Laglig storlek på akvarie?

Sv: Laglig storlek på akvarie?

Jag har tyvärr ingen länk till detta. Jag har min far som källa som hade zoo-affär i 10 år och nu jobbat för en zoo-grossist i 5 år och är väldigt inne i zoo-svängen..

Det kommer ju alltså aldrig att försvinna, folk kommer alltid att mata sina ormar med levande djur..
Jag har dom åren jag haft ormar oftast matat med dött, men har ibland haft ormar som vägrat äta dött och då vart tvungen att mata med levande..

Men då är det ju verkligen ord mot ord? Jag sitter med mina 13 år i branschen på en kurs för branschfolk organiserad av branschorganisationen Zoorf som fått i uppgift av SJV att utbilda zooaffärsanställda och ägare, och de berättar tvärtom?

Enligt min far så kom det här upp för bara någon månad sen, och jag frågade honom idag igen.. Och han är som sagt va grossist till zoo-affärer... men ja, självklart har du säkert rätt

Men det finns zoo-affärer som nu tagit detta som en möjlighet/ursäkt att sluta sälja levande möss.. och hänvisar till nya lagen..

Varför skulle man behöva det som möjlighet/ursäkt? Vill man inte sälja levande möss är det väl bara att låta bli? :confused:

självklart är det bara att låta bli. men kan dom hänvisa till lagen så förlorar dom kanske inte så mycket kunder på det.

fast den nya lagen tar ju inte hänsyn till djuren som kommer fara illa av den om ägarna följer lagen...

En av anledningarna till att man matar med levande är att djuret som ska äta inte accepterar död föda. Dessa djur kommer ju fara illa om man inte hittar levande föda åt dem. Nu är det ju lyckligtvis inte så svårt att föda upp möss själv.

Ja, jag har som sagt va haft en hel del ormar.. så jag vet att det är en av anledningarna..

Men dom kommer ju inte fara illa, för zoo-affärerna kommer att fortsätta sälja möss/råtter. Bara för att det är några få affärer som slutar med det så kommer inte alla göra det. Och dessutom går det att lära dom flesta ormar att äta döda råtter/möss..

Fast ja? Det här visste ju alla redan. Frågan var ju om man fick sälja levande foderdjur och huruvida den som sålde hade något ansvar för huruvida köparen avlivade eller inte avlivade innan de matade sina reptiler.

Nej frågan var om det var lagligt att sälja levande orm-mat..

Men så länge säljaren säljer djuren som husdjur och det inte heter orm-mat så har dom inget ansvar för vad köparen gör med djuren sen.

Lustigt hur det låter som att du säger emot mig när du egentligen håller med mig?

Det är ju du som sagt emot mig från början om att det är lagligt att sälja levande orm-mat.

Fast vems lidande ska väga tyngst? Ormens eller "foderdjurens" ?

Det är OK för foderdjur att lida, men inte ormen?

Jag kan tycka att man kanske inte ska hålla djur där inte alla aspekter av hållandet kan göras på ett humant sätt för alla inblandade djur.

Foderdjuren.

Till de ormar som inte kan äta dött. Tills de ormarna tillhör historien.
De ormar som föds under den nya gällande lagen kan man ju träna att äta dött, eller fisk/insekter. För lagen exkluderar dem som foderdjur.

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har fått erbjudandet om att ta över ett akvarium från en vän. Älskar akvarier och tycker det är väldigt fint. Men det finns ju...
Svar
3
· Visningar
1 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka