Lägger ut tungan?

I

Ilini

Jag har under sommaren/hösten börjat rida en fantastisk halvblodsvallack på 11 år, jag har haft häst i samma stall som han står ända sedan han kom dit för 6 år sedan (som 5-åring). Han har under hela tiden han har stått här lagt ut tungan utanför munnen då& då, oftast när han står i boxen och vilar, men ibland under ridning.
Enligt uppgifter så har han gjort så under hela sitt liv kan tilläggas.

Jag har inte tänkt på det förrän nu när jag börjat rida honom, men varför gör han så? Eftersom han tydligen alltid har gjort på det viset så kan det ju förmodligen inte vara bett eller liknande, hans tänder kollas och han har inga problem.

Eftersom det här inte riktigt är "normalt" eller vad man ska säga så gör det mig nyfiken.. någon som har varit med om detta? Kan det vara något slags ticks eller liknande?

:) :) :)

Sv: Lägger ut tungan?

Min Fullblodsgrabb lägger alltid tungan lite utanför mungipan vid ridning, vare sig med bett eller bettlöst. Däremot har jag inte, vad jag kan komma på, sett honom ha tungan utanför annars!

Jag har fått förklarat att många fullblod som gått löp med tungband lägger ut tungan vid ridning när de sen inte har tungbandet.

Men varför din gör detta kan jag dock inte förklara..

Kolla ryggen. 100 % av de hästar jag träffat som haft tungan ute har haft något problem med ryggen (öm/låsning etc). Därmed inte sagt att rygghästar alltid har tungan ute...

Definitivt värt att kolla! han är väldigt fräsch, markerar ingenting som att han skulle ha ont eller något, men man skadar ju ingen genom att kolla upp det (snarare genom att inte göra det om "problemet" skulle vara där) :)

Många av de jag sett har heller inga uttalade problem, men gått med någon långvarig låsning i höfter/rygg. Hästarna har justerat sitt rörelsemönster utifrån låsningen och ser alltså rätt så OK ut, men ofta finns något problem i ridning/körning (vill inte böja riktigt, stel i ena sidan, svårt för ena galoppen etc)

En väninnas häst lägger gärna ut tungan ibland vid ridning - när hon använder vissa bett. Kan det ändå vara ryggrelaterat? Exempelvis: Hästen lägger ut tungan på pelhambettet men inte vanligt tre eller tvådelat.

En häst jag hade för många år sedan lade emellanåt ut tungan utanför munnen. Visades sedan att han hade kissinspines i ryggen. Så du kan nog ha en poäng i det. Han hade dock inte så ont att han for illa av det, men fick ej ställas av och falla ur utan var viktigt att han hölls musklad hela tiden.

Det finns en häst i mitt stall som har tungan utanför munnen hela tiden, och då menar jag verkligen hela tiden, i boxen, i hagen, under ridning etc. Hon är lite speciell haha.. jag tror att det kanske började som en grej hon gjorde när hon var uttråkad/stressad/hade inte tillräckligt att tugga på, men nu (hon är 19 och har gjort det i i alla fall 10 år) är beteendet helt fast.

Hon är för övrigt en mycket söt och rolig dam:
sheeba2.jpg

Många av de jag sett har heller inga uttalade problem, men gått med någon långvarig låsning i höfter/rygg. Hästarna har justerat sitt rörelsemönster utifrån låsningen och ser alltså rätt så OK ut, men ofta finns något problem i ridning/körning (vill inte böja riktigt, stel i ena sidan, svårt för ena galoppen etc)

Nu när du säger det så går han lite konstigt i ena varvet.. jag kan inte riktigt förklara precis hur, men även om han går i fin form och allt så är det lite konstigt i höger bakdel i trav/galopp.
Jag har ridit många hästar som bara är allmänt stela, men det här är något annat, så det kan ligga något i det. Ska absolut prata med ägaren om detta så vi får kolla upp honom, så får vi se om det är något fel :)

Tack för hjälpen allihopa! :)

Kolla ryggen. 100 % av de hästar jag träffat som haft tungan ute har haft något problem med ryggen (öm/låsning etc). Därmed inte sagt att rygghästar alltid har tungan ute...

Intressant! Har aldrig tänkt på detta men kan bekräfta att det stämmer på min häst som har artros i SI-leden. Han har varit lite pysslig med sin tunga men efter att han fick diagnosen och behandlades så har jag faktiskt inte sett det. Är definitvt något jag kommer hålla koll på för det kan vara ett sätt för mig att se om han blir sämre igen. Han är annars mycket bra på att dölja smärta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 257
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 329
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 577
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 867
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka