passar inte min häst. Och det där eviga tjatet att hästar ska ha fri tillgång ja tanken är nog god men hur fungerar det i verkligheten. Min häst får ca 2.5 kg sliage/halm + ett nät med halm till natten som ges vid ca 21.00 sedan får han frukost vid 06.00. Så ser verkligheten ut i vårat stall!

Om det verkligen är så att stallägarens foder inte passar ens häst så kan man ju knappast fortsätta att fodra med det av ren hövlighet, eller hur?

Har man en lättfödd häst är det ju enkelt att komplettera med halm för att tillgodose tuggbehov men få ner energin. Har man en häst som kräver hög proteinkvot så får man vara beredd att ge extra protein men ett normalhö tycker jag faktiskt är vad man ska kunna förvänta sig om grovfodret är inkluderat.

Jag hade aldrig accepterat att stå på ett ställe där stallägaren struntar i om det är dåliga värden på höet. Man kan ha otur med skörden nåt år men det måste finnas ett intresse från stallägarens sida att försöka få bättre grovfoder nästa år i så fall. Och jag är inte beredd att behöva köpa massa dyra proteintillskott för att höet som ingår har skitvärden. Skulle en stallägare jag hyr av inte vara intresserad av att ha bra grovfoder så är det absolut skäl nog för mig att flytta för då lär det vara en hel del kring hästskötsel som vi har olika åsikter om.

Tycker faktiskt inte att alla förespråkar fri tillgångn, däremot att det inte går för många timmar mellan utfodringarna och så mkt grovfoder som möjligt.

Senast ändrad:

Jag tänker inte ens hälften så mycket på vad jag själv äter än vad jag tänker på hästens, och ÄNDÅ är jag inte en foderstatsuträknande galning!
=)

Fast om du tänker så mycket mer på hästens än din hur svårt är det då att mata in analysen i ett superenkelt program för att se hur du bör fodra?
Vad har du läst på egentligen och varför frågar du om du inte vill ta åt dig svaren? Du har ju en analys och det är så enkelt att kolla för att få ett hum. Så do it:)

de som har tillgång till bete ser väll helt ok ut? :)

och ja, självklart behöver hästar som tränas mer foder, men seriöst, är det inte lite överdrivet att sitta och räkna, kalkylera, skriva upp, skriva ner, köpa 1 miljon olika tillskott o protein o vitamin o oljor osv.osv.osv.
=)

DEt är ju för att slippa en miljon olika tillskott som man lär sig räkna foderstat , en gång. SEn kan man det för den hästen i nåt/några år. Många pytsar ju på massa olika som egentligen näringsmässigt är lika och håller på helt i onödan.

DEt är ju för att slippa en miljon olika tillskott som man lär sig räkna foderstat , en gång. SEn kan man det för den hästen i nåt/några år. Många pytsar ju på massa olika som egentligen näringsmässigt är lika och håller på helt i onödan.

Jag trodde först att foder var så intressant med massa olika fodermedel man kan ge, man ska klura ut saker hit och dit osv. Och sen insåg jag att det i princip handlade om ganska homogena foderstater där man ger grovfoder och i bästa fall havre eller korn. Med extra tur kan man lägga till lite Lusern för att öka spänningen. :cool:

Jag tycker foderstater inte alls är komplexa och att man inte behöver vara jätte noga med saker hit och dit. Tror man det så har man missförstått och grundat sin åsikt på de människor som inte innehar tillräckligt med kunskap om hästars metabolism och vad som egentligen är bra eller dåligt och då blir man en "paragrafryttare" inom foderstater med 1 gram mineraler hit och 2 dl betfor dit.
Vet man inte vad en x mängd med mineralbrist kan innebära för hästen eller vad ett proteinöverskott kan ge så blir man lätt nojjig.

KL

Tycker att det är intressant att det aldrig verkar vara nån som har läst på om hästens näringsbehov som uttrycker att det är onödigt att ha koll på grovfodret etc utan det är de som inte kan räkna som kommer med argument om att hästar har överlevt i alla tider utan analys och att det bara är fanatiker som tar analys och räknar på mineraler etc.

Det är ju bara att ex hänvisa till tråden som var uppe för ett tag sen där en stackare hade fått analyssvar på höet och det visade på 9 g smrp/ kg. Krävs alltså ca 40 kg av det om man ska täcka en normal hästs proteinbehov och de 40 kg hade samtidigt räckt energimässigt för att föda 4 hästar....

Det handlar inte om att räkna på grammet utan om att ha någorlunda koll på kvoterna och veta om det bara är att ösa på med grovfoder eller om man måste komplettera med ex mer protein eller mineraler för att inte stjälpa skutan. Ffa handlar det för mig om att kunna ge så mkt grovfoder som möjligt vilket är enkelt, bra för hästens magen och billigt för plånboken.

Senast ändrad:

Jag undrade mest om det jag gav lät tillräckligt i allmänhet, eller om det finns något annat alternativ som vore bättre.
Sen allt snack om foderstater var väl lite ett sidospår som vi halkade in på, som man brukar göra i de flesta trådar :)

Fast som du fick svar av redan från början så är det en omöjlig fråga att besvara så. Det är som om jag frågar dig 'räcker det här snöret till?'. Du kan ju inte svara på det utan att veta vad jag ska ha snöret till, vad det är det ska räcka till.

Och du frågar just en sådan fråga.

Jag undrade mest om det jag gav lät tillräckligt i allmänhet, eller om det finns något annat alternativ som vore bättre.
Sen allt snack om foderstater var väl lite ett sidospår som vi halkade in på, som man brukar göra i de flesta trådar :)

Men det går ju inte att veta eftersom vi inte vet vad ditt grovfoder innehåller. Det kanske blir alldeles för mkt eller alldeles för lite. Du vet ju inte ens själv vad du behöver kompletter med verkar det som. Är det protein eller kalorier som behövs?

Det är väl inget sidospår..? Du ville ju ha hjälp med din foderstat. Och vi förklarade att vi inte kan ge dig ett svar om vi inte vet analysvärdena. Svårare än så är det inte.

Jamen som ett exempel, jag har en D-ponny på 146 cm som är normalfödd, kräver kanske 70 Mj och 420 g smältbar råprotein.

I år är vårt hö för energirikt (8,5 Mj) men inte så proteinrikt (42 g). Jag ger då den ponnyn 7,5 kg hö och 1 kg lucern. Ger jag mer av detta höet blir hästen fet, ger jag inte lucernet tappar den muskler och blir bukig och omusklad.

Nästa år kanske höet är mindre energirikt men har ändå samma proteinhalt eller högre, tex 7 Mj och 42 g smältbart råprotein. Då får jag samma resultat genom att bara ge 10 kg hö och lite mineraler. Häste kommer inte falla ur och bli bukig eftersom den får tillräckligt med protein för att bibehålla magmuskulaturen och kan tränas precis som om den åt kraftfoder plus det sämre höet. :laugh:

Utan analys hade jag fått chansa, eller helt enkelt dra ner på höet och ge mer kraftfoder, helt i onödan. Tråkigt för hästen att gå miste om en massa trevligt hö att stå och mumsa på. Går liksom inte att säga om det är lite eller mkt mat, beror helt på vad det är för skörd du fått hem :)

Fler exempel:

Unghäst 1-2,5 år (det här är vad jag gett henne i olika perioder, beroende på foder):

- 10 kg hö, 2 kg lusern hack

- 15 kg silage, 1 äpple

- 25 kg silage

- 5 kg hö, 10 kg silage, 1 kg lusern, 0,5 kg Krafft Protein

- 12 kg hö, 1 kg lusernpellets, 2 kg halm

Samtidigt som min häst fått dessa mängder har det funnits andra i samma stall som fått ibland ner till hälften av hennes mängd. Och ändå varit nöjda. Så vad man ger beror inte bara på volym, vikt, mängd vatten och näringsinnehåll, utan även på individens behov och balanserna i fodret. Därför är det svårt att säga varken bu eller bä om man inte vet lite mer än volym eller vikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 121
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp