Låghalt häst

tolksele

Trådstartare
Min hästs hovar växer helt ojämnt (ena växer nedåt och den andra framåt/normalt) och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till längre.. Hovslagare nummer 1 säger att han inte är så mycket för att ändra för mycket på hovarna men att han visst kan komma och sko om/snygga till den skenande hoven oftare och hovslagare 2 att man absolut inte får ta av skorna eller greja för ofta.

Har skott med fyraveckorsintervall de senaste gångerna men ändå hinner hästen bli låghalt. Innan dess skodde vi var 6e vecka.

Nästa hovslagartid har vi på onsdag inne på en klinik.

Är helt vilse i pannkakan och behöver hjälp.
Min tanke är att bara plocka av skorna på henne (hon gör ändå inget speciellt just nu mer än går promenader) och ha ut hovslagare som verkar henne med jämna mellanrum men sen "snygga till" lite själv där emellan med en rasp eller något.

Ska ta upp det hela med hovslagaren på kliniken såklart men vill gärna höra andra kloka ord också ^^

Man skulle väl vilja ha någon plåt på hovarna för att avgöra om det finns något vettigt skäl till att hovarna växer sådär. Om en hov växer fortare än den andra kan det bero på någon sorts skada som triggar tillväxten.
En annan möjlig orsak är att hovis inte verkar hovarna lika, och att det syns mer vartefter hoven växer ut.
I en nylig tråd här såg vi att minst två(eller var det tre) hovaslagare, varav en klinikhovslagare faktiskt kan vara rent överjävligt dåliga, verkade som att de alla kände varann/gått i lära hos varann. Så, ha ingen övertro på hovslagare, se till att hitta en välutbildad, välrennomerad hovslagare som INTE har något med dina två befintliga att göra, för en ytterligare åsikt i frågan.

Klinikhovslagaren är så vitt jag vet helt orelaterad till de andra två som är orelaterade till varandra så det har vi ordnat, även om det var ett mycket bra tips jag definitivt ska tänka på i fortsättningen! (Nu var det bara slump den här gången). Hoven är röntgad och hovbenet satt i alla fall på rätt plats så att säga. Benet är skadat men jag är rädd för att benet inte kommer bli bra och hålla om vi inte får bukt med hovproblemet också.
Eller tvärt om.

Är det skador uppöver är det ju jättebra att ni ska in på klinik. Då får man se efter vad som orsakar vad. Hoppas det löser sig!

Hur gammal är hästen och när började hovarna växa olika?
Har ju inte sett men lite på beskrivningen skulle det kunna vara början till bockhov och då är det viktigt med en kunnig hovslagare. Så det är ju jättebra att den ska till klinken i veckan.

Benet är skadat men jag är rädd för att benet inte kommer bli bra och hålla om vi inte får bukt med hovproblemet också.
Eller tvärt om.

Började hovproblemet EFTER att benet skadades? Har fått för mig att hovar kan bli olika stora om en häst belastar ett ben mer än det andra. Kanske något sådant som pågår med din häst?

Hej!

Hovar kan ju växa ojämnt beroende på hur de belastas, precis som @bettysmatte skriver. Det kan också vara någon lokal "process" i hoven som får den att löpa amok.

Min prinsessa har haft nåt "skit" i ena hoven i evigheter, nu går hon med flytsulor och har *peppar peppar* fått en mer normal och jämn tillväxt i hovarna. För första gången på 2.5 år sa hovslagaren att hon knappt växt alls- vi har fått ta minst 0.5 cm varje skoning (var 5e vecka) innan dess.

Så det kan ju alltså vara problemet i benet som syns i hoven :-(

Hoppas ni får ordning på det!

/Lavinia

Jag tänkte också på bockhov, men kan det bara uppkomma sådär?
Det finns lite enkelt två olika typer av bockhov,dels den som föl kan ha och dels en som är "förvärvad" som kan dyka upp på äldre hästar. Den kan uppstå av saker som smärta t ex från hovböld eller skada, felutfodring och för lite motion. Olika anledning kräver lite olika behandling.

Det finns lite enkelt två olika typer av bockhov,dels den som föl kan ha och dels en som är "förvärvad" som kan dyka upp på äldre hästar. Den kan uppstå av saker som smärta t ex från hovböld eller skada, felutfodring och för lite motion. Olika anledning kräver lite olika behandling.
Tack! :bow:

Började hovproblemet EFTER att benet skadades? Har fått för mig att hovar kan bli olika stora om en häst belastar ett ben mer än det andra. Kanske något sådant som pågår med din häst?

Teorin just nu är att hoven påverkats av skadan ja, hon belastar även bakbenen annorlunda. Hästen är fyra men jag har inte haft henne så länge och vet inte när det uppkom. Har ganska nyss upptäckt skadan i benet, innan trodde vi att hon belastade snett av andra orsaker (hon är veterinärbesiktad vid köp u.a. ). Alltid lätt att vara efterklok..

Vad gör man åt bockhov? Och hur påverkar det hästen att ha det?

Teorin just nu är att hoven påverkats av skadan ja, hon belastar även bakbenen annorlunda. Hästen är fyra men jag har inte haft henne så länge och vet inte när det uppkom. Har ganska nyss upptäckt skadan i benet, innan trodde vi att hon belastade snett av andra orsaker (hon är veterinärbesiktad vid köp u.a. ). Alltid lätt att vara efterklok..

Tråkigt :( ! Kan förstå att det kan vara lite svårt för hovslagarna att få rätt på hovarna då. Vad är det för skada hästen har (om du vill svara på det)?

Kliniken vi var hos sa gaffelbandsskada (på ett framben), stallägaren som var med mig (är utbildad djursjukvårdare) var halvskeptisk till just den diagnosen även om senorna oavsett inte såg så fina ut på ultraljudet. Följer skritt-programmet vi fick och ska boka tid hos en annan veterinär för återuppföljningen..

Enda riktiga symptom hon har haft hos mig är att hon haft svårt att arbeta korrekt bak och ibland varit tygelhalt i skritt.

Kliniken vi var hos sa gaffelbandsskada (på ett framben), stallägaren som var med mig (är utbildad djursjukvårdare) var halvskeptisk till just den diagnosen även om senorna oavsett inte såg så fina ut på ultraljudet. Följer skritt-programmet vi fick och ska boka tid hos en annan veterinär för återuppföljningen..

Enda riktiga symptom hon har haft hos mig är att hon haft svårt att arbeta korrekt bak och ibland varit tygelhalt i skritt.

då har ju hästen en ren senskada? Gaffelbandet är en sena.
Är hästen tygelhalt i skritt så vet jag inte riktigt var definitionen tygelhalt är - den är regelrätt halt isåfall?
Får hästen behandling för att den har en senskada? det låter som den är jättetrasig om dessutom hovarna växer ojämnt och behöver utredas ordentligt och att det handlar om rätt mkt skador?

Ja, jag följer behandlingsprogrammet för benet som jag fick hos veterinären. Tänker dock göra uppföljningen (så vitt jag förstått är det ultraljud typ varannan månad som gäller för att se hur det går). Ingen har sagt att vi har en dålig prognos, däremot går det ju inte att sätta någon direkt tid med senskador.
Hoven är röntgad så tänkte ta med de bilderna till klinikhovslagaren (hoppas att den tidigare kliniken inte strular mer utan bara skickar grejerna i tid.)
Hästen är utredd, nu är det "bara" rehabiliteringsjobbet kvar..
och en second opinion från annan veterinär och hovslagare.

Och även av fel sorts motion, dvs om man tränar hästen i obalans.

Ah, då förstår jag. Hoven är lite åt det hållet ja, även om det inte är så extremt som på bilden.
Vad gör man åt det?

Kliniken jag var hos sa ingenting om specialskoning (även om jag läst runt lite och sett att vissa specialskor hästar med senskador) utan verkade bara hoven till en bättre form och sa att jag skulle verka igen om en månad (där är vi nu).
Känner att jag inte alls hänger med under veterinärutredningarna och sen står man där med ett papper där jag förstår ungefär hälften av orden...

Skriv upp alla dina funderingar till nästa tillfälle, och se till att få svar och skriv ner dem då typ, dubbelkolla att du förstått rätt. Är ett bra stöd sen när man glömt vad som sades.
Jag tänker att har man en pågående senskada kanske man inte vill härja så mycket med hoven medan det läker, att man hellre tar det när senen är ok. Men fråga din veterinär om det också såklart :)

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 599
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 230
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 856
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka