V

veroa

hur övar man in att hästen ska länga på ett bra och fint sätt utan att öka allt för mycket?

Sv: lägning?

Har inte så mycket tips tyvärr, men min erfarenhet är att det enklaste är att träna över bommar på marken. Då kan man succesivt träna hästen på att länga några steg åt gången. :)

jag har en ungponny och han har precis kommit på det här med längning och gör det en diagonal utan att tappa takten. Har bara tränat på att rida på framåt utan att det ska bli galopp och det blev bara bättre och bättre. Typ rida på framåt, halvhalt, rida framåt, halvhalt och så vidare..

My_Spirit skrev:
Typ rida på framåt, halvhalt, rida framåt, halvhalt och så vidare..

hm, jo det är väl ung så jag har gjort, men det är vid halvhalterna han slänger upp huvudet igen...det beror väl egentligen på att han inte riktigt tar förhållningen, han bara måste protestera lite innan...så det fortsätter vi jobba på i alla gångarter...

thyrniròs skrev:
hm, jo det är väl ung så jag har gjort, men det är vid halvhalterna han slänger upp huvudet igen...det beror väl egentligen på att han inte riktigt tar förhållningen, han bara måste protestera lite innan...så det fortsätter vi jobba på i alla gångarter...

det kan bero på att han inte är tillräckligt eftergiven & mjuk, protesten kommer för att han inte bär upp sig ordentligt för att han ev. inte orkar det.. öva fattningar på stora volten...

Börja med kortare bitar då du förlänger steget utan att tappa formen eller balansen, använd gärna bommar som hjälp. Rid mkt halvhalter och övergångar för att bygga upp styrka. Ju starkare häst ju längre och bättre orkar den öka. Var noga med att längningen kommer bakifrån..

Lycka till..!:)

det finns många olika sätt som man kan få fram ökningar, 1 är att man länger lite halvhalt, länger lite halvhalt så man får dne elastisk i kroppen o benen.

Min ´fd c-ponny trodde vi aldrig att han skulle lära sig öka, eller rättare sagt mamma och min tränare trodde inte det men jag o pappa såg att han gjorde det i hagen och jag är fast bestämd om att det en häst kan göra i hagen kan den också göra på banan, så min syster och jag red ut och hon började öka fort med sin och för att min skulle kunna hänga med så började han också öka mer och mer :) lite konstigt sätt kanske, men en positiv sak till som kom med dettta var en mycke bättre framåtbjudning, sen har han alltid varit knepig i sina ökningar. Han ökade aldrig hos min tränare och helst inte i ridhus men när han verkligen satte dem så fick vi 8: or på den..

det är inte så att din häst kanske är lite överbygd bak? min stora häst är det och hon har haft ganska svårt för ökningarna, därför har vi inte heller ridit några.. men ju starkare hon blir och ju mer vikt hon lägger på bakbenen ju mer kommer hon att orka..

Menar du mellan eller de ökade gångarterna?

Om du ska rida ökad så måste hästen kunna samling först, även så måste den vara så pass stark att den orkar. Men det är bara att träna! Ta hjälp av en duktig tränare och rid inte för många "ökade" steg i taget! :bow:

Om han slänger upp huvudet i halvhalten så bry dig inte så mkt om de.. driv bara framåt i samma stund som han her upp huvudet så lossnar det nog sedan. Men rid för en duktig tränare som hjälper dig!

hästen behöver inte alls kunna samla sig för att länga traven. Man kan ju rida längningar ur arbetstrav
bara halvhalerna "går igenom" så kan du börja länga några steg. Sedan ökar du antal steg efter hur stark hästen är

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I fjol blossade debatten upp om ryttare som utsatt sina hästar för misshandel och tortyrliknande ridning. På årets Jönköping Horse Show...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: Gunnar
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar