lägger tungan över bettet

U

Uddatyp

min häst har helt plötsligt börjat lägga tungan över bettet..
hon har gått hur bra som helst utan problem fram till nu..hon går fortfarande bra men hon grejjar väldigt mycke me tungan.

vad finns de för anledningar till att dom kan göra?
hon har protesterat lite när man kommit åt henne i ibörjan av ridpasset..men sen lägger hon av och går jättebra..man får va lite envis bara..

men nu gör hon inget annat än läger tungan över så fort man kommer åt henne o hon börjar arbeta.

på lång tygel o så så lägger hon tillbaka tungan..

kan de vara nåt annat än att hon bara försöker komma undan?
hon äter o så bra..men kan de ha med tänderna att göra endå?
tycker de e så konstigt för hon har gått så bra hela tiden.

Sv: lägger tungan över bettet

kanske ska nämna att ja har slutat rida och gett långa tyglar varje gång hon gjort så för att hon ska komma rätt med tungan igen.
kan hon ha lärt sej de och utnyttjar de?
ska ja fortsätta rida på som vanligt o se om de blir bättre eller nåt?
men de känns fel när tungan ligger så..

hihi... har ett super energiskt sto som gör precis som du skriver.. jag testade ett jaktkandar med port och wow... jag har inte ens "slämrämmen" längre =) bettet stör tydligen henne i munnen.. så när hon fick tungfrihet så blev hon väldigt glad =)

okej..hur är de ett sånt ser ut?

nu vet ja vad de är för bett...men är de inte lite hävstång me sånna bett?
har ett vanligt tredelat nu..

Senast ändrad av en moderator:

Bild-1086.jpg

Istället för att betsla upp kan man undersöka nackens rörelser och halsens Flexibilitet.

Det är ofta låsningar i nacke/hals/bogar/käkar/tungben som gör att hästen fipplar med tungan.

Därtill kommer alla andra möjligheter som Sadel, Ryttarens obalans, Hovar, Rygg, Svans (!) Etc.

FÖRST undersökning.

SEN åtgärder.

:p

CarolaLind skrev:
Istället för att betsla upp kan man undersöka nackens rörelser och halsens Flexibilitet.

Det är ofta låsningar i nacke/hals/bogar/käkar/tungben som gör att hästen fipplar med tungan.

Därtill kommer alla andra möjligheter som Sadel, Ryttarens obalans, Hovar, Rygg, Svans (!) Etc.

FÖRST undersökning.

SEN åtgärder.

:p
Japp, håller med till 100%. Försök lyssna till hästen när den berättar något...ett beteende är ju ett resultat av något som stör. Identifiera problemet och orsaken och korrigera detta så kommer hästen att sluta med beteendet.

Lycka till;)

har massör ute ganska regelbundet och kollar igenom hästen, fast den kanske inte kan se sånt?
hästen är väldigt avslappnad o så..fast de kanske hon inte är endå då?

hon är väldigt lätt o rida..man har ingenting i handen och hon arbetar jättebra, o har fina muskler..inga spänningar nånstans.
de e bara de att hon helt plötsligt har börjat göra konstiga saker me tungan.

kanske ska säga att ja inte har nån nosgrimma på hästen..

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl egentligen bara att gå från del till del och söka dig fram. Låter lite som ett munproblem...och det har inte med att göra att du inte har nosgrimma;)...eller som Carola nämner, nacken. En ET kanske kan hjälpa dig att söka lite djupare än en massör gör...Lycka till, hur som helst:idea:

Hej
Har en hel del liknande problem (jobbar med mkt unghästar). Några tips

1. KOLLA HÄSTEN NOGA I MUNNEN SÅ DEN INTE HAR ONT DÄR:...
2. Remontnosgrimma
3. Lagom stort bett.
4. Achenrem som man lägger över nosen och liksom lyfter upp bettet lite kan fungera om hästen fått för sig att lägga tungan över.
5. se till att bettet inte hänger i mungipan, många är rädda för att sätta upp bettet i position.
6. En del hästar vill ha två delat bett, andra tredelade eller raka bett.
Skulle kankse akta mig för att betsla upp, risken finns att den spänner sig väldigt mycket...

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur