Läggningstips för pigga pojkar!

Cillaramsa

Trådstartare
Har ni några bra läggningstips för pigga gossar som inte vill lägga sig, och som har lite svårt att somna?
:confused:

7 och 9,ingen vill lägga sig, den äldsta är trött på kvällen men kör ofta "ett race" och blir sådär övertrött även om det blivit mycket bättre med åldern. Yngsta är kvällsmänniska, och vill absolut att jag sover med honom. Vi brukar för enkelhetens skull, och för att det känns som han behöver lite närhet och trygghet göra det, men det vore skönt om han kunde somna själv. Han har gjort det och det går, men de ligger i samma rum, och håller gärna igång varandra. Och ropar, och grejar. Ja, det är lite Alfons Åberg, ibland. :grin:

Det är väl iofs inte världens största problem, men har ni några tips tar jag gärna emot dem! :bow:

Sv: Läggningstips för pigga pojkar!

Jag har en högtalarkudde (sök på speaker pillow på ebay ) med ljudböcker på. Funkar över förväntan på min nästanfemåring som inte kan ligga still.

Jag har sytt min kudde själv, man kan köpa bara högtalaren på ebay också.

Vad händer om du låter dem bestämma själva när de vill gå och lägga sig?

Mina stora barn är 6 och 11. 6-åringen är rätt kvällspigg.
Här är det läggdags 20.30 på vardagarna, läser en saga för 6-åringen, sen säger jag godnatt och stänger till dörren. De får gärna läsa eller greja med nån leksak i sängarna tills de är trötta och kan somna. 11-åringen somnar snabbt. Han brukar ha radion på en stund innan.
6-årngen hör man ibland ligga och babbla för sig själv vid 22-tiden. Men oftast somnar han runt 21.

Tja, maken är väl lite mer avslappnad med det, jag har inte riktigt provat på vardagar. Det är ju inte festligt att få upp dem precis på morgonen, men kanske ska de ta lite mer ansvar. Yngste sonen kan lätt vara uppe till 23 eller 01 om det är nyårsafton osv när många andra blir trötta. Och så tycker jag att de blir så trötta under skoldagen att de behöver sin sömn. Men det är en bra idé att de får ligga och joxa med telefonen eller nåt ett tag tills de är trötta, man får bara se till att de inte triggar igång varandra, som är lätt hänt.

Men tror du inte barn i den åldern har förmågan att inse sambandet mellan att lägga sig väldigt sent, och att vara väldigt trött dagen därpå? Kanske inte på förhand, men när de fått prova sig fram och se hur det blir beroende på olika läggtider?

Jag själv avskydde att behöva gå och lägga mig när jag var liten, så med sonen har vi gjort så att han ända sen han var nyföding har fått bestämma själv när han vill gå och lägga sig. Vill han inte så måste han inte. Däremot, blir det väldigt sent så börjar vi begränsa lite vad han får hitta på (sätta på en film klockan tio är inte ok, eller börja hälla ut alla leksaker på golvet igen som vi redan har plockat ihop), och börjar han se trött ut så kan vi fråga om han vill gå och lägga sig, men han kan alltid säga nej, och då måste han inte. Barn är självklart olika, men för oss har det funkat bra. Han är två nu, och har en hyfsad idé om hur det är att känna sig trött, och att det då är skönt att gå och lägga sig. Jag tänker mig att om barnet själv får öva på att avgöra när man är så trött att det är dags att gå och lägga sig, så utvecklar man den färdigheten. Och sen när man är vuxen så behöver man ju ändå kunna avgöra själv när det är läggdags.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 484
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 970
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama