Laglig storlek på akvarie?

Sv: Laglig storlek på akvarie?

Jo, jag vet ju att lagen bestämt att foderdjurens lidande väger tyngst, att det inte är förenligt med våran djurskyddslagstiftning att fodra med levande ryggradsdjur. Det var en kommentar på att ormar som inte äter dött kan fara illa.

(För övrigt är fisk ryggradsdjur, du får inte fodra med levande fisk heller.)

Senast ändrad:

Det är klart att det kan bli så att ormar far illa, men ormar klarar sig ett bra tag utan mat och när dom blir riktigt hungriga så brukar dom flesta gå att lura..

Min orm vägrade en period att äta dött, men jag fick leka med musen och till slut så började hon äta dött, men jag fick leka och kampa lite med henne varje gång.. det sista va hon så bekväm att hon bara svalde musen..då hade hon liksom fattat att den var död..

Det är ju du som sagt emot mig från början om att det är lagligt att sälja levande orm-mat.

Det är fortfarande inget som motbevisat mig? Det är mig veterligen lagligt att sälja levande möss till en reptilägare. Denne måste dock avliva dem innan de matas upp.

Fast vems lidande ska väga tyngst? Ormens eller "foderdjurens" ?

Det är OK för foderdjur att lida, men inte ormen?

Jag kan tycka att man kanske inte ska hålla djur där inte alla aspekter av hållandet kan göras på ett humant sätt för alla inblandade djur.

Jag har inte lagt några personliga moraliska aspekter i detta. Någon frågade varför det skulle behövas levande, och en anledning kan vara att det finns djur som inte äter fryst. En annan stor orsak tror jag är att folk tycker det är häftigt att mata med levande, och den sortens matning har jag inget emot om den försvinner.

Då förstår jag hur du menade. Jag uppfattade värdering i det, i och med att du skrev att det lyckligtvis inte var svårt att föda upp möss själv.

Att det kan vara ett problem att fodra med dött förstår jag dock såklart, viltfångade delfiner, späckhuggare och andra liknande arter behöver tvångsmatas, tills de förhoppningsvis förstår att död fisk är mat. Fast det är ju en helt annan femma egentligen.

Det är fortfarande inget som motbevisat mig? Det är mig veterligen lagligt att sälja levande möss till en reptilägare. Denne måste dock avliva dem innan de matas upp.

Det har aldrig sagts att det INTE får säljas levande möss/råttor till reptilägare. Grejen är att det inte längre får heta orm-mat, butikerna får inte sälja det som orm-mat, utan i såfall säljs det som husdjur.

Men var finns länken (undrar jag fortfarande) som visar att man inte får kalla det ormmat? Eller sälja det som husdjur fast man vet att någon tänker mata med det? Var finns texten som säger att djuren aldrig får vara destinerade att bli ormmat. Lagen säger ju enbart att man inte får mata med dem levande? Inte att man inte får kalla dem för "musmousse för mjölksnokar."

Då förstår jag hur du menade. Jag uppfattade värdering i det, i och med att du skrev att det lyckligtvis inte var svårt att föda upp möss själv.

.

Det kan jag väl iofs förstå. Det var mest om man nu hade någon orm som höll på att dö för att den vägrade acceptera död föda. Hur avnligt det är vågar jag inte sia om.

Men var finns länken (undrar jag fortfarande) som visar att man inte får kalla det ormmat? Eller sälja det som husdjur fast man vet att någon tänker mata med det? Var finns texten som säger att djuren aldrig får vara destinerade att bli ormmat. Lagen säger ju enbart att man inte får mata med dem levande? Inte att man inte får kalla dem för "musmousse för mjölksnokar."

Om det inte är lagligt att mata ormarna med levande föda så säger väl det säg själv att butikerna inte får sälja djuren som orm-mat? Och sälja dom som husdjur trots att dom vet att det kommer bli orm-mat, sånt kan man ju aldrig hindra. Det är ju inte butikernas ansvar vad folk gör med djuren efter att dom sålt dom?

Om det finns en lag mot att man inte får mata med levande föda, varför skulle det då vara okej för butikerna att sälja möss/råtter och säga att det är orm-mat?

Varför skulle det inte? Någon föder ju lagligen upp dem för att så småningom ska bli ormmat, varför inte kunna sälja som det?
Nu har du ju gått från att säga att det finns en lag till att säga att du tycker att "det säger sig självt att man inte borde."

Jag hänvisar fortfarande till att zoorf som utbildar zooaffärer efter instruktioner från SJV inte förbjuder det. Det är fortfarande köparen det åligger att avliva innan den utfodrar. Kanske vill köparen inte ha den fryst, utan färsk och död?

Jag lägger ingen värdering i det här heller, mer än att det är bra att veta som zooaffärsanställd vad man får och inte får göra.

Haha nej jag tog det mest som att du var på den andra sidan, som är emot mig ;)
Så nej det var inget illa ment mot dig, dålig dag ;)

Om det inte är lagligt att mata ormarna med levande föda så säger väl det säg själv att butikerna inte får sälja djuren som orm-mat? Och sälja dom som husdjur trots att dom vet att det kommer bli orm-mat, sånt kan man ju aldrig hindra. Det är ju inte butikernas ansvar vad folk gör med djuren efter att dom sålt dom?

Om det finns en lag mot att man inte får mata med levande föda, varför skulle det då vara okej för butikerna att sälja möss/råtter och säga att det är orm-mat?

Men snälla nån, vad folk gör hemma är inget som zooaffärerna har ansvar för. Skaffar jag en orm och den tar levande så kan knappast zooaffären åka dit för att ha sålt ormmat till mig - det är det jag som åker dit på då eftersom det är jag som matat och det således är jag som begått ett brott. Det är inte försäljningen av levande ormmat som är olaglig, det är själva användandet av levande ormmat.

Som jag tidigare skrev i tråden - det säljs gott om tex burar som inte är lagliga att använda till djur helt enkelt för att de är för små, har för dålig ventilation och allt vad det är. Det är inte olagligt att sälja - olagligt blir det först när en djurägare som köpt den för lilla buren sätter ett djur i den. Brottet begås då inte av zooaffären utan av djurägaren, precis som med levande ormmat. Det är inte zooaffärerna som har ansvar för folks djur, det är djurägarna.

Om du läser allt jag skrivit så ser du nog att jag har skrivit att butikerna har inget ansvar för djuren efter att dom sålt dom.

Jag har läst, det jag vänder mig emot är att du inbillar dig att man inte får sälja levande djur som ormmat - exempelvis "Om det inte är lagligt att mata ormarna med levande föda så säger väl det säg själv att butikerna inte får sälja djuren som orm-mat?"

Det stämmer som sagt inte det minsta.

Men dom får inte sälja levande möss/råttor som orm-mat, dom får sälja djuren som husdjur till orm-ägare, men inte att det heter orm-mat.

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har fått erbjudandet om att ta över ett akvarium från en vän. Älskar akvarier och tycker det är väldigt fint. Men det finns ju...
Svar
3
· Visningar
1 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka