Lägger svansen åt sidan vid ridning

Novisis

Trådstartare
Min häst lägger alltid svansen åt sidan när man rider på henne. Alltid samma sida. Vad kan det bero på? :confused:

Sv: Lägger svansen åt sidan vid ridning

Kolla upp hur du sitter, ofta kan det bli så ifall man sitter lite snett. Eller eventuellt så kan hästen var sned.

Hon kan ha spänningar eller sitta fast någonstans. Det behöver inte vara något men jag skulle låta en kiropraktor eller eq känna igenom hästen.

Gissningsvis är hästen eller du sned, eller båda. Hade helt klart kollat upp oss båda om jag var du!

Tack för era svar!

Hon gör så med alla ryttare, så gissningsvis är det hon som är sned då. Ska kolla upp det!

Så gott som alla hästar är ojämnt starka i begynnelsen, vår strävan som ryttare är att få hästen så liksidig som möjligt.

En häst kan lägga svansen på sned bl a just därför att de är olika starka i sina diagonaler, men det kan som sagt även bero på en fysisk snedhet i hästen.

Hur tränar man upp det? O_o

Först tar man reda på att hästen inte ar ont - hos veterinären. Sedan tar man reda på att hästen inte har några övriga fysiska problem - hos tex en ET. Man tar också reda på att hästen är bra i munnen - hos en hästtandläkare. Man bör också ta reda på att man själv är hyfsat rak - hos en kiro/sjukgymnast tex. Man kollar så att sadeln ligger ok och är jämn - hos en sadelutprovare/sadelmakare tex.

Sedan är det bara att leta upp en vettig dressyrtränare och börja träna :D

Här är en artikel om ämnet:

image_zpsa8b4675f.jpg
[/URL][/IMG]

*kl

Intressant. Jag känner till två hästar som är halvsyskon, de bär båda sin svans snett och på exakt samma vis. Hade jag känt dem närmre hade det varit intressant att luska i.

En vän till mig var hos vertrinären med sin dressyrhäst för en hälsokoll. Hästen ifråga bar alltid sin svans något snett. Passade på att fråga denna erfarna hästvetrinär om det och han svarade mig att alla hästar är oliksidigt starka och därför bär vissa svansen snett. Han jämförde det med att människor är antingen höger eller vänsterhänta och därmed olika starka i sina händer. Och att människor är mer eller mindre höger eller vänster hänta.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 501
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka