Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Så gott som alla hästar är ojämnt starka i begynnelsen, vår strävan som ryttare är att få hästen så liksidig som möjligt.
En häst kan lägga svansen på sned bl a just därför att de är olika starka i sina diagonaler, men det kan som sagt även bero på en fysisk snedhet i hästen.
Först tar man reda på att hästen inte ar ont - hos veterinären. Sedan tar man reda på att hästen inte har några övriga fysiska problem - hos tex en ET. Man tar också reda på att hästen är bra i munnen - hos en hästtandläkare. Man bör också ta reda på att man själv är hyfsat rak - hos en kiro/sjukgymnast tex. Man kollar så att sadeln ligger ok och är jämn - hos en sadelutprovare/sadelmakare tex.
Sedan är det bara att leta upp en vettig dressyrtränare och börja träna
Intressant. Jag känner till två hästar som är halvsyskon, de bär båda sin svans snett och på exakt samma vis. Hade jag känt dem närmre hade det varit intressant att luska i.
En vän till mig var hos vertrinären med sin dressyrhäst för en hälsokoll. Hästen ifråga bar alltid sin svans något snett. Passade på att fråga denna erfarna hästvetrinär om det och han svarade mig att alla hästar är oliksidigt starka och därför bär vissa svansen snett. Han jämförde det med att människor är antingen höger eller vänsterhänta och därmed olika starka i sina händer. Och att människor är mer eller mindre höger eller vänster hänta.
Hästmänniskan
Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.