Lägger över vikten till vänster

Asa_S

Trådstartare
Min häst vill lägga över vikten till vänster i högergaloppen. Märks tydligast i fattningen men även i galoppvolter. Jag har inte tänkt på det så mycket tidigare men nu när jag vill komma åt det märker jag hur van hon är att ha mig på vänster sida. Fattningarna tycker jag att jag kommer åt nu, men då lägger hon över mig direkt efteråt istället, och det känns som att ju mer jag kommer åt henne, desto mer flyttar hon problemet till andra moment istället. Hon är inte vare sig halt eller visar något när vi böjer så än så länge utgår jag från att det handlar om att vi behöver träna mer.

Jag vill gärna ha tips på övningar som gör att man kommer åt det här problemet, gärna i galopp där jag har ganska dålig fantasi men även förslag på övningar i trav, eftersom jag misstänker att samma problem finns där men inte lika uttalat, och att det då kan vara lämpligt att börja där. Samt gärna tips på vad jag ska se upp med i min ridning och sits, för jag märker att jag också har lätt att trilla i det där hålet på vänstersidan.

Sv: Lägger över vikten till vänster

Ett bra sätt att komma tillrätta med sin egen position i sadeln när hästen kastar över ryttaren på yttre sidan är att titta överdrivet utåt! Alltså i en vänsterfattning så ser du över din högra axel! Då hamnar du automatiskt mer till vänster i sadeln. Rid en ruta i galopp och var noga med rakriktningen mellan vändningarna, titta rakt fram för att sedan i vändningen titta över din axel igen! Kan verka som en liten åtgärd men blicken gör massor för sitsen och rakheten i hästen.

Jag har haft problemet att min lilla häst skjuter över mig till höger i vänstervarvet. Det har dock hjälpt när jag verkligen tänker på att göra vänsterbenet långt o faktsikt trampa ned i stigbygeln, plus att jag känner sittbenen. På det viset undviker jag att "trilla i fällan" o sitter nu kvar till vänster varvid hästen också har blivit mjukare i vänstersidan, mer följsam. Det är viktigt att ha koll på yttersidan också så inte ytterbogen far iväg utåt, tänk lite rakare häst, med kontakt på yttersidan.

Det är ju för att den inte arbetar tillräckligt rakt, i botten ligger att bakbenen inte arbetar lika och därför skjuts en bog ut och du placeras utifrån det. Det är ju jättevanligt, och det enda är att lösgöra och rakrikta, stärka hästen till mer liksidighet så att den lättare går där du vill ha den och låter dej sitta rakt över.

Sen kan det bero på ryttaren som är sned och själv viker sig i ena sidan och lägger sin vikt åt motsatta, dvs i ditt fall utåt. Hästen går snett för att fånga upp den sneda vikten. Det här är också väldigt vanligt. liksom kombinationen av båda....

Jag tycker inte att det är just i galopp det är viktigast att komma åt det, utan genom mer grundarbete öht, för att få hästen att arbeta mer liksidigt.
Sidvärts, övergångar, öppna på volt i höger varv (särskilt) för din del, för att få tag på utsidan där och få en häst istället för "hålet":)

Men sen även att rakrikta dej själv, :laugh: att sitta rakt över hästen och känna båda sittbenen, hålla om lika mycket med båda skänklarna (oftast är man ju sämre på den ena, som inte ligger intill riktigt när man sitter snett -väldigt vanligt:idea:) OCh vara noga med att försöka få ett jämnt stöd i båda händerna. (Genom sidvärts, vändningar skolor osv)

När du har allt detta på plats i trav kommer inte galoppen heller att vara ett problem. Tänk lite öppna i högergaloppen och var noga med att ha hästen på yttertygeln. När du skjuts åt vänster (av dej själv eller hästen) har du troligen även mer "stöd" i innerygeln än i ytter? Då hindras ju galoppen och problemen förstärks.

Så tipsen är att öht lösgöra, rakrikta (även dej själv) och stärka, då kommer det att fungera även i galopp:idea:

KL

Tack för tipsen! Det som inledde alltihop var Jane Savoie på Youtube som pratar om "unloading" i en av sina snuttar, och då blev jag helt plötsligt medveten om att jag fattar galopp genom att sitta över på utsidan och sedan sitta tillbaka, och att jag kanske gör detta lite för mycket. Hennes prat om att hästen "unloads" för att undvika att böja inner bak ringde en liten varningsklocka, så jag har efter det successivt minskat min rörelse och, tycker jag, rätt bra lyckats komma åt detta i fattningen. Tyvärr verkar det som att följden blivit att hästen skjuter ut vänster bog istället och lägger sig på vänster tygel. Svag öppna resulterar i att jag får en häst som vill iväg åt vänster med bogen istället, eller som går ur högerböj genom att trycka ut högerbogen.

Testade med ocentrerade skrittpiruetter och det är svårare att få henne dit jag vill i höger än i vänster, samma känsla jag har i galoppsluta (som vi precis har börjat med, när det känns OK för övrigt). Åt vänster fungerar det, åt höger hamnar hon inte riktigt där jag vill ha henne utan vill antingen för rakt fram eller tvära för mycket (i skrittpiruetten, i galoppslutan blir hon bara kort och jag får inte "iväg" henne sidvärts). Men just i de rörelserna är det också jag helst vill sätta mig på vänstersidan...

Rent spontant vill jag rida diagonalsluta (trav) undan vänster skänkel för att korrigera men det handlar ju om att positionera hästen. För övrigt har jag inte kommit på någon rörelse som känns som att den skulle "komma åt" det här.

Senast ändrad:

Nu kanske jag missförstår för att jag rör till det med höger o vänster men jag skulle gissa att hästen helt enkelt använder bakbenen olika och därav de skillnader du märker.
Den arbetar gissningsvis med höger bak rakare än vänster, den skjuter på mot vänster bog och vinklar och bär inte lika bra med höger bak som vänster.

Då blir det såklart så att den vill köra ut vänsterbogen när du vill ha öppnatänk tex innan galopp. Det blir ju jobbigt, och hästen går ur det jobbiga den vägen.Öppnatänket är just för att då måste du få tag på ytter och även höger bak in och bära = rakare häst som ligger bättre för en bra högerfattning.
Det du behöver göra är alltså,upprepar jag , få tag på ytter, dvs vänsterbogen och få in höger bak (det hänger ju ihop som sagt. )
Samma med skrittpiruett åt höger, jobbigt pga ovanstående. osv.

Därför står mina råd kvar, lösgöra, stärka, rakrikta:idea: Det finns inte någon quickfix-metod tyvärr utan det handlar om dessa tre saker.

Tänker jag, alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Vill lägga till att det inte måste vara något hästen gör eller enbart något hästen gör, det är troligen även du som sitter en aning snett, eller en kombination av er båda, så se över hur du fördelar din vikt, jag vet själv hur stor den egna delen kan vara, och hur man kan blin palcerad men även låta sej placeras, eller t o m förstärka hästens snedhet, så det är därför jag lägger till det....

Jag tolkar det också som att hästen vill arbeta med höger rakare än vänster. Tidigare har detta inneburit att hästen strävat efter att böja sig åt vänster och arbeta med höger som ytter. Innan jag började tänka på just det här med unloading, lade troligtvis både hästen och jag själv över vikten åt vänster och hästen kunde följdaktligen "böja sig" åt höger utan att öka vinklingen i höger bak. Nu när jag ser till att jag sitter kvar fungerar högersidan mycket dåligt, och jag har svårt att komma tillrätta med det, eftersom det enda som får effekt är att jag sätter tillbaka mig på vänstersidan. Hästen följer inte min vikt åt höger utan lämnar mig och fortsätter att sträva efter att förlägga sin vikt åt vänster för att kunna ha höger bak rak. Den förvända galoppen nu sist gick rakt åt pipsvängen, avbrott så fort hon förstod att vi skulle vända åt "fel" håll, och öht väldigt kantigt och isär. Det är ju inte att hon dummar sig utan det blir helt enkelt för krävande. Jag vill ju inte heller överanstränga henne - det är ju inte hennes fel att jag inte varit lika uppmärksam tidigare på min sits i de mer koncentrationskrävande delarna av arbetet... Jag har funderat väldigt (fördel med pendling att man har mycket tid till problemlösning) och kommit fram till att jag ska testa att utgå ifrån serpentiner varierat med korta sidvärts för att inte "fastna" i någon sida, och verkligen se till att hon trampar på när jag ber om lite mer tryck och längd.

En lite mer skrämmande tanke som slog mig när jag funderade i bilen är att hon har hovbroskförbening på insidan av vänster framhov. Hon rullar över den framhoven på utsidan och det skulle isåfall innebära att det hon undviker lika gärna skulle kunna vara att belasta insidan och rulla över innertån på vänster fram. Det ser ut som att den gärna vill peka iväg och bli lång i precis den riktningen jag vill att hon ska röra sig sidvärts...:crazy:

Som flashlight redan sagt, de har "problemen" ar jattevanliga. Alla hastar och ryttare har snedheter, och alla maste vi jobba med dem for att undvika skador (som hovbroskforbening i ditt fall, nu vet jag inte om den uppkommit pga overbelastning men det ar troligt).

Jag haller med om det mesta som flashlight skriver, forutom tipset att arbeta med hogeroppnan. Jag skulle borja med en inte alltfor tvar vansteroppna. Da tvingas du att tanka over pa hogersidan (du kommer antagligen att sitta mitt over hasten, men det kommer att kannas som om du sitter pa hogersidan). Samtidigt far du in vansterbogen som hasten annars garna skjuter ut. Sma volter at vanster ar bra och att vanda runt framdelen at vanster. Jag skulle vara forsiktig med hogersidan till att borja med da det ar latt att forboja at hoger och darfor fa hasten annu mera sned. Vansteroppnan och de sma vanstervolterna kommer att hjalpa hasten att satta ner hoger bak ordentligt. Nar den sen ar rakare i sidorna sa hjalper hogeroppnan till att fa hasten att trampa under sig mera med hoger bak.

Och -som redan papekats -en forutsattning att hasten ska kunna bli rak ar att du sitter rakt. Titta upp i tradtopparna och vrid huvudet at vanster ibland (da du troligen viker dig i hoger sida).

Min häst bär inte lika gärna med vänster bak. När jag ska fatta höger galopp måste jag ha koll på vänster bak och se till att det är med ordentligt annars puttar hon över mig på vänster sidan direkt i högergaloppen. (när vänster bak inte är med ordentligt blir höger bak lite stumt, för att kompensera, vilket gör att jag puttas över till vänster. När vänster bak är med vinklas höger bak rätt och då blir det bra)
Så rådet är: Se till att vänster bak är "med"
svaga öppnor och slutor i galoppen är också bra träning för att engagera bakbenen.

KL

Tja, jo, jag vet att det här är jättevanligt, det har jag vetat sedan jag vet inte när.

Det som har hänt är väl rimligtvis att hästen inte känner igen min hjälpgivning nu när jag satt mig så att jag belastar högersidan mer än tidigare och att det får effekter som märks framför allt i de lägen jag beskrivit ovan, och jag var ute lite efter konkreta övningar som hjälper mig placera höger bak bättre, eftersom de jag använt inte längre fungerar just nu. Men, men, jag var väl för dålig på att förklara mig, eller också är jag ovanlig som tänker ut specifika övningar efter vilken del av mekaniken jag vill jobba på.

Sedan vore jag väldigt intresserad av att höra precis på vilket sätt min ridning skulle ha orsakat en hovbroskförbening på ena halvan av ena framhoven? Speciellt utan att veta mer om min ridning än vad som kan utläsas här (och för att inte orsaka tankearbete i onödan kan jag ju tala om att den sneda hovformen utvecklades under de år jag var gravid och låg i soffan och mådde illa) samt utan att veta ett dyft (antar jag?) om min hästs föräldrar och deras ev fel och brister, eller hästens egna heller för den delen.

"Tillbaka till ritbordet" igen hur som helst - helt OK för min del.

KL

Sedan vore jag väldigt intresserad av att höra precis på vilket sätt min ridning skulle ha orsakat en hovbroskförbening på ena halvan av ena framhoven? Speciellt utan att veta mer om min ridning än vad som kan utläsas här (och för att inte orsaka tankearbete i onödan kan jag ju tala om att den sneda hovformen utvecklades under de år jag var gravid och låg i soffan och mådde illa) samt utan att veta ett dyft (antar jag?) om min hästs föräldrar och deras ev fel och brister, eller hästens egna heller för den delen.

Du sa att det var vanster framhov? Snedbelastning fran hastens sida, som inte rattats till fran ryttarens sida. Jag tycker att framgar ganska solklart av dina inlagg att hasten ar ganska olika i sidorna? Snedbelastning ar ett rorelsemonster som maste brytas och det nya maste laras in, om hasten inte rids under ett par ar sa kommer den fortfarande att ga och snedbelasta. Jag hade en hast som var halt pa vanster fram, ingen visste varfor, tills jag traffade min ridtranare som hjalpte mig att trana bort haltan. Den hasten var 16 ar och hade statt sen hon var 5, da hon var halt da de forsokte rida in henne. Ok hon ramlade in i mitt liv pa ett bananskal och jag visste inget da. Hon var kanonfin under nagra ar, vi hoppade och red falttavlan. Nar jag sen var tvungen att stalla av henne i ett halvar sa gick hon tillbaka till sitt gamla rorelsemonster och blev halt igen. Jag vet att det gar, genom traning, att undvika sana problem aven om de ar arftligt betingade.

Jag brukar, för att säkra att vänster bak är med ordentligt, rida svag öppna alternativt sluta och göra fattning till galopp. (och behålla skolan även i galoppen några språng)
Jag rider mycket skolor över huvud taget i många olika växlingar. växlar mellan skolorna i olika tempon och med olika steglängd.
Det som min häst har svårt för är att bibehålla det långa bakbenssteget i skolorna. Hon vill gärna korta steget bak för att "komma lindrigare undan".
Därför rider jag ofta skolor med fokus på att behålla stora steg (stort insving) med bakbenen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar