Lagliga preperat för att få hästen pigg?

L

Lemone

Har gett mängder med havre men det hjälper inte! :crazy:

Någon som vet bra preperat som ger riktigt krut i hästen? :banana:

Tacksam för svar!

Sv: Lagliga preperat för att få hästen pigg?

Min sköthäst blir stortokig av betfor.
Jag vet inte om det faktiskt är uppiggande, eller om det är psykiskt på henne, men hon blir helvild och sen får man träna balansen till 1000%

kan du sätta in en bild på hästen? det kan gå att se vad problemet är!

Sen kankse du ska fundera på varför havre inte funkar, är han sjuk? har han mask? har träckprov tagits? är tänderna kollade?

berätta dessa saker så kanske nån kan hjälpa dig

vad har han för foderstat i övrigt? analys på höet?

Senast ändrad:

sålänge foderstaten är uträknad för hästen (du vet om att havre som trots sitt höga energiinnehåll även har ett högt proteininnehåll?) och hästen inte är sjuk så rid hästen pigg!

jag red en 23 årig islänning, han var det inte mycket fart i.. men jag indiantjöt i skogen och vi rejsade och hittade på en massa skoj så han blev pigg :) hästar gillar att leka dom också.. dom vill inte bara harva i samma spår hela tiden..

Så sant så sant.
När jag började rida min häst (10år sedan) var han slö och hade noll framåtbjudning. Jag gav han då det foder jag rekomenderade i inlägget ovan och han blev piggare, men det var ju inte lösningen på själva problemet. Dock var inte min kunskap så stor då och foder var den lösning jag fann.
Idag när jag funnit den verkliga orsaken har jag en häst med mycket motor utan att han får varken havre eller detta foder :laugh:

Så berätta gärna lite om din häst så kanske vi kan finna en annan lösning än foder :idea:

får ajg fråga varför du rekommenderar det fodret om det ändå inte var det som var lösningen på ditt problem egentligen? borde du inte ha rekommenderat att ta reda på den verkliga orsaken? och kanske berättat vad som var fel med din häst?

sålänge foderstaten är uträknad för hästen (du vet om att havre som trots sitt höga energiinnehåll även har ett högt proteininnehåll?) och hästen inte är sjuk så rid hästen pigg!

jag red en 23 årig islänning, han var det inte mycket fart i.. men jag indiantjöt i skogen och vi rejsade och hittade på en massa skoj så han blev pigg :) hästar gillar att leka dom också.. dom vill inte bara harva i samma spår hela tiden..

:bow: :bow:

Nu reserverar jag mig lite för jag vet ju inte om Ts häst har några kroppsliga problem men annars kan ovanstående inte nog poängteras! :)

Många hästar har så fruktansvärt tråkigt dvs det harvas runt på ridbanorna timme ut och timme in och man glömmer att leka och busa till det lite ibland!

Hahaha, det är bland det mest effektiva som finns! En liten grej att tänka på först bara; varna eventuella grannar om att du tänker tjoa som en blådåre för att peppa hästen att gasa lite extra, inte för att du håller på att flyga av! :p

Jag har en lång backe upp till stallet på en av mina rundor, och tänkte att nu ska jag banne mig få hela backen i galopp. Så jag började galoppera, tjoade på lite lågt och hästen ökade. Så jag tjoade högre och högre, jag rycktes väl med antar jag :angel: När backen var avklarad kommer grannen utspringande på vägen, han trodde hästen hade stuckit, att jag tappat kontrollen totalt och var på väg att flyga av! Han skrattade gott åt oss när jag berättade hur det låg till :D

Till TS:
Jag är inne på min andra slöfock, och har aldrig ahft roligare eller en större utmaning! Man måste hela tiden tänka på att hästen måste ha kul för att vilja göra något, annars sätter han sig på ändan och räcker ut tungan åt dej! Just den pållen kanske inte passar till dressyr just nu? Han kanske behöver ha mossa under hovarna ett tag för att komma i fas med livet igen? Min nuvarande lilla gris behövde lulla runt i skogen i flera år innan jag kunde börja rida "ordentligt" på ridbanan.. Men han är en redig liten muskelknutte vid det här laget och trivs väldigt bra med sitt liv! Han är en väldigt nöjd och glad häst med andra ord. Och jag har blivit så förtjust i skogen att jag aldrig vill vara någon annanstans! Det är hemma :) Att börja mixtra med fodret hjälper oftast bara tillfälligt. Kontrllera att hästen är fysiskt frisk, sen ta itu med det psykiska. Vad tycker hästen är skoj?

olja , eller ngt komplett foder med hög energihalt.betfor funkar oxå bra.

kom bara att tänka på att en häst här i stallet fick Equisens för hovarna men han blev bara heltokig ist .. FÖR pigg. men då var han ju pigg redan innan.
Min erfarenhet dock är att härstar är pigga då de är nöjda och tillfreds med livet...

Piggheten ligger inte i fodret i mina ögon. Fodret hjälper hästen att orka, sen om den faktiskt gör det på pigga ben är en annan grej och då spelar det ingen roll hur mycket havre man trycker i dom. Kan bli motsatt effekt också tycker jag om man ger för mycket. Ut och fläng i skogen och busrid lite så kan det bli bättre, som någon tipsade om.

Att hålla den i lagom hull o se till att den är framför skänkeln;)

Om hästen lär sig- i det här tempot är det bekvämt att gå- ingen drivning, så blir det normalt för den.

var konsekvent o beröm varje tänk framåt.

Pusta korta stunder- ofta.
Nöt inte.

Mitt nu 16-åriga sto har aldrig varit så pigg och fräsch som hon är nu (och har varit det senaste året). Anledning? Jag slutade ge kraftfoder.

Immer

Om du har gett mängder med havre kanske hästen börjar blir lite rund? Fet häst = trött och seg häst.

Om den inte är fet och du har räknat på att allt annat i foderstaten stämmer så får du helt enkelt rida mer!

Jag skulle nog inte rekomendera att flänga runt , då det istället kan ( självklart inte alltid ) leda till att hästen blir stark och rusig , och ändå inte blir pigg när du rider dressyr . Flänger man ofta kan det ju öka skaderisken + att det sliter på hästen . Min ponny var också väldigt seg ett tag , men när han byggt på sig muskler och tappat vinterpälsen så har han blivit mycket piggare :) Borde vara något psykiskt eftersom att han känns som en gladare häst också . Hoppas jag inte har låtit allt för surtantig , för jag släpper också ponnyn ute i skogen ibland ^^ Inte så ofta däremot ;] Lycka till ! :)

Haha, jag förstår om det låter som om vi är sjövilda och flänger runt som galningar! Självklart gör vi det inte alltid, utan bara någon gång ibland.
Man kan rida ordentligt i skogen med, själv kom jag trea i pleasure med min skogsponny :D Det kräver bara lite mer fantasi från ryttarens sida. Uteritter behöver inte innebära lulla runt utan att jobba, eller fräsa fram i 120km/h utan broms. Fast ibland behövs det med, allt för variationen!

Hahahaha okej ^^ Det lät lite illa faktiskt , men man får tro att alla vet bäst om sina egna pållar :laugh: Lite svårt att säga vad problemet är över nätet när man inte har koll på hästen :rofl:

Min häst är varken fet eller trög :confused: Jag skrev ju att hon är piggare än någonsin.
Och jag har aldrig gett massor av kraftfoder heller.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V