Lägga tak??

Bulldoozer

Trådstartare
Vi har köpt ett hus och taket behöver göras om. Från början var planen att ta ut takläggare såklart men nu har maken fått för sig att det inget svårt att fixa själv :meh:..

Så ni händiga bukefalos-folk har ni nån erfarenhet av detta? Även om vi är händiga så är jag rädd för att maken underskattar tiden det tar att lägga ett tak på 120 kvadratmeter. Vill ogärna stå där halvägs igenom med ett halvfärdigt tak :P. Hans bror har lagt nåt tak förut och skulle hjälpa till påstås det..

Inget svårt alls annat än att nya läkter ska ligga med exakt avstånd och att bära upp pannorna på taket, för 2-3 man med hyfsad bra kondition bör det inte ta mer än 2-3 dagar om inget mer behöver åtgärdas.

Då skulle jag väntat till våren med bytet, och köpa en lagom stor presenning att lägga över taket (där det är som dåligast) under vintern om det läcker in vatten om det inte är riktigt akut då ...

Vad ska ni byta? Är det pannor idag?

Hur ser det ut under?

Vi fick en överraskning när vi tog bort pannor, vindtäckning och det gamla spåntaket. De gamla takstolarna var i ypperligt skick, men huset är långt och linjen var lika rak som en kobra med kolik. Inte alls. Det tog nästan 10 dagar extra för hela taket att få ut vettiga linjer, det är inget man gör själv. Det går inte att göra själv.

Vi tog bort som ovan, lade ny råspont, diffusionsöppen papp och strö- samt bärläkt. Tvättade pannorna och lade tillbaka dem. Nya vindskivor och en hel del jobb med plåtdetaljer. Tog LÅNGT tid. Stora ytor i o f s och ett rejält regnstopp på några veckor där det inte gick att täcka ordentligt (p g a kupa). Regnade in vilket var lagom charmigt.

Tre hantverkare, totalt var taket öppet under nästan tre månader.

Vad ska ni byta? Är det pannor idag?

Hur ser det ut under?

Vi fick en överraskning när vi tog bort pannor, vindtäckning och det gamla spåntaket. De gamla takstolarna var i ypperligt skick, men huset är långt och linjen var lika rak som en kobra med kolik. Inte alls. Det tog nästan 10 dagar extra för hela taket att få ut vettiga linjer, det är inget man gör själv. Det går inte att göra själv.

Vi tog bort som ovan, lade ny råspont, diffusionsöppen papp och strö- samt bärläkt. Tvättade pannorna och lade tillbaka dem. Nya vindskivor och en hel del jobb med plåtdetaljer. Tog LÅNGT tid. Stora ytor i o f s och ett rejält regnstopp på några veckor där det inte gick att täcka ordentligt (p g a kupa). Regnade in vilket var lagom charmigt.

Tre hantverkare, totalt var taket öppet under nästan tre månader.

Det där lät ju kul :cautious: . Då vet jag vad jag har att vänta nästa år när nyinköpta kåken ska ha nytt tak.

Det där lät ju kul :cautious: . Då vet jag vad jag har att vänta nästa år när nyinköpta kåken ska ha nytt tak.
Eller inte.

Jag la om ett uthustak förra hösten. Eller, några rara handverkare gjorde det. På en vecka tog de ner gamla taket - 13 meter långt - rev bort allt gammalt material, läktade om och riktade upp. De ägnade säkert ett dygn sammanlagt åt att få det rakt. De la kilar och klossar i svackorna. Nu är det så rakt att det går att skjuta utmed det.

Sammanlagt en vecka jobbade de med taket. Men de la plåt och det går antagligen fortare än takpannor. Och de behövde inte fixa något undertak. Bara kondensplast. Så sammanlagt för ett hustak bör man klara det på några få veckor, oavsett bekymmer som kommer i dagen när gamla taket tagits av.

Att göra det själv torde inte vara så svårt om man inte är höjdrädd och kostar på sig att hyra rejäla ställningar.

Eller inte.

Jag la om ett uthustak förra hösten. Eller, några rara handverkare gjorde det. På en vecka tog de ner gamla taket - 13 meter långt - rev bort allt gammalt material, läktade om och riktade upp. De ägnade säkert ett dygn sammanlagt åt att få det rakt. De la kilar och klossar i svackorna. Nu är det så rakt att det går att skjuta utmed det.

Sammanlagt en vecka jobbade de med taket. Men de la plåt och det går antagligen fortare än takpannor. Och de behövde inte fixa något undertak. Bara kondensplast. Så sammanlagt för ett hustak bör man klara det på några få veckor, oavsett bekymmer som kommer i dagen när gamla taket tagits av.

Att göra det själv torde inte vara så svårt om man inte är höjdrädd och kostar på sig att hyra rejäla ställningar.

Den som lever får se. Lite spännande blir det allt att plocka ner takpannorna.

Jag funderar på köpa lite rejält virke och skruva ihop en ställning, så som en före detta granne gjorde. Den grannen förankrade också ställningen i husets knutar så det blev ju riktigt stabilt. Annars blir det ju en jäkla stress om man hyr och ställningen står och tickar pengar.

Vi har haft ute takläggare och enligt honom så ser det ok ut på vinden, frågan är hur det ser ut när man tar av pannorna? Takstolarna ska se ok ut men frågan är hur mycket av råsponten man måste byta.

Jag skulle helst leja ut det då vi redan har två sovrum att måla om, olja altan och måla om fasad samt sätta upp staket att pyssla med i vår :P. Dessutom är jag fruktansvärt klantig och lite lätt höjdrädd så jag känner inte riktigt att tak är nåt för mig..

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 702
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: cassiopeja
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·
P
Hästmänniskan Jag och en kompis har i princip fått ett stall, visserligen i dåligt skick med grunden finns och väggar ;) Vi beöhver byta ut stora...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: Pincushion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna