Laglig storlek på akvarie?

gul_zebra

Trådstartare
Var in i en djuraffär och ska anmäla den pga deras bristfälliga djurskötsel. Är dock lite tveksam på om en fisk hålls olagligt eller inte, jag är inte så haj på fiskar och min titt i L80 gav inget vidare resultat, jag fattar inte alls hur man ska räkna på platsen.

Fisken i det här fallet är någon sorts mal, ca 30-35 cm lång. Akvariet är på ett ungefär 60*30*30 cm, så runt 54 liter om jag räknat rätt. Är det tillräckligt med plats enligt lagen eller är det läge att anmäla för det också?

Anmälan blir det hur det än är iom andra lagbrott, men jag vet inte om jag ska ta med fisken i anmälan eller inte. Det ser sjukt trångt ut i mina ögon, men fiskar är inte mitt område.

Sv: Laglig storlek på akvarie?

Kan det vara en clarias mal? Jag är inte heller så duktig på sådana fiskar.
Men jag tror jag sett den (är det affären bredvid $-store?) och det är en väldigt stor fisk i en väldigt för litet akvarium.
Men jag vet inte vart gränsen för laglig storlek går.. :crazy:

Kan vara, men säker är jag inte. Jag kan känna igen en guppy men det är typ allt :o Sjukt snygg var den iaf!

Yes, det är den affären. Som vanligt, vet inte hur många gånger jag anmält eländet genom åren :(

Kan vara, men säker är jag inte. Jag kan känna igen en guppy men det är typ allt :o Sjukt snygg var den iaf!

Yes, det är den affären. Som vanligt, vet inte hur många gånger jag anmält eländet genom åren :(

Åhh.. då förstår jag varför min magkänsla aldrig varit helt bra ang den affären :crazy:

Är det något mer som varit fel där? Jag brukar inte handla där pga ovannämnda magkänsla att jag inte gillar stället...

Ohja, massor... Det senaste jag minns (förutom nu då) är bla marsvin som bott för trångt (2 marsvin i en sån där halva eller vad man ska säga, typ 50*50 cm) och haft ett för litet hus (de ska ha hus enligt lag - marsvinen hade ett hamsterhus de inte kunde komma in i...), avel ute i butiken (bland annat en bur innehållande en mushane, en sprickfärdig mushona och deras ca 3 veckor gamla kull... Och i buren bredvid var det samma visa med några gerbiler, varav honan dessutom var sjuk).
Innan det, när de hade desto mer djur innan flytten till där de håller till nu har de exempelvis haft så många undulater i samma bur att alla inte kunnat sitta på sittpinne samtidigt. I en annan bur fanns så många marsvin och kaniner att de täckte 2/3 av buren när de satt ihoptryckta. Någon mat eller vatten fanns inte. Tyvärr är det bara en liten liten del av all skit som pågått där genom åren :crazy:

För många många år sen praoade jag där, *raderat av moderator* - gick i 5an då så det måste vara runt 13 år sen nu. Fick då tillgång till lagret. Smockfullt med labburar fyllda av råttor och möss vars syfte var att producera fler råttor och möss till reptilmat. Tyvärr förstod jag inte hur illa det var då så det anmälde jag aldrig... Men än idag försöker jag kika in på lagret när jag är där för att se om det går att se något som går att anmäla. Har tyvärr aldrig lyckats se eländet igen så jag har ingen aning om det fortfarande pågår eller inte :(

*raderat av moderator*

Senast ändrad av en moderator:

"Allmänna råd till 13 kap. 5 §

Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk."

http://djurskydd.ifokus.se/Articles...upType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

Författningen ger inte ngt direkt stöd för en anmälan men jag tycker nog att det är läge att anmäl ändå.
PL

Usch, de är inte många djuraffärer jag varit i som jag sett att djuren hålls bra i.
Den vi har i stan föder upp möss för att sälja dom som ormmat.
Skolan jag gick på hade också detta (höll dom betydligt bättre dock) och en gång var det en råtta som hade börjat tugga på sina ungar, som då endast var några dagar gamla. Dessa togs direkt ur avel eftersom det inte är ett friskt beteende och tydligen vanligt att de upprepas.
Jag såg samma fenomen i djuraffären här och sa då till dom som jobbade där. "Det är ett normalt beteende och inget vi kan göra något åt" säger dom då.
Trodde jag skulle spricka av ilska..

Frågan är om djuraffären verkligen har tillstånd att föda upp i affären? (Iofs kanske det är tillåtet om det sker 'bakom stängda dörrar')...

Har ingen aning faktiskt, inte ens de kanske.
Däremot vet jag inte om dom säljer dom levande men dom föder ju absolut upp iaf. Står bland dom andra djuren i affären fast i en hylla med glasdörr så man kan bara se in till dom där dom bor i sina små plastlådor..

Tillstånd för aveln i sig behövs väl inte, tvärtom lär de ju ha tillstånd för sin verksamhet "i det stora hela" eller hur man ska säga.
Men ja, avel får ske bakom stängda dörrar. Det får aldrig ske i utrymmen som kunder har tillgång till.

DarkInNight: Ja, det är lagligt. Det är ju bara försäljningen liksom. Den som bryter mot lagen är den som matar med levande råttor/möss/annat.

Det är som med burar... För små burar, guldfiskskålar och allt vad det är får säljas fritt, det är upp till köparen att inte använda de på olagliga sätt eller hur man ska säga.

DarkInNight: Ja, det är lagligt. Det är ju bara försäljningen liksom. Den som bryter mot lagen är den som matar med levande råttor/möss/annat.

Det är som med burar... För små burar, guldfiskskålar och allt vad det är får säljas fritt, det är upp till köparen att inte använda de på olagliga sätt eller hur man ska säga.

Synd. Jag fick för mig att de inte fick sälja levande djur som föda efter att ha snappat upp några meningar ormägare/butiksbiträde emellan, men, jag kan ha hört helt tokigt (tyvärr)

Jag håller vekligen med om att det inte verkar vara så bra djurhållning, men det är ju på senare år jag reflekterat över det. Har handlat av dem, vilket såklart inte känns riktigt bra. Köpte slöjstjärtar, och det var iallafall halva akvariumet fyllt med fiskar. 2 kaniner har jag också "räddat" därifrån om man får uttrycka sig så..

Jag har raderat lite i ett inlägg, och tagit bort ett par inlägg, där det stått saker som gör att man kan identifiera vilken butik det handlar om. Detta eftersom det kan räknas som förtal (även om det är sant) = inte bra.

Diskussionen i sig är dock intressant, så den ville jag ju ha kvar!

//lizan, moderator

Det är inte lagligt att sälja levande djur som föda längre. Däremot är den en ganska ny lag, så eventuellt är det många som låtsas som att de inte vet om den, eller att "de inte vet att djuren ska användas som mat".

Det är inte lagligt att sälja levande djur som föda längre. Däremot är den en ganska ny lag, så eventuellt är det många som låtsas som att de inte vet om den, eller att "de inte vet att djuren ska användas som mat".

Kan du länka till denna lag? Jag var på kurs senast i helgen ang. bland annat detta, och det var inte vad som lärdes ut.

Det är inte längre lagligt att sälja levande möss/råttor som orm-mat. Men det är lagligt att sälja levande möss/råttor som husdjur, så det som gjorts är bara att zoo-affärerna står inte och säger att det är orm-mat. Så alla vet att det är orm-mat men det får inte i butikerna heta orm-mat längre.

Då tar jag gärna en länkning till denna nya lag? När kom den och var står den, så att jag kan läsa?

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har fått erbjudandet om att ta över ett akvarium från en vän. Älskar akvarier och tycker det är väldigt fint. Men det finns ju...
Svar
3
· Visningar
1 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka