lagligt? eller måste jag starta företag för detta?

DarkInNight

Trådstartare
Jag har en liten fundering, och om jag lagt tråden fel så får gärna moderatorn flytta på den.

jag har 4 mil till mitt stall, enkel resa. Häromdagarna så började jag fundera på om det skulle finnas folk "utmed vägen" som kanske vill ha hjälp med utsläpp, fodring av hästar på morgonen. Jag åker förbi många stall på vägen till mina hästar.

Om det inte är någon större omväg för mig, så blir det ju inte så mkt extrajobb för mig, samtidigt som det kan underlätta för folk som kanske inte vill/har tid/orkar släppa ut sina hästar på morgorna.

Är det olagligt att ta betalt för att släppa ut hästar?
jag kan gissa att det inte blir så stora summor det kommer handla om. men kanske 50:-/dag för ett stall med 5 hästar (rimligt?).

Finns det en gräns på vad man får tjäna utan att behöva starta eget företag, och börja skatta på det?

tack för svar :)

Sv: lagligt? eller måste jag starta företag för detta?

Om du tjänar under 30000:- om året är det hobbyverksamhet, och du behöver inte starta företag.:)

Som jag har förstått det så är det under en viss summa så behöver du inte ha f-skatt sedel, dvs ha företag men du måste ta med det i deklarationen för inkomst även om det är hobbyverksamhet.

Okej. måste jag skatta för de inkomsterna jag får in också? även om det är under "den summan"?

är det såhär alltså; om jag tjänar under 30´000:-/år, så är det ´hobby´verksamhet. Jag behöver inte starta företag, men det ska stå i deklarationen. har jag fattat rätt!?

Det är inte sant. Utför du tjänster åt någon så skall du deklarera för det.

Och utbetalaren måste lämna kontrolluppgift om beloppet under ett år överstiger 1000 kr. Skatteavdrag måste göras först när beloppet överskrider 10000 kr.

Såvida inte personen har F-skatt, men då är det ju ett företag...

Självklart ska man ta upp intjänade pengar i deklarationen:)
Jag svarade på frågan ifall hon behövde starta företag och det gör hon inte så länge hon tjänar under 30000:-
Men man ska för den sakens skull redovisa sin inkomst. Antar att jag inte svarade tillräkligt utförligt.
Sorry.

tack för ditt svar :). behöver jag skatta på de pengarna också? (om det rör sig om pengar under 30´000:-)

alltså en gång till. jag har inte så stor koll på det här märker ni. måste jag skatta för de pengarna också? om jag t.ex får in 100:- (för att räkna enkelt) för en dag, ska jag betala skatt på det så att jag till slut får 67:-???

Du skattar för allt du tjänar. När du deklarerar inkomsterna kommer de under tjänst eller kapital, och sedan skattar du på allt du fått in.

Deklararerar du inte, skattar du inte. Då fuskar du.

Du skattar på allt du deklarerar.

Du skattar för allt du tjänar. När du deklarerar inkomsterna kommer de under tjänst eller kapital, och sedan skattar du på allt du fått in.

Deklararerar du inte, skattar du inte. Då fuskar du.

Du skattar på allt du deklarerar.

TACK för ett mycket bra svar :bow:
nu börjar jag förstå lite bättre!

alltså en gång till. jag har inte så stor koll på det här märker ni. måste jag skatta för de pengarna också? om jag t.ex får in 100:- (för att räkna enkelt) för en dag, ska jag betala skatt på det så att jag till slut får 67:-???

Det du får in läggs på din inkomst, och du skattar utefter vad du tjänat det året.

Om du tjänar 20 000 kr på 'vanligt jobb' på ett år, och 5 000 kr på att släppa ut hästar åt folk, så räknas din skatt på 25 000 kr i årsinkomst.

Hängde du med? Du får skatta för pengarna, ja. Men du behöver inte 'tänka på' att skatta för dem, det går automatiskt iom inkomstskatten. Utan du tar bara upp det i din deklaration som inkomst.

får se om jag hängt med ordentligt nu ;). jag ska skriva i deklarationen att jag har släppt ut hästar och tjänat Xkr. kommer det bli så att jag får betala kvarskatt då? eller hur ska jag annars betala skatten?

jisses vad okunnig jag är inom det här märker jag!! :o

Ja du får betala in mer skatt om du inte redan betalar in via ditt yrke så det täcker. Sen har du avdrag så minskas ju de men du blir inte inbetalningsskyldig. Så det är inte säkert du åker på kvarskatt, det beror på summan också.

Den som betalar dig måste lämna kontrolluppgift med har jag för mig, vet vi har krux med det i styrelsen.

Ett tips:

Skatteverket har en sk skattejour som man kan ringa eller maila och fråga. Jag har utnyttjat det flera gånger och man får svar ganska snabbt. Det har också visat sig att de råd jag fått här på forumet varit felaktiga. Skattesystemet är ju rätt komplicerat.

www.skatteverket.se

De du utför jobbet åt lär ju få betala avifter för dig. (eller?) Så även om de bara betalar dig 100kr så kommer det att kosta dem ca det dubbla. Tror inte du får något mindre stall att gå med på det utan att det blir svart...

Ett tips:

Skatteverket har en sk skattejour som man kan ringa eller maila och fråga. Jag har utnyttjat det flera gånger och man får svar ganska snabbt. Det har också visat sig att de råd jag fått här på forumet varit felaktiga. Skattesystemet är ju rätt komplicerat.

www.skatteverket.se

Jag har också bara gott att säga om skattejouren - snabba, bra svar på frågor. Här på forumet förekommer en mängd missuppfattningar (både "frivilliga" och ofrivilliga) samt en hel del gammal information, där regler har ändrats och/eller nya rättsfall har ändrat praxis.

svarar alla de senaste.

tack för tipset om skattejouren. det ska kollas upp!

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 604
Senast: fio
·
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 085
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar